De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Duminica premergătoare Înălțării Sfintei Cruci la Catedrala Patriarhală
Credincioșii bucureșteni reuniți în rugăciune duminică, 10 septembrie 2023, la Catedrala Patriarhală l‑au avut în mijlocul lor pe Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, care a săvârșit Sfânta Liturghie înconjurat de un sobor de preoți și diaconi, slujitori ai lăcașului de închinare.
Ierarhul a rostit, după citirea pasajului evanghelic duminical, un cuvânt de învățătură în care a evidențiat importanța marelui praznic care se apropie și necesitatea anticipării lui în duminica premergătoare: „Duminica dinaintea Înălțării Sfintei Cruci încadrează una dintre cele mai vechi și mai importante sărbători creștine, sărbătoare închinată cinstirii Sfintei Cruci a Domnului nostru Iisus Hristos și ținută atât în calendarul bizantin, cât și în cel latin, în data de 14 septembrie a fiecărui an. Pentru a scoate în lumină strălucirea Sfintei Cruci, Biserica a socotit necesar ca acest praznic să fie încadrat de două duminici. În duminica aceasta ne este arătată Crucea ca simbol izbăvitor, așa cum l‑au văzut prorocii Vechiului Testament. În duminica viitoare, vom vedea taina lucrătoare a Crucii și cum fiecare creștin trebuie să își poarte, cu răbdare, crucea, privind încrezător la Stăpânul Hristos”.
Ierarhul a tâlcuit și înțelesurile duhovnicești ale textului evanghelic ce înfățișează cuvintele rostite de Mântuitorul Hristos în dialogul său cu Nicodim (Ioan 3, 13‑17): „În iconomia mântuirii lumii, Crucea are un rol esențial, iar Apostolul citit astăzi a fost rânduit de Sfinții Părinți ai Bisericii pentru a ne pregăti să înțelegem textul Evangheliei de astăzi de la Sfântul Apostol și Evanghelist Ioan. Este un text deosebit de concis, dar încărcat de înțelesuri și de formulări dogmatice. Sfântul Apostol Ioan este numit și Teologul pentru că a perceput adâncul iubirii lui Dumnezeu pentru oameni și a cuprins această dimensiune, spunând că «Dumnezeu așa a iubit lumea, încât pe Fiul Său Cel Unul‑Născut L‑a dat». Continuarea versetului arată că Dumnezeu Tatăl L‑a dat morții pe Fiul Său pentru ca, prin moartea Sa, «oricine crede în El să nu piară, ci să aibă viață veșnică». Mântuitorul spune în continuare că «n‑a trimis Dumnezeu pe Fiul Său în lume ca să judece lumea, ci ca să se mântuiască prin El lumea». Așadar, vorbește despre viață veșnică și mântuire, două expresii care pot fi sinonime și care arată ce a adus în lume venirea Fiului lui Dumnezeu”, a spus Preasfinția Sa.
Răspunsurile liturgice au fost oferite de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române.