Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Duminica Sfântului Grigore Palama în Transilvania

Duminica Sfântului Grigore Palama în Transilvania

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Cristian Rus - 17 Martie 2014

În Duminica Sfântului Grigorie Palama, a doua din Postul Mare, s-au citit cele două pericope evanghelice de la Sfinţii Evanghelişti Marcu şi Ioan, despre Vindecarea slăbănogului din Capernaum.

A doua Duminică a Postului Mare, a Sfântului Grigorie Palama, a fost o zi duhovnicească aparte pentru credincioşii din Parohia Rod, judeţul Sibiu.

Sfânta Liturghie din această duminică a fost oficiată de Înaltpreasfinţitul Laurenţiu, Arhiepiscopul Sibiului şi Mitropolitul Ardealului, în biserica parohiei din Mărginimea Sibiului. Credincioşii din localitatea de munte au participat în număr mare la Sfânta Liturghie arhierească şi o parte dintre ei s-a_ împărtăşit cu Trupul şi Sângele Mântuitorului Iisus Hristos.

Vizita ierarhului de la Sibiu a prilejuit o bucurie duhovnicească deosebită în satul din munţii aflaţi în apropiere de cetatea transilvană şi a fost o bună ocazie de a se prezenta viaţa spirituală şi administrativă a comunităţii de la Rod.

La Sfânta Liturghie, alături de IPS Mitropolit Laurenţiu s-au aflat protopopul de Sălişte, Petru Toader Damian şi parohul de la Rod, Virgil Manase. Răspunsurile liturgice au fost date de corul de femei al parohiei, înfiinţat în urmă cu doar câţiva ani, la iniţiativa parohului, a învăţătoarei Viorica Vulcu şi a profesorului de muzică Ioan Filipoiu.

Predica de la Sfânta Liturghie a fost rostită de parohul Virgil Manase, care a tâlcuit Evanghelia Vindecării slăbănogului din Capernaum.

„Mântuitorul le-a arătat oamenilor că are această putere de a dărui iertarea păcatelor şi, în consecinţă, vindecarea bolilor. Ca o urmare a rugăciunii sale, cel bolnav s-a ridicat din pat şi a mers la familia sa. Cei care au asistat la această minune erau uimiţi şi slăveau pe Dumnezeu pentru că au asistat la un astfel de moment. Observăm cât de importantă este rugăciunea unuia pentru altul, iar Evanghelistul Marcu ne spune că Mântuitorul a văzut în cei patru oameni care l-au adus pe slăbănog o credinţă mare în puterea Sa de a săvârşi minunea“,  a spus pr. Manase.

„Nu putem călători singuri spre Hristos“

La sfârşitul Sfintei Liturghii, IPS Mitropolit Laurenţiu i-a felicitat pe paroh şi pe credincioşi pentru realizările pe plan pastoral-misionar şi administrativ din ultimii ani. Vizita ierarhului în parohia sibiană nu a fost anunţată şi a fost prima în cei opt ani de păstorire ca Întâistătător al credincioşilor şi clerului din Mitropolia Ardealului.

Ierarhul i-a îndemnat pe preot şi credincioşi să intensifice lucrarea duhovnicească în comunitate şi să înfrumuseţeze biserica parohială cu o pictură interioară. IPS Mitropolit Laurenţiu le-a vorbit despre popasurile duhovniceşti din duminicile Postului Mare şi despre înţelesurile Evangheliei din această duminică.

„În această duminică reţinem că, în călătoria noastră către Hristos, trebuie să se arate credinţa lucrătoare prin iubire, îndreptându-ne atenţia către cei care stau împrejurul nostru. Nu trebuie să privim doar către aproapele nostru care se bucură de bunătăţi, ci trebuie să fim iubitori şi să-i sprijinim pe cei care au nevoie de ajutorul nostru. Nu putem călători singuri spre Hristos. Reţinem în al doilea rând că păcatele săvârşite de noi pot genera şi suferinţe în această lume. Sunt exemple foarte multe. Beţia, de pildă, este un viciu, o patimă ce nu se consumă doar ca un păcat. Organismul suferă atât de mult încât poate ajunge la moarte. Un om care acceptă de bunăvoie şi nu se luptă cu patimile, poate plăti nu doar cu suferinţă ci chiar cu moartea. Între păcate şi moarte există legături foarte multe“, a subliniat IPS Mitropolit Laurenţiu. La final, credincioşii au fost binecuvântaţi de ierarh şi au primit iconiţe ale Sfântului Ierarh Andrei Şaguna, Mitropolitul Transilvaniei.

IPS Andrei în Parohia Năsăud II

Înaltpreasfinţitul Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului, a fost prezent, în Duminica a doua din Postul Mare, în mijlocul credincioşilor Parohiei Năsăud II.

Ierarhul, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, a oficiat în biserica cu hramul „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena“, Sfânta Liturghie. Din sobor au făcut parte mai mulţi preoţi din parohiile ortodoxe din oraşul Năsăud, avându-l în frunte pe protopopul Ioan Dâmbu. Răspunsurile la Sfânta Liturghie au fost date de corul parohial „Laudatio“, înfiinţat în urmă cu trei ani.

În cadrul cuvântului de învăţătură IPS Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei a vorbit credincioşilor, pornind de la evanghelia vindecării slăbănogului din Capernaum, despre legătura dintre boală şi păcat, arătând faptul că pocăinţa adevărată prin mărturisirea păcatelor poate duce la tămăduirea de patimi şi de boli.

„Hristos este Doctorul sufletelor şi al trupurilor. El vindecă şi ochii orbilor, dar în acelaşi timp luminează şi minţile. Este Doctorul şchiopilor, dar îndreaptă şi picioarele păcătoşilor spre pocăinţă. Spune paraliticului «Să nu mai păcătuieşti», dar spune şi «Ia-ţi patul tău şi umblă», pentru că trupul lui se paralizase din pricina păcatului sufletului. A vindecat mai întâi sufletul ca să aducă prin asta vindecare şi trupului“, a subliniat IPS Părinte Mitropolit Andrei.

La slujba arhierească au luat parte, pe lângă locuitori ai oraşului Năsăud, şi oficialităţi judeţene. Mulţime de credincioşi şi copii s-a împărtăşit la final cu Sfintele Taine. La finalul slujbei, cei mici au primit din partea IPS Arhiepiscop şi Mitropolit Andrei cărţi de rugăciune, iar cei mai mari cărţi despre Sfânta Liturghie.

Anul acesta se împlinesc 75 de ani de la ridicarea bisericii cu hramul „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena“ din Năsăud. Lăcaşul de rugăciune a fost construit între anii 1933-1939, sub coordonarea parohului de atunci, Ioan Bunea, şi cu sprijinul Patriarhului Bisericii Ortodoxe Române din acele timpuri, Miron Cristea, conform celor precizate de parohul George Celsie. Lucrările de construcţie la prima biserică ortodoxă din Năsăud au fost finalizate în toamna anului 1939, când lăcaşul de cult a fost sfinţit. Prin grija parohului Nifon Odobescu, din 1983 şi până în anul 2000 au fost realizate diferite lucrări de reabilitare, alte lucrări fiind reluate din 2008, odată cu instalarea în parohie a preotului George Celsie. Biserica ortodoxă „Sfinţii Împăraţi Constantin şi Elena“ din Năsăud a fost resfinţită în luna septembrie a anului 2011 de către Înaltpreasfinţitul Irineu, Arhiepiscop al Alba Iuliei, pe atunci episcop-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului.

PS Sofronie în Parohia Marghita I

În Duminica a doua din Sfântul şi Marele Post al Paştilor, a Sfântului Grigorie Palama, Preasfinţitul Sofronie, Episcopul Oradiei, s-a aflat în vizită pastorală în cea mai veche parohie ortodoxă românească din oraşul Marghita. Cu acest prilej, ierarhul a săvârşit Dumnezeiasca Liturghie a Sfântului Ierarh Vasile cel Mare, înconjurat de un sobor de ieromonahi, preoţi şi diaconi, în biserica parohială cu hramul „Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul“. PS Sofronie a fost aşteptat cu multă bucurie de către credincioşi care, în această zi, au primit pe noul lor paroh, Constantin Petru Filip, ce a slujit, vreme de 17 ani, în Parohia Cuzap din Protopopiatul Marghita.

Ierarhul a arătat semnificaţiile duhovniceşti ale celor două pericope evanghelice care s-au citit, de la Sfinţii Evanghelişti Marcu şi Ioan, în strânsă legătură cu teologia Sfântului Ierarh Grigorie Palama.

„Sfântul Grigorie Palama a învăţat, pe temeiul Sfintei Scripturi şi al experienţei de credinţă şi de rugăciune al Sfintei Biserici, că Harul lui Dumnezeu este necreat, ţâşneşte din Fiinţa dumnezeiască, aşa cum ţâşneşte apa din izvor. Dacă Dumnezeu ne este inaccesibil în Fiinţa Sa, dacă noi oamenii nu Îl putem cunoaşte pe Dumnezeu în taina Fiinţei Sale, totuşi Îl putem cunoaşte prin Harul Său, prin energiile dumnezeieşti necreate, care ţâşnesc din Fiinţa lui Dumnezeu şi ni-L fac nouă cunoscut pe Dumnezeu ca Treime de Persoane, Tatăl şi Fiul şi Sfântul Duh, ca şi comuniune de iubire, Harul divin necreat descoperindu-L pe Dumnezeu ca iubire şi bunătate“, a spus PS Sofronie.

„Omul care se roagă ajunge să dobândească vederea lui Dumnezeu, vederea luminii divine necreate, a slavei lui Dumnezeu, care îl purifică pe omul respectiv, îl curăţeşte de patimi, îl face străveziu, transparent pentru lucrarea Harului Duhului Sfânt, îl transformă din om al cărnii, în om al duhului, din om dominat de patimi, în om plin de Harul Duhului Sfânt, aşa cum sunt sfinţii, care, atunci când trec de hotarul vieţii acesteia, nu mor, ci se nasc în ceruri, trec la o altă viaţă, iar ca dovadă, aici pe pământ, a lucrării mântuitoare a Duhului Sfânt în vieţile lor, rămân sfintele lor moaşte, pline de har dumnezeiesc, de lumina divină necreată“, a mai arătat ierarhul.

La finalul Sfintei Liturghii, PS Sofronie a instalat pe Constantin Petru Filip ca paroh al Parohiei Marghita I. Astfel, i s-au încredinţat Sfânta Evanghelie, Sfânta Cruce şi cheile Bisericii „Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul“ din Marghita.

Pr. Ioan Şugar, Protopopul Marghitei, a amintit de realizările pr. Constantin Petru Filip în fosta parohie, Cuzap, unde a desfăşurat o activitate pastoral-misionară, administrativ-gospodărească şi social-filantropică exemplară, ce l-a recomandat cu precădere pentru noua ascultare ce i-a fost încredinţată de ierarh.

La final, PS Sofronie a prezentat credincioşilor pe noul paroh, îndemnându-i la ascultare faţă de acesta.

Biserica „Naşterea Sfântului Ioan Botezătorul“ din Marghita, cunoscută de locuitorii din oraş ca Biserica Albă, a început a se zidi la 12 iulie 1936, prin sfinţirea pietrei de temelie de către Episcopul Nicolae Popovici al Oradiei. Lucrările de construcţie s-au executat cu sprijinul Armatei Române şi a guvernelor României din perioada interbelică, prin grija preotului Cornel Hălbac şi a credincioşilor din Marghita şi împrejurimi. Înfrumuseţarea sfântului locaş cu pictură şi toate cele necesare săvârşirii cultului divin public s-au realizat între anii 1958-1966, prin grija Protopopului Petru Plumbaş, biserica fiind târnosită de către Episcopul Valerian Zaharia al Oradiei la data de 30 octombrie 1966.

Liturghie arhierească la Boia Bârzii

În Duminica a doua din Postul cel Mare, a Sfântului Grigorie Palama, credincioşii din filia Boia Bârzii a Parohiei Bătrâna, Protopopiatul Deva, au avut în mijlocul lor pe Preasfinţitul Gurie, Episcopul Devei şi Hunedoarei.

După săvârşirea Sfintei Liturghii, ierarhul hunedorean, în cuvântul de învăţătură, a vorbit credincioşilor prezenţi despre puterea rugăciunii şi efectele ei în viaţa oamenilor, amintind şi despre viaţa de sfinţenie a Sfântului Grigorie Palama.

PS Vasile Someşanul, la Beclean

Preasfinţitul Vasile Someşanul, Episcopul-vicar al Arhiepiscopiei Vadului, Feleacului şi Clujului, a oficiat, în Duminica a doua din Postul Mare, a Sfântului Grigorie Palama, Sfânta Liturghie la Centrul pentru Protecţia Copilului din Beclean. Alături de ierarh, a slujit, în capela cu hramul „Sfântul Stelian“, un sobor de preoţi şi diaconi, din care a făcut parte protopopul de Beclean, Doru Zinveliu.

După citirea evangheliei cu vindecarea slăbănogului din Capernaum, Preasfinţitul Vasile Someşanul a adresat celor prezenţi un cuvânt duhovnicesc, în care a amintit că suferinţa este o modalitate de apropiere de Dumnezeu, prin schimbarea vieţii. La finalul cuvântului, ierarhul i-a îndemnat pe copiii din centru să-i asculte pe îndrumătorii lor pentru a spori în ei pacea şi bucuria prezenţei lui Hristos.

„Pe măsură ce ne străduim să ascultăm de educatorii noştri, profesorii noştri, de cei care ne învaţă şi ne luminează mintea, măsura în care ne străduim să ascultăm de îndrumările, de rugăciunile părintelui care slujeşte aici, în acest aşezământ şi a părinţilor din sfintele noastre biserici, viaţa noastră se orientează spre lumină, spre adevăr. Sporim în noi pacea şi bucuria prezenţei lui Hristos şi având sufletul curat, viaţa noastră devine folositoare, vrednică de trăit pentru noi, dar şi de folos pentru semenii noştri“.

Lăcaşul de cult din incinta Centrului pentru protecţia copilului din Beclean a fost construit în anul 1999, la iniţiativa pr. Doru Zinveliu şi a direcţiunii centrului. Capela a fost sfinţită în primăvara acelui an, de PS Episcop Vasile Someşanul. Potrivit pr. Alin Pop, preot misionar al Centrului pentru Protecţia Copilului din Beclean, s-a dorit ca aceşti copii, care nu trăiesc alături de familiile lor să aibă un loc de rugăciune unde să-şi găsească liniştea sufletească şi să fie educaţi în spiritul virtuţilor creştine. În Centrul de plasament din Beclean sunt instituţionalizaţi aproximativ 100 de copii, care primesc pe lângă îngrijire şi educaţie şi asistenţă socială, psihologică şi religioasă pentru integrarea lor în societate.

Slujire arhierească la Borşa

Preasfinţitul Iustin Sigheteanul, Arhireu-vicar al Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului,  a liturghisit, a predicat şi a binecuvântat toate lucrările de la schitul „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe“ din oraşul Borşa, Protopopiatul Vişeu. Cu acest prilej, a acordat Diploma „Act Ctitoricesc“ lui Gheorghe Gagea, ctitorul acestui nou aşezământ monahal, pe care, începând cu data de 1 ianuarie 2014, ctitorul l-a aşezat sub oblăduirea canonică a Episcopiei Maramureşului şi Sătmarului. Noul aşezământ monahal este înzestrat cu o biserică de zid şi casă monahală, care constituie, în prezent, baza de pornire a vieţii călugăreşti de obşte.