Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
„Dumnezeu a împărțit în mod inegal darurile Sale, ca să realizăm că suntem complementari”
Duminică, 7 februarie, Preasfințitul Părinte Ignatie, Episcopul Hușilor, a oficiat Sfânta Liturghie la Catedrala Episcopală din Huși, informează Biroul de presă al eparhiei.
În cuvântul de învățătură, în contextul Pildei talanților, a vorbit despre darurile pe care Dumnezeu le sădește în fiecare om și despre faptul că inegalitatea darurilor presupune sporirea comuniunii între oameni: „Biserica ne pune spre reflecție duhovnicească și spre asumare în viața noastră Pilda talanților, adică pilda în care Dumnezeu ne spune că fiecare dintre noi am primit un anumit număr de daruri, pe care suntem chemați să le înmulțim, să le lucrăm conform puterii noastre.
Dumnezeu nu ne cere să facem imposibilul. Ne așază în suflet un anumit număr de daruri, și pe acestea suntem chemați să le sporim. Dacă ne-a dat mult, mult ni se cere și să lucrăm. Ne-a dat mai puțin, ne cere mai puțin să lucrăm, în funcție de darurile primite. Parabola talanților ne spune, în mod explicit, faptul că Dumnezeu a împărțit în mod inegal darurile Sale. Nu a dat celor trei persoane un număr egal de talanți. Unuia i-a dăruit cinci talanți, altuia doi, iar celui de-al treilea un singur talant. Sfântul Evanghelist Matei ne spune că Domnul a dăruit talanții în felul acesta, conform puterii proprii a fiecăruia. Dumnezeu ne spune că a fi inegal în ceea ce privește darurile nu este un indiciu de nedreptate sau de distribuție greșită a acestora, ci un impuls.
Inegalitatea darurilor ar trebui să ducă întotdeauna la lucrare, la creativitate. Dumnezeu a împărțit în mod inegal darurile Sale tocmai pentru ca să realizăm că suntem ființe complementare. Ne completăm unii pe alții”.
În contextul în care Dumnezeu ne-a împărțit darurile pentru a fi complementari, orice încercare de egalizare a oamenilor presupune totalitarism și violență.
„Avem cel puțin două exemple, în istoria umanității, prin care s-a încercat instaurarea unei egalități cu orice preț: comunismul și fascismul. Comunismul a vrut să ne egalizeze, să ne facă pe toți la fel. De aceea au fost exterminați și au înfundat pușcăriile mare parte din oamenii inteligenți, și cei care aveau o anumită stare materială – aceștia erau numiți, în mod ironic, chiaburi. Ei nu aveau ce să caute într-un regim totalitar care avea ca resort interior egalizarea, socială mai ales, dar care a adus după sine o egalizare economică.
Un alt exemplu este nazismul. El propovăduia un alt fel de egalitate maladivă: egalitatea biologică, rasială. Trebuiau desființați toți cei care nu corespundeau cerințelor genetice în fața acestui sistem opresiv. În momentul în care vedem că cineva caută, cu orice preț, să ne egalizeze, să simțim deja că ceva este suspect. Dumnezeu ne-a creat inegali. Suntem atât de diferiți unul față de celălalt, însă aceasta este frumusețea: inegalitatea atrage după sine creativitate și frumusețe”, a mai spus Preasfințitul Părinte Episcop Ignatie.