Înaltpreasfințitul Părinte Varsanufie, Arhiepiscopul Râmnicului, a săvârșit Sfânta Liturghie la sărbătoarea Nașterii Domnului în Catedrala Arhiepiscopală din Râmnicu Vâlcea, județul Vâlcea, se arată pe
Expoziţie de icoane despre „căutarea împărăţiei nevăzute“
Expoziţia iconografică şi de artă contemporană, intitulată „În căutarea împărăţiei nevăzute“ s-a deschis pe 5 februarie la teatrul moscovit „Şcoala de artă dramatică“, anunţă Blagovest-info.ru.
Proiectul expoziţional a fost organizat în cadrul seminarului întrunirii teatrelor Asociaţiei „De la mister spre avangardă“, întrunire ce se desfăşoară anual la teatrul central de pe Sretenka. În cuvântul de deschidere a expoziţiei, directorul teatrului, Alexei Malobrodski, a remarcat că scopul seminarului este acela de a cerceta conştiinţa de mister şi pe cea a diferitor forme teatrale, care îşi au sursa în slujbele bisericeşti. Expunând, în cadrul proiectului, „obiecte vizuale incompatibile, în mod intenţionat“ - icoanele şi operele de artă avangardistă -, organizatorii expoziţiei nu au putut să definească în mod clar conceptul acestei acţiuni culturale, hotărând că ultimul cuvânt trebuie să-l aibă vizitatorii. După spusele tutorelui acestei expoziţii, criticul de artă Irina Iazâkova, nu este uşor să tragi o linie clară de demarcaţie între lumea iconografiei şi cea a artei laice, cel puţin pentru că mulţi pictori laici sunt membri activi ai Bisericii, iar unii dintre iconari pictează şi în genuri laice. În ce priveşte criteriile de selecţie a icoanelor, organizatorii au ales operele acelor pictori care „nu sunt doar meseriaşi, ci au un stil propriu şi, cu toate acestea, acţionează în cadrul canoanelor de pictare a icoanelor“, a spus Iazâkova. Cel de-al doilea tutore al proiectului, Bogdan Mamonov, a subliniat că expoziţia actuală, în care sunt prezentate atât icoane, cât şi avangardă, poate fi, desigur, privită ca un fel de „scandal“. Dar scandalul este o astfel de categorie estetică, ce te ajută să conştientizezi criza artei. „Scandalul“ proiectului „În căutarea împărăţiei nevăzute“ este un „scandal inversat“, deoarece în cadrul expoziţiei s-au întâlnit arta actuală cu cea cultică. Arta contemporană şi Biserica au nevoie una de cealaltă, consideră Mamonov: prima trece astăzi printr-o „criză de intenţii“, iar a doua riscă să ajungă într-un ghetou faţă de societate. Expoziţia va fi deschisă până la 1 martie.