Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Hristos-Duhovnicul vindecă direct şi discret

Hristos-Duhovnicul vindecă direct şi discret

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 08 Martie 2015

În Duminica a 2-a din post, a Sfântului Grigorie Palama şi a Vindecării slăbănogului din Capernaum, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul „Sfântul Grigorie Luminătorul“ din Reşedinţa Patriarhală, în care a vorbit atât despre harul sau puterea vindecătoare a Mântuitorului Iisus Hristos, cât şi despre marele teolog al luminii necreate, Sfântul Grigorie Palama.

Întâistătătorul Biseri­cii noastre a explicat că Evanghelia Vin­de­că­rii slăbănogului din Ca­pernaum ne arată legătura din­tre păcat şi boală. „Desigur, nu toate bolile sunt urmări ale pă­catelor. Unele dintre boli sunt îngăduite de Dumnezeu toc­mai pentru a ne feri de pă­ca­te sau pentru a nu ne bizui numai pe sănătatea noastră tru­peas­­că, pe forţele proprii, ci, mai întâi, pe ajutorul Lui, înţe­le­gând astfel mai bine că să­nă­ta­tea este dar al lui Dumnezeu pen­tru om. Dacă oamenii nu s-ar mai îmbolnăvi deloc, nu s-ar mai smeri, ori s-ar crede nemu­ri­­tori sau, mai grav, ar uita că să­nătatea este un dar de la Dum­nezeu, pe care l-au primit, pe care trebuie să-l cultive şi pen­tru care trebuie să mul­ţu­meas­că lui Dumnezeu - Dărui­to­rul vieţii şi al sănătăţii, Doc­to­rul sufletelor şi al trupurilor noastre“, a spus Preafericirea Sa. În continuare, oferind di­ver­­se exemple scripturistice de oa­meni care sufereau de unele boli (Sfântul Apostol Pavel sau or­bul din naştere), fie dintr-o pe­dagogie divină, fie pentru a se arăta în ei lucrările lui Dum­nezeu (Ioan 9, 3), Prea­fe­ri­ci­tul Părinte Patriarh Daniel a su­bliniat că nu trebuie să ju­de­căm prea repede pe alţii, consi­de­rând că orice boală este ur­ma­­rea păcatului sau pedeapsă pen­tru păcate. „Adesea boala poa­te fi o tainică pedagogie di­vi­­nă, o chemare tăcută, dar pre­­santă la înduhovnicire, la sme­renie, la înţelepciune, la fe­ri­rea omului de primejdii şi mai mari, mai precis, o chemare la că­utarea mântuirii sufletului, dim­preună cu dorinţa de vindecare a trupului“, a arătat Pă­rin­tele Patriarh.

Hristos - unicul Duhovnic şi Doctor desăvârşit al vindecării omenirii bolnave

Întâistătătorul Bisericii noas­tre a mai evidenţiat faptul că Mântuitorul Iisus Hristos, atunci când îl vindecă pe omul pa­ralizat, păstrează taina vie­ţii ascunse a persoanei umane aflate în suferinţă şi nu-l ju­de­că pe omul păcătos înainte de a-l ajuta. „Hristos-Duhovnicul nu-l umileşte pe cel păcătos prin reproşuri, ci El vindecă direct şi discret pe cel bolnav, fă­ră să-l judece şi fără să divulge pă­catele acestuia, pentru a nu-i di­minua demnitatea umană în fa­ţa comunităţii din care face par­te. Relaţia de părinte du­hov­nicesc şi fiu duhovnicesc, pe care o vedem în Evanghelia de as­tăzi, a 2-a din Postul Mare, ne îndeamnă la pocăinţă şi ri­di­care din boala păcatului, la vin­decarea sufletului nostru de pa­ralizia sau slăbănogirea lui, ca­u­­zată de păcatele pe care le-am făcut“, a explicat Preafe­ri­ci­rea Sa. De asemenea, Patriarhul Bi­­sericii noastre a subliniat că Mân­tuitorul Hristos îi iartă pă­­catele şi îl vindecă pe slă­bă­nog, ţinând seama şi de cre­din­ţa celor care l-au adus la El, explicând că „cei patru oameni fă­ră nume reprezintă Biserica slu­jitoare şi milostivă, care se roa­gă nu numai pentru cei pre­zenţi la rugăciunile ei, ci şi pentru toţi cei bolnavi, săraci, singuri, captivi sau deţinuţi, că­lă­tori, pentru sănătatea şi mân­tu­­i­rea oamenilor şi pentru pa­cea a toată lumea“.

Dascălul rugăciunii izvorâtoare de lumină necreată

Preafericitul Părinte Pa­tri­arh Daniel a explicat de ce Bi­se­rica a rânduit ca în a 2-a Du­mi­nică din Postul Mare să fie prăz­nuit Sfântul Grigorie Pala­ma. „El este teologul luminii ne­­create şi neapuse din Îm­pă­ră­ţia lui Dumnezeu, învăţând că, atunci când Dumnezeu vo­ieş­te, sfinţii pot pregusta şi ve­dea duhovniceşte această lumi­nă sau slavă încă din viaţa lor pă­mântească. Biserica a rânduit ca în această duminică să fie pomenit Sfântul Grigorie Pa­lama, dascălul luminii şi sla­vei neapuse, pentru a ne arăta că dreapta credinţă, prăznuită cu solemnitate în «Duminica Or­todoxiei», este credinţa prin ca­re ni se deschid cerurile ca să pri­mim lumina neapusă şi via­ţa veşnică din Împărăţia lui Dum­nezeu (...). În scrierile sale pri­vind apărarea isihaştilor, Sfân­tul Grigorie Palama arată că sfinţii care se roagă permanent lui Dumnezeu sunt pro­fe­ţii Împărăţiei lui Dumnezeu, în­­trucât pregustă sau văd cu an­ticipaţie, încă din lumea a­ceas­ta, prin bunăvoinţa lui Dum­nezeu, slava veşnică a Îm­părăţiei Preasfintei Treimi“, a spus Preafericirea Sa.

Rugăciunea şi pocăinţa înnoiesc haina de har a sufletului primită prin Botezul creştin

La final, Preafericitul Pă­rin­te Patriarh Daniel a subliniat că prin rugăciune, post şi po­că­in­ţă, spovedanie şi iertarea pă­ca­telor, oamenii se pot apropia de Dumnezeu, se împărtăşesc cu Sfintele Taine şi simt du­hov­ni­ceşte cum se luminează sufletul şi viaţa lor. „Omul care se roa­gă mult şi cu smerenie do­bân­deşte prin harul Sfântului Duh faţă luminoasă şi inimă cu­rată, reînnoindu-şi astfel hai­na de lumină primită la Bo­tez. De aceea, timpul Sfântului şi Ma­relui Post nu este o peri­oa­dă de autoînfometare sau de cris­pare voluntară, ci timp de cu­răţire de păcate, de patimi, de luminare, de creştere şi de îm­bogăţire duhovnicească“, a arătat Patri­ar­hul Bisericii noastre.