Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „În poezie totul este să preamăreşti“

„În poezie totul este să preamăreşti“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Marius Nedelcu - 10 Aprilie 2013

Marţi seara, la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Justinian Patriarhul“ din Bucureşti, a avut loc o nouă întâlnire a Cenaclului literar „Sfântul Simeon Noul Teolog“, având ca temă „Poezia între cult şi cultură“.

Dezbaterea care a depăşit două ore, moderată de poeta Liliana Ursu şi părintele Gheorghe Holbea, prodecan al Facultăţii de Teologie, s-a bucurat de prezenţa unui grup de tineri de la mai multe facultăţi, iubitori ai poeziei şi ai lirismului, care şi-au expus părerile despre arta poetică, despre inspiraţie, despre menirea poeziei. La finalul întâlnirii au fost recitate poezii compuse de studenţi de la facultăţile de teologie şi medicină, precum şi de adulţi care păşesc pe drumul creaţiei lirice. Cenaclul literar este dăruit poeţilor, dar este în acelaşi timp şi o dezbatere interactivă cu puncte de vedere foarte puternice, exprimate nu numai de cei care compun poezii, ci şi de iubitorii poeziei care trăiesc această formă de artă la fel de intens ca şi făuritorii ei. Poezia este specia literară care se intersectează cel mai bine şi cu teologia, cu vorbirea despre Dumnezeu, lucru demonstrat de numeroşii sfinţi ai Bisericii, care au exprimat adevărul revelat în formele imnului, poeziei şi cântării, şi putem pomeni pe Sfinţii Andrei Criteanul, Efrem Sirul, Roman Melodul, Simeon Noul Teolog, Grigorie Teologul, Ioan Damaschin, Cuviosul Iosif scriitorul de cântări. „Un poet genial şi un creştin, Reiner Maria Rilke, spunea despre poezie aceste cuvinte: «Totul este să preamăreşti». În poezie, noi vorbim de cele mai  multe ori despre creaţia lui Dumnezeu. În momentul în care ştii să preamăreşti smerit un om, un copac, o floare, o întâmplare din viaţă, o taină, se naşte poezia. Noi trăim din uitare în uitare, dar poezia înseamnă a-ţi aminti cumva ceea ce nu ai trăit încă“, a spus Liliana Ursu.

Compatibilitatea poeziei cu teologia este posibilă şi datorită atitudinii poetului şi imnografului faţă de realitatea cu care se întâlneşte. El nu doreşte să o explice, să o definească, ci să transmită starea de graţie de a fi în preajma unui lucru măreţ, de a comunica simţirea şi trăirea care se nasc în sufletul său şi al cititorilor. Este o formă de comunicare care, deşi foloseşte cuvântul, este dincolo de cuvânt şi de limbaj şi de expresie. „Poezia în trăirea creştină este o cale de a gusta învăţătura de credinţă a Bisericii. Învăţătura de credinţă este cunoscută la dogmatică, în manualele de teologie, dar până aceasta nu este transformată în imn, nu poate să fie gustată. În imn învăţătura devine doxologie, rugăciune, şi mă gândesc la cuvintele poetului Vasile Voiculescu care spunea: «Ştiu fără să pricep Treimea»“, a spus părintele Gheorghe Holbea. La fel ca şi teologia, poezia solicită întreaga fiinţă a poetului şi a celui sedus de poezie. Absorbit de entuziasmul alcătuirii unei poezii sau de frumuseţea pătrunderii prin lectură în lumea simţămintelor ei, când acest proces se încheie, omul are senzaţia întoarcerii dintr-un voiaj nevăzut, dintr-o călătorie din altă lume, iar acum trebuie să se familiarizeze din nou cu camera în care a stat sau cu lumea înconjurătoare pe care fizic nu a părăsit-o.