În Cimitirul „Eroii Revoluției” din Capitală au fost pomeniți sâmbătă, 21 decembrie 2024, martirii din decembrie 1989. Slujba Parastasului a fost săvârșită de Preasfințitul Părinte Timotei Prahoveanul,
„Înomenirea Fiului lui Dumnezeu este începutul îndumnezeirii omului”
De sărbătoarea Bunei Vestiri, luni, 25 martie, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învățătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reședința Patriarhală. Preafericirea Sa a explicat înțelesurile teologice ale evenimentului prăznuit, plecând de la pasajul evanghelic lecturat în cadrul Sfintei Liturghii (Luca 1, 24-38).
La începutul cuvântului său, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a explicat că praznicul Bunei Vestiri este sărbătoarea întrupării Fiului veșnic al lui Dumnezeu. „Pruncul Iisus este Fiul cel veșnic al Tatălui ceresc Care, prin lucrarea Sfântului Duh, Se zămislește ca Om și Se naște, după nouă luni, din Fecioara Maria, și este Mântuitorul lumii. Aceasta este deodată sărbătoarea Maicii Domnului și a Mântuitorului Iisus Hristos. Otpustul acestui praznic începe cu cuvintele: «Cel ce a binevoit a Se întrupa pentru a noastră mântuire, Hristos, Adevăratul Dumnezeul nostru...». Vedem aici că otpustul spune exact că Buna Vestire este începutul întrupării Fiului veșnic al lui Dumnezeu Care, din iubire de oameni și pentru mântuirea lor, Se face Om, Se zămislește prin lucrarea Duhului Sfânt și, prin bunăvoința și binecuvântarea Tatălui în Fecioara Maria, Se naște din ea ca Om. În limba ebraică numele de Iisus înseamnă «Dumnezeu mântuiește». Dar ce înseamnă mântuirea? Dacă sărbătoarea aceasta este începutul întrupării și al mântuirii noastre, atunci ea reprezintă începutul unirii lui Dumnezeu cu umanitatea. Este începutul mântuirii noastre întrucât Fiul lui Dumnezeu începe să devină Om, unind firea Sa dumnezeiască cu firea omenească. El coboară pe pământ pentru a-l înălța pe om la ceruri, și Se face trup pentru a dărui oamenilor harul Duhului Sfânt”, a explicat Preafericirea Sa.
Patriarhul României a arătat, în continuare, că înomenirea Fiului lui Dumnezeu este pentru noi o taină de nepătruns: „În mod deosebit, întruparea Fiului veșnic al lui Dumnezeu, petrecută după ce Maica Domnului își exprimă acordul pentru acest lucru, este cea mai mare taină a credinței: Cel nevăzut Se face văzut; Cel pe care nu Îl pot cuprinde cerurile devine cuprins în pântecele Fecioarei; Cel infinit Se face Om limitat în spațiu. Această taină mare ne arată smerenia și atotputernicia lui Dumnezeu. Sfântul Apostol Pavel, meditând asupra acestei mari taine a întrupării, spune: «Cu adevărat, mare este taina dreptei credințe: Dumnezeu S-a arătat în trup, S-a îndreptat în Duhul, a fost văzut de îngeri, s-a propovăduit între neamuri, a fost crezut în lume, S-a înălțat întru slavă» (I Timotei 3, 16). Același Apostol spune, în Epistola către Coloseni, că în Iisus Hristos «locuiește, trupește, toată plinătatea dumnezeirii» (2, 9)”.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat apoi semnificația răspunsului pe care Arhanghelul Gavriil îl oferă nedumeririi Fecioarei Maria cu privire la posibilitatea de a-L naște pe Fiul Celui Preaînalt, răspuns zugrăvit în cuvintele: „Duhul Sfânt Se va pogorî peste tine și puterea Celui Preaînalt te va umbri; pentru aceea și Sfântul care Se va naște din tine Fiul lui Dumnezeu Se va chema”.
„Duhul Sfânt pregătește creatura ca să-L poată primi pe Creator. O sfințește, o întărește și o luminează pe Fecioara Maria pentru a deveni Mama Fiului veșnic al lui Dumnezeu, Care Se face Om pentru mântuirea oamenilor. Puterea Celui Preaînalt care o umbrește reprezintă prezența activă a lui Dumnezeu Tatăl. Prin bunăvoință și prin binecuvântare este prezent Tatăl la întruparea ca Om a Fiului veșnic. Arhanghelul îi arată apoi Mariei că din ea Se va naște un Sfânt, nu un om care va deveni mai târziu un sfânt. Hristos, Fiul lui Dumnezeu, este Sfânt din momentul nașterii ca Om, ceea ce înseamnă că înomenirea Fiului lui Dumnezeu este și începutul îndumnezeirii omului. (...) Deși Se întrupează ca Om doar Fiul lui Dumnezeu, întreaga Sfântă Treime conlucrează sau cooperează la întruparea Sa. Duhul Sfânt coboară și pregătește umanitatea Fecioarei, Tatăl este prezent și activ prin bunăvoință și binecuvântare, iar Fiul cel veșnic al lui Dumnezeu Se zămislește ca Om și Se naște din Fecioara Maria. Taina prezenței Sfintei Treimi la întruparea Fiului lui Dumnezeu se va arăta mai lămurit, și în mod public, la Botezul Domnului în Iordan”, a arătat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
Darul vieții este pentru veșnicie
În încheiere, Părintele Patriarh Daniel a evidențiat că luna martie are o semnificație specială pentru toți cei care prețuiesc viața umană: „Această sărbătoare a Maicii Domnului este, în poporul nostru, și un prilej de a-I mulțumi lui Dumnezeu pentru darul nașterii de copii. Maica Domnului este în mod deosebit cinstită în luna martie când, de câțiva ani, se organizează «Marșul pentru viață», adică cel în favoarea nașterii de copii și împotriva avortului. Din această activitate de încurajare și ajutorare a femeilor însărcinate și a mamelor cu mulți copii se vede prețuirea pe care creștinii trebuie să o acorde darului vieții, pentru că un copil născut în lume are șansa de a fi nu doar cetățean al patriei pământești. Dacă în timpul vieții copilul devine un bun creștin care, prin credință și fapte bune, se mântuiește și își sfințește viața, el poate deveni un sfânt și poate trăi veșnic în Împărăția iubirii Preasfintei Treimi. Așadar, darul de a avea copii nu este doar unul de ordin utilitar, ci este un dar pentru eternitate. (...) În perioada 1-31 martie 2024, în peste 1500 de localități din România și Republica Moldova se desfășoară «Luna pentru viață», cu tema «Construim împreună pentru viață». Activitățile de apreciere a darului vieții și a importanței sprijinirii femeilor însărcinate vor culmina cu «Marșul pentru viață» organizat sâmbătă, 30 martie 2024”.