În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
„Iubirea răstignită se arată biruitoare prin Înviere”
Învierea Domnului, cel mai mare praznic al creştinătăţii, a fost prilej de bucurie duhovnicească pentru credincioşii veniţi în număr mare la Catedrala Patriarhală pentru a primi Sfânta Lumină, adusă pentru al optulea an consecutiv de la Ierusalim. Sfânta Liturghie a fost săvârșită în noaptea Sfintelor Paşti de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, împreună cu Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, Episcop‑vicar al Arhiepiscopiei Bucureştilor, înconjuraţi de un sobor de slujitori.
La slujba de la Patriarhie a participat şi Preşedintele României, Excelenţa sa, domnul Klaus Iohannis. La miezul nopţii, Patriarhul României a oferit clericilor Lumina Sfântă, iar la rândul lor aceştia au coborât în mijlocul credincioşilor şi au oferit‑o tuturor celor prezenţi. În cuvântul de învăţătură rostit după citirea Sfintei Evanghelii, Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat faptul că Învierea lui Hristos priveşte întreg Universul, care este chemat de la neexistenţă la existenţă. „Învierea lui Hristos este taina trecerii Universului de la nefiinţă la fiinţă, este chemarea Universului văzut, material, de la neexistenţă la existenţă. Acest lucru este deosebit de semnificativ, deoarece primul element al Universului creat a fost lumina.Lumina creată în ziua întâi este veșmânt sau simbol al unei alte lumini, lumina necreată. Cu alte cuvinte, lumina este memoria Universului, ca trecere de la neființă la ființă, de la neexistență la existență, iar țelul ultim al Universului este cerul nou și pământul nou sau transfigurarea pământului și a cerului în lumină necreată. De aceea, în noaptea de Paști cântăm: «Luminează‑te, Luminează‑te, Noule Ierusalime». Învierea Domnului este începutul, inaugurarea unui cer nou și al unui pământ nou în care nu va fi moarte și nici stricăciune, descompunere sau degradare a naturii umane”, a precizat Preafericirea Sa.
În continuare, Patriarhul României a explicat faptul că Hristos nu a înviat pentru Sine, ci pentru a ridica din moarte şi din însingurare pe om. „Trecerea sau Paște înseamnă că Hristos a biruit păcatul, iadul și moartea și ne-a dăruit nouă sfințenie în locul păcatului, ca mod de existență. A biruit iadul ca singurătate absolută prin pogorârea Sa cu sufletul unit cu dumnezeirea Sa, aducând în mijlocul izolării sau însingurării extreme iubirea Lui nesfârșită și a stabilit comuniunea între cei care L‑au așteptat să vină ca Mântuitor. Deci, Învierea nu‑L priveşte pe Hristos singur. El nu a Înviat pentru Sine, ci pentru a ridica din moarte, din însingurare permanentă pe om și a‑l aduce la comuniunea, la bucuria și slava iubirii veşnice din Împărăţia lui Dumnezeu”, a spus Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
„Moartea este un accident. Normalitatea este nemurirea”
În continuare, Părintele Patriarh Daniel a arătat că Învierea Mântuitorului Iisus Hristos este semnul biruinţei iubirii Sale smerite şi că de Paşti creştinii prăznuiesc omorârea morţii şi începutul unei alte vieţi. „Hristos Cel înviat, deşi se arată de 10 ori după Înviere, când vrea El, unde vrea El şi cum vrea El, totuşi nu mai aparţine lumii materiale în care viaţa este amestecată cu moartea. Viaţa Lui cerească este viaţă veşnică (...). Iisus Hristos, biruind moartea, ne‑a dăruit viaţă şi prin învierea de obşte, care este inaugurată în El, noi redevenim ceea ce Dumnezeu a dorit să fim, şi anume fiinţe nemuritoare. Moartea este un accident. Normalitatea este nemurirea. De ce? Pentru că omul a fost creat după chipul lui Dumnezeu Cel veşnic viu. Deci, îi este propriu omului să trăiască veşnic. Învierea lui Hristos este semnul biruinţei iubirii Lui smerite asupra păcatului, asupra modului de existență egoist. Iubirea lui Hristos este mai tare decât moartea, în înțelesul că El nu a răspuns la răutate cu răutate, la violență cu violență. Nu a răspuns la păcat cu păcat, ci a biruit păcatul prin sfințenie și S‑a rugat chiar şi pentru cei care L‑au răstignit. Această iubire răstignită se arată biruitoare prin Înviere. De aceea, Învierea lui Hristos ne arată că orice faptă, săvârșită în lumea aceasta din iubire față de Dumnezeu și față de semeni, nu piere niciodată”, a explicat Preafericirea Sa. În încheierea cuvântului său, Întâistătătorul Bisericii noastre i‑a îndemnat pe credincioşi să nu‑i uite în aceste zile de sărbătoare pe cei săraci, bolnavi, suferinzi, îndoliaţi şi întristaţi.
A urmat apoi Sfânta Liturghie, care a fost săvârșită în Catedrala Patriarhală de către Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, împreună cu Preasfinţitul Părinte Timotei Prahoveanul, înconjuraţi de un sobor de slujitori. La final, credincioşii au primit „Sfintele Paşti”, Pastorala Preafericitului Părinte Patriarh Daniel la Învierea Domnului, precum şi produse tradiţionale de Paşti.