În cadrul manifestărilor solemne dedicate eroilor Revoluției Române din decembrie 1989, luni, 23 decembrie, la monumentul eroilor jandarmi de la Aeroportul Internațional „Henri Coandă” din Otopeni a fost
La Catedrala mitropolitană vor răsuna clopote noi
Moment istoric la Catedrala mitropolitană din Iaşi, unde miercuri, 19 martie 2014, au fost sfinţite de Preasfinţitul Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, două noi clopote, de 890, respectiv 450 de kilograme. Clopotele au fost realizate în decursul acestui an de firma austriacă a familiei Grassmayr, care şi-a transmis cunoştinţele despre turnarea clopotelor din tată în fiu de-a lungul a peste 400 de ani, ajungând astăzi la cea de-a paisprezecea generaţie.
„Binecuvântarea Domnului este totul“. Acestea au fost primele cuvinte din jurnalul de călătorie, după mai mulţi ani petrecuţi în ucenicia turnării metalelor, ale lui Bartlme Grassmayr, creatorul clopotelor ce-i vor purta ulterior numele. Ajunsă astăzi la a paisprezecea generaţie, firma Grassmayr va avea clopote, spre cinstirea Domnului şi spre bucuria oamenilor, şi la Catedrala mitropolitană ieşeană, unde miercuri, 19 martie 2014, au fost sfinţite de Preasfinţitul Calinic Botoşăneanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Iaşilor, două noi clopote realizate de turnătoria austriacă, de 890, respectiv 450 de kilograme. După slujba de sfinţire, cele două clopote au fost montate în turnul catedralei, urmând să fie sincronizate cu celelalte şase clopote existente, după cum ne-a declarat arhim. Dosoftei Şcheul, mare eclesiarh al Catedralei mitropolitane: „Unul dintre clopotele vechi, care avea în jur de 1.300 de kilograme, era crăpat de foarte mult timp şi nu mai suna adecvat. De aceea, cu binecuvântarea Înaltpreasfinţitului Părinte Mitropolit Teofan, s-a demarat un proiect de reabilitare a clopotelor, până la sărbătoarea Sfintelor Paşti nădăjduind ca noul sistem să meargă, odată cu renovarea şi consolidarea turlelor catedralei. Cele două noi clopote vor fi puse în legătură cu celelate clopote existente: unul de 7,5 tone, situat în turla de nord, lângă căminul preoţesc, unul de 5 tone, unul de 3 tone, unul de 900 de kilograme, unul de 450 de kilograme şi unul de 200 de kilograme. Toate aceste clopote vor forma împreună o armonie acustică deosebită, care va înfrumuseţa sfintele slujbe săvârşite“.
Tehnica turnării clopotelor Grassmayr
Prezent la slujba de sfinţire, inginerul Corneliu Revencu, reprezentantul turnătoriei Grassmayr în România, a acceptat să ne vorbească despre tehnica şi despre specificul turnării clopotelor firmei austriece: „Puritatea aliajului este o condiţie indispensabilă pentru a obţine un clopot de calitate, întrucât prezenţa impurităţilor are o mare incidenţă asupra timbrului şi sonorităţii clopotelor. Aliajul de bronz pentru clopote utilizat de turnătoria Grassmayr este format din 78% cupru electrolitic cu puritatea 99,9% şi din 22% staniu electrolitic cu puritatea 99,9%. După efectuarea unor calcule, se furnizează forma clopotului, care se transpune pe un şablon cu ajutorul căruia se realizează forma de turnare din argilă. La turnarea clopotului, pasul cel mai fierbinte îl constituie momentul în care, aliajul încălzit la o temperatură de 1150 grade Celsius curge în forma clopotului. O importanţă aparte asupra calităţilor clopotelor Grassmayr o are răcirea controlată, într-o foarte lungă perioadă de timp. Vreau să mai menţionez că pentru un clopot, frumuseţea estetică, timbrul, puterea, dar mai ales armonia sunetelor depind în mod fundamental de profilul său. Clopotele Grassmayr sunt adevărate instrumente muzicale, prin structura lor complexă generând mai multe tonalităţi; la clopotele mari - până la 50 de tonalităţi diferite. Sunetul generat prin lovirea unui clopot Grassmayr se compune în principal din Fundamentală, Octavă inferioară, Qvinta, Terţa şi Octavă superioară, toate realizate cu o precizie de o şaisprezecime de semiton. Nu se poate vorbi de o armonizare a clopotelor unei biserici, armonizare exterioară, decât în cazul în care armonia sunetelor fiecărui clopot în parte este apropiată de perfecţiune - armonizarea interioară a clopotului. Astăzi, cu ajutorul unor programe specializate de analiza sonoră, clopotele nu se mai aleg la întâmplare după numărul de kilograme, ci pot fi alese după note muzicale, ele fiind turnate din semiton în semiton cu o precizie de o şaisprezecime de semiton. Alegerea armoniei clopotelor unei biserici poate fi făcută într-o gamă minoră, majoră sau naturală după dorinţă, lucru de neconceput în trecut“. La final, ing. Corneliu Revencu a vorbit despre realizările turnătoriei Grassmayr în ţara noastră: „În România am făcut clopote la aproape toate catedralele noi: Arad, Oradea, Deva, Hunedoara, Suceava, Bacău, Oneşti, Alba Iulia, Turnu Severin, precum şi la mănăstirile Nicula, Lainici, Caraiman, Izvorul Mureşului. Am schimbat şi clopotele mici de la Catedrala patriarhală, armonia aleasă de Preafericitul Părinte Patriarh pentru ele fiind Do#Re#Fa# La#, în armonie cu clopotul mare de 9 tone am făcut un nou sistem de acţionare, Do# , gama 0. În ceea ce priveşte cele două clopote făcute pentru Catedrala mitropolitană din Iaşi, acestea au greutatea de 890 de kilograme, respectiv 450 de kilograme şi completează armonia clopotelor existente deja, cea formată din notele Fa şi La“.
Ca un amănunt, amintim că vechiul clopot de 1,3 tone, ce a fost coborât din turnul Catedralei mitropolitane din Iaşi din cauză că era crăpat, datează din anul 1829, din vremea mitropolitului Veniamin Costachi, „turnat ca prinos pentru Moldova şi pentru a întări buna stare a acestui pământ“, după cum aminteşte textul inscripţionat pe el.