Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Mărturisirea se face prin cuvânt şi prin icoană“

„Mărturisirea se face prin cuvânt şi prin icoană“

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Gheorghe Cristian Popa - 21 Feb 2010

Ieri, în duminica I din Postul Mare, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, a oficiat Sfânta Liturghie în Catedrala patriarhală din Bucureşti.

PF Daniel a subliniat în predica sa semnificaţiile duhovniceşti ale Evangheliei care a fost rânduită de Biserică pentru a fi citită în Duminica Ortodoxiei sau a dreptei credinţe. Preafericirea Sa a explicat că mărturisirea cea dreaptă sau dreaptă credinţa înseamnă nu mărturisirea a ceea ce vedem cu ochii trupeşti, ci mărturisirea a ceea ce este dincolo de vederea cu ochii trupeşti, a ceea ce este duhovnicesc. „Natanail a văzut cu ochii trupeşti un om şi a mărturisit pe Dumnezeu-Omul. Aceasta este dreapta credinţă şi imediat vedem în Evanghelie care este răsplata dreptei credinţe. Răsplata dreptei credinţe sunt cerurile deschise, o vedere duhovnicească în Împărăţia Cerurilor, o vedere duhovnicească dincolo de astre, dincolo de atmosferă, de soare, o vedere duhovniceasca a îngerilor care sunt nevăzuţi cu ochii trupeşti, dar văzuţi cu ochii duhovniceşti ai sufletului care are în el darul vederii. Deci darul credinţei este capacitatea de a a vedea pe cel nevăzut, de a vedea duhovniceşte pe Dumnezeu cel nevăzut. Cerurile deschise înseamnă vederea prin credinţă ,încă din lumea aceasta, a Împărăţiei Cerurilor, pregătită nouă pentru veşnicie.

Deci reţinem că dreapta credinţă înseamnă a mărturisi că Iisus Hristos nu e un simplu profet, nu este un simplu învăţător, chiar dacă ar fi celebru El, ci este Fiul Lui Dumnezeu cel veşnic, nevăzut, necuprins şi netrecător care S-a făcut pentru noi văzut, cuprins, luând trup de om, asumându-şi natura noastră umană. Aceasta este cea dintâi învăţătură specifică a Ortodoxiei: mărturisirea dumnezeirii lui Iisus Hristos“.

Două condiţii esenţiale pentru a dobândi mântuirea

În continuare, Patriarhul nostru a arătat că mărturisirea adevărului dumnezeirii lui Hristos şi mărturisirea Învierii lui Hristos sunt două condiţii esenţiale pentru a dobândi mantuirea. „Cine nu mărturiseşte că Hristos a înviat din morţi şi că este Dumnezeu nu se poate mântui. De aceea noi în Crezul ortodox avem mai întâi mărturisirea Preasfintei Treimi, iar către sfârşit spunem: Aştept învierea morţilor şi viaţa veacului ce va să fie. Această dreaptă credinţă ca mărturisire a dumnezeirii lui Iisus Hristos, Unul din Sfânta Treime, este răsplătită cu dreapta vedere, cu vederea anticipată, arvună a slavei Împărăţiei cerurilor.

Preafericirea Sa a explicat şi legătura dintre Evanghelia despre vederea lui Dumnezeu, care s-a citit la Sfânta Liturghie, şi sărbătorirea biruinţei icoanelor în Duminica Ortodoxiei: „Vederea îngerilor şi a slavei din Împărăţia cerurilor se vede mai ales în icoane. Icoanele ortodoxe cele adevărate au fondul auriu deoarece aurul simbolizează lumina cea neapusă, neînserată şi netrecătoare din Împărăţia Cerurilor. În jurul capului sfinţilor avem aureola sau nimbul, tot în culoare aurie, care înseamnă lumina Duhului Sfânt din interiorul omului care este percepută de minte şi de inimă şi este o arvună a slavei Împărăţiei Cerurilor în care se află sfinţii. Aşadar, Ortodoxia nu este numai mărturisire cu cuvântul, nu este o mărturisire numai folosind cuvintele din Crez, ci Ortodoxia este şi o mărturisire din imagini, prin chipul sfintelor icoane, pentru că Dumnezeu Cuvântul S-a făcut nu numai auzit cu urechile, ca în Vechiul Testament, ci luând chip de om, luând natura noastră omenească, El S-a făcut văzut“.

De aceea, a continuat Părintele Patriarh, icoana nu este o simplă podoabă în Biserică, ci este mărturia credinţei noastre că Hristos cel nevăzut S-a făcut văzut. „Cine nu cinsteşte icoanele nu poate fi ortodox, pentru că mărturisirea se face prin cuvânt şi prin icoană“.

Părintele arhimandrit Timotei Aioanei, mare ecleziarh al Catedralei patriarhale şi exarhul cultural al Arhiepiscopiei Bucureştilor, a citit Pastorala Sfântului Sinod la Duminica Ortodoxiei, care a fost trimisă în toate parohiile din ţară şi din diasporă.

Lansarea cărţii „Despre credinţă şi crez“

La sfârşitul slujbei, Patriarhul României a amintit credincioşilor de faptul că anul acesta este Anul Omagial al Crezului Ortodox şi al Autocefaliei BOR şi de hotărârea care s-a luat în vederea publicării mai multor volume care să evoce aceste două importante evenimente din viaţa Bisericii. Cu această ocazie, la sfârşitul Sfintei Litughii, în Catedrala patriarhală, a avut loc lansarea cărţii „Despre credinţă şi crez“, o tâlcuire a Crezului niceo-constantinopolitan şi a Crezului apostolic a Fericitului Augustin, tradusă de consilierul prezidenţial Bogdan Tătaru-Cazaban împreună cu soţia sa, Miruna Tătăru-Cazaban. Cartea a apărut zilele trecute la Editura Institutului Biblic şi de Misiune al BOR şi poate fi cumpărată atât de la magazinul „Bucuria pelerinului“, de la pangarul Catredralei patriarhale, cât şi de la pangarele parohiilor şi mănăstirilor. La acest moment festiv au fost prezenţi prof. dr. Adrian Lemeni, secretar de stat pentru Culte, şi alţi oameni politici.

Vorbind despre acest proiect omagial lansat de Patriarhia Română, PF Părinte Daniel a subliniat necesitatea dialogului dintre teologie şi ştiinţă, pentru aprofundarea învăţăturii cosmologice a Bisericii, sintetizată în primul articol din Crez. De asemenea, cu ocazia sărbătorii biruinţei cinstitorilor de icoane de la Sinodul VII Ecumenic, Preafericirea Sa a felicitat pe toţi iconografii, pictorii de icoane, pictorii de frescă şi pe toţi pictorii mozaicari, adresând tuturor tinerilor îndemnul de a picta icoane, menţionând şi faptul că, de mai mulţi ani, la nivel de patriarhie, se desfăşoară un concurs numit „Icoana din sufletul copilului“.

Părintele arhimandrit Timotei Aioanei, în numele tuturor ierarhilor BOR şi al credincioşilor români, a adresat Preafericitului Părinte Patriarh Daniel un cuvânt de felicitare cu ocazia împlinirii în această duminică a 20 de ani de când arhimandritul Dan Ilie Ciobotea a primit la Timişoara hirotonirea în treapta arhieriei cu titulatura PS Vicar Daniel Lugojeanul. „La împlinirea a 20 de ani de rodnică slujire arhierească îl rugăm pe Mântuitorul Hristos, Mai-marele arhiereilor, ca să-l inspire pe mai departe pe Prefericitul Părinte Patriarh Daniel în lucrarea sa arhipăstorească pentru a conduce pe credincioşi pe calea mântuirii şi pentru a propovădui, cu acelaşi zel şi cu aceeaşi sfântă râvnă, cuvântul lui Dumnezeu cel veşnic viu“, a spus părintele arhim. Timotei Aioanei. Evenimentul s-a încheiat cu o procesiune cu icoane.