Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Masterclass de Cânt Bizantin, ziua a doua
Cea de a VII-a ediţie a celui mai mare eveniment de muzică bizantină din ţară, Masterclassul de Cânt Bizantin, organizat de Asociaţia culturală „Byzantion“, alături de Universitatea de Arte „George Enescu“ din Iaşi şi de Mitropolia Moldovei şi Bucovinei, a continuat marţi cu susţineri de conferinţe, cursuri şi prezentări, completate de exerciţii practice.
Ziua a doua a Masterclass-ului de Cânt Bizantin a debutat cu opţionalul de ansamblu psaltic feminin, curs ţinut de conf. dr. Maria Alexandru din Atena şi de soprana Lăcrămioara-Maria Hrubaru-Roată din Iaşi. Prima conferinţă a zilei a fost susţinută apoi de conf. dr. Nicolae Gheorghiţă de la Universitatea Naţională de Muzică din Bucureşti, care a făcut o prezentare istorică asupra genurilor muzicale şi ceremoniilor de la curţile Brâncovenilor, un subiect de interes, având în vedere faptul că 2014 este anul dedicat comemorării Sfinţilor Martiri Brâncoveni. A urmat apoi prezentarea prep. drd. Adrian Sîrbu de la Universitatea de Arte din Iaşi, care a subliniat, cu exemplificări, câteva instrumente ajutătoare pentru memorarea podobiilor.
Dimineaţă au avut loc şi două cursuri practice, continuare a cursurilor din ziua precedentă, despre ipostaze ale genului irmologic - prof. dr. Georgios Konstantinou şi despre tehnici de interpretare a compoziţiilor irmologice în funcţie de contextul liturgic - protopsalt Dimitrios Galanis. În prezentarea sa, domnul Konstantinou a reliefat importanţa existenţei unei sinergii între psalţi şi preoţi în timpul slujbelor şi a dat exemple, din practică, de probleme care pot apărea în cântarea de la strană. Exemplificările sonore ale domnului Konstantinou au fost din slujbele athonite, iar cele ale domnului Galanis au invitat cursanţii la o analiză comparativă a interpretării după trei tipuri de notaţii, dintre care cea mai nouă şi mai complexă era cea a lui Thrasivoulos Stanitsas.
După prânz, cursul opţional de kanonaki a abordat alte elemente de acordaj şi exerciţii de bază, iar monahul Filotheu Bălan a ţinut o conferinţă pe tema „Terminologie de bază şi istoria tipicului bisericesc în primele patru secole de creştinism“, ziua încheindu-se cu un ansamblu psaltic. Timp de aproximativ două ore, cursanţii au lucrat pe partituri sub îndrumarea domnului Galanis. Pentru echipa de paleografie a Universităţii „Aristotelis“ din Salonic şi pentru cei care au hotărât să i se alăture în vederea pregătirii unor prezentări, ziua a continuat însă până târziu în noapte - dovadă a entuziasmului pentru acest gen de muzică împărtăşit atât de doamna conf. dr. Maria Alexandru, cât şi de cursanţi. (Sorina Chiper, PR - Asociaţia culturală „Byzantion“, Tudorel Rusu)