De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Ora de religie, dezbătută de tineri la Salonic
O delegaţie din partea Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din Bucureşti, formată dintr-un profesor şi trei studenţi, a participat în aceste zile la un seminar internaţional despre situaţia educaţiei religioase în şcolile din Europa.
Proiectul, intitulat "Contribuţia educaţiei religioase într-o Europă a diversităţii", a avut loc în perioada 21-31 mai la Salonic, în Grecia, şi a adus laolaltă participanţi din Austria, Germania, Grecia, Finlanda şi România. Activităţile au fost găzduite de Universitatea "Aristotel" din Salonic, beneficiind de sprijin financiar prin intermediul Programului European de Învăţare pe tot parcursul vieţii: Erasmus Intensiv. Participanţii au fost profesori ai unor importante universităţi europene şi studenţi teologi sau absolvenţi de studii religioase care au activitate pedagogică sau care se pregătesc pentru o carieră de profesor de religie. "Este prima oară când Facultatea de Teologie Ortodoxă "Justinian Patriarhul" din Bucureşti participă la un astfel de proiect european. Tema educaţiei religioase este de mare actualitate în toate ţările europene, iar problemele discutate au fost deosebite nu numai pentru cunoaşterea condiţiilor şi a modului în care se face educaţia religioasă în ţările participante, dar şi pentru a ne cunoaşte mai bine pe noi înşine şi a deschide o nouă oportunitate pentru predarea religiei în şcoli", ne-a spus Lucreţia Vasilescu, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Bucureşti şi coordonatoarea delegaţiei româneşti. Diversitatea, piatra de încercare a zilelor noastre Principalele subiecte de discuţie în cadrul întâlnirilor au fost problema diversităţii culturale şi religioase cu care se confruntă Europa şi felul în care educaţia religioasă a tinerilor în şcoală ar putea contribui la păstrarea şi promovarea valorilor spirituale şi culturale ale poporului din care fac parte. Profesorul de religie are menirea de a sădi în mintea şi în sufletul elevului valorile perene ale credinţei şi, astfel, să îl facă să înţeleagă atât importanţa credinţei în păstrarea identităţii sale culturale, cât şi modul în care să se relaţioneze faţă de valorile altora şi să trăiască în bună înţelegere cu toţi ceilalţi, chiar dacă sunt diferiţi. "Cei care s-au întâlnit aici, tineri care studiază probleme de educaţie religioasă, vor să afle cum ora de religie poate deveni un mod de a rezolva problemele legate de diversitate, mai ales pentru că Europa a devenit o societate multiculturală şi diversitatea poate fi întâlnită peste tot, în aproape orice şcoală. Profesorul de religie poate ajuta în abordarea diversităţii, el trebuie să îi ajute pe oameni să vină mai aproape unii de alţii", a declarat Vasiliki Mitropoulou, profesor la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Salonic şi coordonatoarea proiectului. Să ne iubim, chiar dacă suntem diferiţi Migraţia populaţiei este un alt fenomen care dă numeroase dificultăţi societăţii. Toţi copiii ar trebui să aibă drepturi egale, indiferent de originea lor etnică, aşa că, mai ales în ţările vestice ale Europei, se pune problema felului în care astfel de copii pot fi integraţi în societate şi în sistemul de învăţământ. Pe lângă problemele legate de limba vorbită, întâlnim adesea cazuri în care copiii nu sunt acceptaţi, din cauza credinţei diferite faţă de cea a majorităţii şi a obiceiurilor proprii naţionale. Şi aici, studiul religiei în şcoală ar trebui să îşi asume rolul semnificativ de a uni oamenii între ei, urmând exemplul Mântuitorului, învăţându-i să se respecte, să se iubească şi să se ajute, indiferent de diferenţele care îi despart. Fiecare delegaţie a făcut o prezentare a sistemului educaţional din ţara din care face parte, punând accentul pe importanţa şi modul în care se face educaţia religioasă, după care tinerii au încercat să identifice puncte tari şi slabe ale fiecăruia, adaptând posibile soluţii situaţiilor sociale din fiecare ţară. De asemenea, participanţii au vizitat câteva şcoli interculturale din Salonic, au discutat cu elevii şi profesorii şi s-au bucurat şi de binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Anthimos, Mitropolitul Tesalonicului, care i-a felicitat pe participanţi şi i-a încurajat în demersul lor pentru eficientizarea educaţiei religioase în şcoli.