Comunitatea credincioșilor din Parohia „Sfântul Antonie cel Mare”‑Titan și‑a sărbătorit astăzi, 23 noiembrie, cel de‑al treilea ocrotitor spiritual, Sfântul Cuvios Antonie de la Iezerul Vâlcii, care s
„Ora de Religie oferă modele şi sfaturi pentru o viaţă cumpătată şi fericită“
În urma lansării campaniei „Nu vrem liceu fără Dumnezeu!“, iniţiată de Patriarhia Română, campanie la care şi „Ziarul Lumina“ este partener, sute de mesaje au fost postate pe site-ul ziarului nostru sau au fost trimise pe adresa info@ziarullumina.ro. Toate opiniile susţin păstrarea Religiei ca disciplină obligatorie în liceu. Vă prezentăm în continuare câteva dintre aceste mesaje.
Isabela Stoian, elevă în clasa a XI-a, Piatra Neamţ: „Ideea excluderii orei de Religie din programa şcolară obligatorie de liceu este greşită şi trebuie cât mai curând îndepărtată, pentru a nu se pierde o şansă în plus pentru educaţia spirituală a tinerilor. Dacă nu mai înveţi nici în şcoală despre Dumnezeu (presupunând că la biserică nu te prea duci şi nici în familie nu ţi s-a oferit o educaţie religioasă adecvată), dacă nu mai ai nici această ocazie să-L cunoşti, dacă nu va mai există nici acea oră în care înveţi cum să ai grijă, în primul rând, de sufletul tău, dar şi de trupul tău, cum să te fereşti de lucrurile care ne fac rău, oare nu ţi se ia o şansă de a deveni un om demn, un om în adevăratul sens al cuvântului, un om încununat de virtuţi, un om care să-şi dorească să ajungă la asemănarea cu Dumnezeu? Ora de Religie nu înseamnă neapărat dogmatism şi informaţii pe care oricum le uiţi când ieşi afară din clasă sau la care nici măcar nu ai fost atent, nu înseamnă morală aspră. Ora de Religie oferă modele şi sfaturi pentru o viaţă cumpatată şi fericită“ Camelia: „Studiul Religiei ar trebui să ne facă să ducem mai departe tradiţia acestei ţări, profund religioase, pentru că este o parte esenţiala a istoriei noastre şi acest circuit nu ar trebui sub nici o formă întrerupt“. „... cum să nu cadă în această amăgire a lumii, vă întreb?“ Petruţa Titu: „Cei care au propus eliminarea acestei materii din trunchiul comun ar trebui să cunoască importanţa şi rolul formativ al predării acestei materii la vârsta când elevii nu găsesc răspunsuri logice, pertinente la foarte multe întrebări“. Claudia-Elena Nazare, clasa a XII-a, Iaşi: „Sunt elevă la Liceul de Informatică «Grigore Moisil», din Iaşi. Am studiat Religia doar în clasele IX-XI, întrucât în clasa a XII-a este opţională. Consider însă că Religia este o disciplină indispensabilă în liceu, întrucât presupun că majoritatea părinţilor generaţiei mele sunt dintre acei oameni care nu au studiat Religia şi nici nu s-au preocupat de viaţa lor duhovnicească. Aşadar, nu prea au ce să ofere nici copiilor lor în materie de hrană pentru suflet! Tinerii sunt receptivi, mai ales la această vârsta, şi acum sunt deschişi cel mai mult spre cunoaştere. Mi se pare ANORMAL să fim obligaţi să învăţăm de la Nietzsche că «Dumnezeu a murit» sau despre Marele Anonim, «deus absconditus», şi nu despre Hristos. Cum dar se mai plâng unii de «tânăra generaţie» aflată în decădere, din cauza drogurilor, tutunului, alcoolului consumate de la vârste fragede şi a modului lor de viaţă!?... Dacă ei nu ştiu ce înseamnă Dumnezeu, cum să nu cadă în această amăgire a lumii, vă întreb? Filosofia e obligatorie în clasa a XII-a, de ce nu ar fi şi Religia? Filosofia nu oferă mai nimic sufletului, pe când Religia ar putea aduce mult folos tinerilor. Să nu se amăgească cei care vor să-şi pună în practică acest gând nebun: NU E DE JOACĂ CU SUFLETUL UNUI OM!!! Toate obiectele care se învaţă în liceu sunt pentru lumea aceasta. Cum dar singurul obiect pentru suflet, care are în program doar o oră pe săptămâna să fie scos!? De vreme ce suntem cei mai mulţi ortodocşi în această ţară, nu e nici o discriminare ca această disciplină să rămână disciplină de bază la liceu!“. Mihaela Rujoiu: „Dacă mai aveţi îndoieli că Religia este necesară de când ne naştem şi până nu mai suntem pe acest pământ, vă sugerez să vedeţi vieţile domnitorilor români care au făcut posibilă naşterea neamului românesc pe aceste meleaguri. De ce e bună religia şi la liceu? Pentru că acolo copiii noştri petrec mult timp cu folos şi sunt îndrumaţi de oameni pregătiţi pentru asta, în timp ce noi lucrăm până târziu şi nu-i putem supraveghea“. „Nu ne face nici un rău şi o studiem doar o dată pe săptămână“ Camelia Donescu: „Religia trebuie să rămână în trunchiul comun pentru că asigură tinerilor un refugiu în această lume dezorientată. Trebuie făcute totuşi nişte modificări, căci aşa cum se prezintă în acest moment situaţia obiectului Religie, este foarte posibil ca tinerii să se îndepărteze de această oră. Aduceţi preoţii cu har înapoi în şcoală, verificaţi cine predă Religia şi schimbaţi sistemul de notare. Religia trebuie să-l apropie pe copil de Hristos nu să-l noteze, ca la matematică sau română. Petre Gavrilă, clasa a X-a, Bucureşti: „Am studiat Religia şi o studiez în continuare. Nu sunt de acord cu scoaterea Religiei din şcoli, pentru că această materie are un rol foarte important în viaţa noastră, mai ales că în ziua de azi ne confruntăm cu o serie de probleme şi la care ne poate răspunde numai profesorul de Religie. Ce viitor să avem noi tinerii, astăzi, cu droguri şi prostituţie la tot pasul, cu intoxicări de te doare capul? Religia să rămână aşa cum este şi cum a fost şi până acum, adică materie obligatorie în toate ciclurile din învăţământ - primar, gimnazial, liceal. Mai ales că nu ne face nici un rău şi o studiem doar o dată pe săptămână“. Gabriela Giuşcă: „Dacă se va elimina acestă disciplină, tinerii se vor risipi şi mai mult... Destul că mulţi dintre părinţi sunt în afara graniţelor ţării, adevărate modele de vieţuire nu prea mai găsesc, numărul sinuciderilor este în creştere, repere morale nu mai au. Mulţi dintre tineri găsesc, în profesorul de Religie, un sfătuitor, un consilier spiritual, de care au o nevoie reală. Deschiderea culturală a Religiei este covârşitoare! Avem tineri valoroşi, merită tot efortul nostru de a-i călăuzi spre o viaţă superioară, teoforică. Parafrazându-l pe Fer. Augustin aş spunea aşa: «Daţi-mi o generaţie de tineri buni şi voi schimba fata lumii!»“. „De ce să aleagă alţii pentru noi?“ Luminiţa Nicolescu: „Tinerii au nevoie mai mult ca oricând de religie. Traversăm un timp plin de capcane spirituale şi numai credinţa în Dumnezeu îi poate întări şi pregăti pentru viaţă. Atât familia, cât şi şcoala trebuie să contribuie la formarea personalităţii armonioase a tânărului, iar personalitate armonioasă fără contribuţia religiei nu este de conceput... Cred că e necesară o programă revizuită, care să atingă probleme de profunzime ale credinţei creştine. Nu am studiat Religia în liceu. Dacă aş fi studiat-o, cu siguranţă n-aş fi făcut o mulţime de greşeli, aş fi fost un om mai împlinit şi L-aş fi găsit pe Dumnezeu mai repede“. Sandulache Laura-Georgiana, 16 ani: „Am facut Religia în anii precedenţi şi vreau să o fac şi de acum înainte!!!!!! De ce să aleagă alţii pentru noi? În privinţa icoanelor ne-au întrebat, şi majoritatea au fost împotriva scoaterii icoanelor din şcoli. Acum şi-au luat măsuri să nu întrebe, ca să nu piardă. Îmi pare rău că s-a ajuns chiar până aici... Gândiţi-vă şi la viitorul poporului român, la tinerii care se distrug şi se pierd din ce în ce mai tare şi din ce în ce mai mulţi... Le luaţi singura şansă de a se trezi, de a-şi aminti că fără Dumnezeu nu pot face nimic“. ▲ „Religia vine să-i ofere elevului experienţe concrete de a fi bun cu celălalt“ ▲ În aceste zile, postul de radio Trinitas al Patriarhiei Române a contactat numeroase personalităţi culturale, ierarhi, precum şi cadre didactice, în legătură cu problema Religiei în liceu ▲ IPS Laurenţiu, Mitropolitul Ardealului: „În momentul în care noi ne declarăm că suntem oameni liberi, în momentul în care am intrat în Europa, în momentul în care, în toate ţările din Europa există respectul drepturilor câştigate, nu văd de ce acum am începe să demolam ceea ce noi am construit. Dacă privim însă în profunzime ora de Religie, chiar fiind puţin raportată la celelalte ore, una pe săptămână e mult prea puţin, dar acel puţin are un efect extraordinar, încât depăşeşte toate orele de dirigenţie, educaţie şi de tot felul de modalităţi de acestea moderne care au tentă educativă. Ora de Religie nu face instrucţie în sine, ci face mai mult educaţie. Biserica nu impune o lege, o normă care să limiteze libertatea de gândire a unui copil, ci dimpotrivă, stimulează căutările pruncilor spre ceea ce este dincolo de ceea ce vedem noi“. Adrian Rosan, asistent la Facultatea de Psihologie şi Ştiinte ale Educaţiei din cadrul Universităţii „Babeş-Bolyai“ din Cluj Napoca: „Dacă acceptăm procesul dezvoltării umane ca un act de normalitate, atunci Religia îşi găseşte cu prisosinţă rolul ei. Religia oferă acel reglaj emoţional de care avem nevoie în majoritatea situaţiilor în care suntem puşi, între a alege între bine şi rău. Religia vine să-i ofere elevului experienţe concrete de a fi bun cu celălalt, de a lua decizii în concordanţă cu propria etică şi de a-i arăta la ce folosesc emoţii ca iertare, smerenie, recunoştinţă, mulţumire“. PS Casian, Episcopul Dunării de Jos: „Ora de Religie are deja rezultate de care trebuie să ţinem seama şi să ne bucurăm de ele toţi. Este o mare şansă pentru Ministerul Educaţiei să promoveze o disciplină de coerenţă, de cooperare şi de modelare a personalităţii tinerilor. Religia în liceu este un dat. Religia în liceu este un fapt real. Religia în liceu este o şansă deosebită pentru familie, este o şansă deosebită pentru şcoală, este o şansă deosebită pentru Biserică. Noi credem că doar dialogul permanent dintre familie, cu problemele ei, şcoală, cu problemele ei, şi liantul dintre ele, care este Biserica, ne va învăţa în viitor să îmbunătăţim enorm metoda de apropiere a noastră, a unora de alţii. De aceea, sunt sigur că ora de Religie va rămâne în liceu“. ▲ Scrisoare către ministrul Educaţiei Alăturându-se campaniei iniţiată de Patriarhia Română pentru păstrarea Religiei care disciplină obligatorie în liceu, Înaltpreasfinţitul Pimen, Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor a transmis o scrisoare ministrului Educaţiei, Cristian Adomniţei, prin care argumentează necesitatea păstrării Religiei în liceu. „Prin predarea Religiei în şcoală, elevul - cetăţeanul de mâine al ţării - dobândeşte cunoştinţe şi deprinderi de comportare morală. Fără cunoştinţele religioase nu se pot înţelege, preţui şi păstra valorile culturii noastre, care au rădăcini religios-creştine. În mod concret, este vorba despre valorile de patrimoniu create şi păstrate pe întreg cuprinsul ţării noastre. Domnule Ministru, exprimându-vă că Religia e mai mult ca o poveste, ca un mit care se spune unui copil mic, jucaţi silit, ca să nu zicem inconştient, aşa cum vă cântă cei înhămaţi la carul globalizării, care are ca scop, printre altele, şi excluderea icoanei şi a Religiei din şcoală“, se exprimă Arhiepiscopul Sucevei şi Rădăuţilor.