De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Popas de rugăciune la Mănăstirea Voivozi
Mult-aşteptatul hram al Mănăstirii Voivozi, de pe Valea Bistrei, din Eparhia Oradiei, a adunat un număr mare de credincioşi pelerini la sărbătorirea Naşterii Maicii Domnului din acest an. În altarul de vară al frumoasei mănăstiri voievodale, Preasfinţitul Sofronie, Episcopul Oradiei, a săvârşit Sfânta Liturghie, înconjurat de un sobor de 24 de slujitori - 21 de preoţi şi trei diaconi.
La bucuria acestei Liturghii a participat şi preacuviosul părinte protosinghel Mihail Tărău, exarhul mănăstirilor din Episcopia Oradiei, şi părintele Ioan Şugar, protopopul Marghitei. Cântările şi răspunsurile au fost date de un grup de studenţi ai Facultăţii de Teologie Ortodoxă "Episcop Dr. Vasile Coman" din Oradea. În jurul altarului de vară s-au adunat, dis-de-dimineaţă, mulţi credincioşi şi copii, numeroase oficialităţi şi persoane care au contribuit la zidirea mănăstirii. Evenimentul a fost prilejuit atât de hramul vechi al mănăstirii, cât şi de consfinţire, a celui de-al doilea hram pentru noua biserică a mănăstirii, "Sfântul Ierarh Varlaam, Mitropolitul Moldovei şi Sfântul Ierarh Ioan de la Râşca şi Secu". Popas de rugăciune la Mănăstirea Voivozi În cuvântul de bun venit adresat Preasfinţitului Sofronie, părintele Ioan Şugar, protopopul Marghitei, a spus: "Cu toate că are o agendă foarte încărcată în această perioadă, Preasfinţitul nostru Episcop şi-a făcut timp să fie împreună cu noi aici, la Mănăstirea Voivozi, încă din ajunul sărbătorii Naşterii Maicii Domnului, alături de pelerinii veniţi din împrejurimi şi de mai departe, găzduiţi fiind în acest colţ de rai de maica stareţă Teodora, de părintele duhovnic Ioachim şi de măicuţele ostenitoare aici". La finalul slujbei, protosinghelul Mihail Tărău, exarh şi stareţ al Mănăstirii Izbuc, a evocat câteva repere istorice din străvechea existenţă a mănăstirii din timpul voievozilor Balc şi Drag, nepoţi ai lui Dragoş Descălecătorul, mănăstire supranumită odinioară "Colţul cu Meri" de la Voivozi, şi a dat citire Actului Chiriarhal prin care Preasfinţitul Sofronie a acordat al doilea hram bisericii mari a mănăstirii. Al doilea hram Începând cu 30 august 2010, biserica mare a mănăstirii voievodale din Voivozi va purta şi hramul Sfântului Ierarh Varlaam Mitropolitul Moldovei şi Sfântului Ierarh Ioan de la Râşca şi Secu, în cinstea aniversării a 90 de ani de la reînfiinţarea Episcopiei Oradiei. La 30 august 1920, Regele Ferdinand I Întregitorul a emis înaltul Decret Regal de reînfiinţare a Episcopiei Oradiei: "Al doilea hram al bisericii mănăstireşti nu a fost ales întâmplător. Astfel, Sfântul Mitropolit Varlaam, care a păstorit Mitropolia Moldovei şi Sucevei în anii 1632-1653, prin cărţile tipărite a purtat de grijă tuturor credincioşilor români, dovadă fiind Cazania de la 1642, păstrată în numeroase exemplare şi pe meleagurile Crişanei până în zilele noastre. De asemenea, Sfântul Ierarh Ioan de la Râşca şi Secu, trăitor în veacul al XVII-lea, contemporan şi prieten apropiat al Sfântului Varlaam, a fost unul dintre ierarhii străluciţi şi marii isihaşti ai Bisericii Moldovei, păstorind credincioşii din eparhiile Huşilor şi Romanului. Prin viaţa lor sfântă şi bogata lor activitate cărturărească, Sfinţii Ierarhi Varlaam şi Ioan s-au adăugat şirului de ierarhi luminaţi ai Bisericii noastre". Hărnicie şi rugăciune Preasfinţitul Sofronie a rostit un deosebit de frumos şi bogat cuvânt de învăţătură, referindu-se la cuvintele scripturistice ce s-au citit: "Pericopa evanghelică de astăzi ni-L înfăţişează pe Mântuitorul Hristos în vizită, în casa a două surori: Marta şi Maria. Ne sunt prezentate cele două surori ca modele, ca tipologii feminine. Cele două femei, cea harnică şi cea rugătoare, Marta şi Maria, noi le găsim în istoria bisericii, în istoria mântuirii, le găsim şi în ziua de astăzi. De fapt, fiecare femeie care trăieşte pe pământ, şi în special femeile credincioase, îmbracă, rând pe rând, în cursul vieţii lor, fie haina Martei, fie pe cea a Mariei, dar sunt şi femei care sunt mai mult din Marta sau mai mult din Maria, mai mult harnice şi îngrijite ca să fie toate cele necesare traiului şi casei, şi femei care sunt gata să se dedice cu totul rugăciunii. Acestea sunt, desigur, în primul rând sfintele din istoria Bisericii şi până în zilele noastre, cele care primesc chemare de la Dumnezeu ca să lase totul şi să meargă căutând viaţă pustnicească, o viaţă însingurată pentru a se întâlni cu Dumnezeu în rugăciune." În continuare, Preasfinţitul Sofronie a arătat că "Mântuitorul, dintre aceste două tipuri de femei, o recomandă nu pe cea care se sileşte şi se îngrijeşte pentru multe, ci pe cea care caută mai ales cuvântul lui Dumnezeu, aceasta pentru că toate din lume sunt trecătoare, însă cuvântul lui Dumnezeu, adevărul Său, nu trece niciodată. De aceea, tot sufletul care Îl caută pe Dumnezeu şi doreşte să petreacă cu Dumnezeu mai mult decât cu lumea este asemenea Mariei, pentru că nu numai referitoare la femei este pilda pe care am ascultat-o, nu numai femeile sunt încadrate sau pot fi încadrate în această tipologie, Marta şi Maria, ci orice suflet omenesc, orice om poate fi asemănat cu Marta şi Maria: pe de o parte, sufletul care caută să se îngrijească şi este cuprins de grijile lumii - griji despre care Mântuitorul spune în pilda semănătorului că pot să ajungă ca şi spinii şi mărăcinii şi să sufoce planta, adică grijile cele multe pot să răpească cuvântul lui Dumnezeu din inima omului, şi, pe de altă parte, sufletul care îl caută pe Dumnezeu şi doreşte să petreacă împreună cu El".