Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri „Postul și pocăința sunt lucrarea întregii Biserici”

„Postul și pocăința sunt lucrarea întregii Biserici”

Galerie foto (5) Galerie foto (5) Știri
Un articol de: Arhid. Alexandru Briciu - 16 Martie 2016

La Catedrala Patriarhală din București a fost săvârșită luni, 14 martie, slujba Pavecerniței Mari, în cadrul căreia Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a citit prima parte a Canonului cel Mare al Sfântului Andrei Criteanul.

La finalul slujbei, Patriarhul României a rostit un cuvânt de învățătură în care a vorbit despre post ca urcuș duhovnicesc spre Înviere prin pocăință: „Toată perioada Postului Mare este străbătută de această rugăciune preluată de Biserică din rugăciunea smerită a vameșului care privea spre pământ, nu îndrăznea să ridice ochii la cer și spunea: «Dumnezeule, fii milostiv mie, păcătosului!» Rugăciunea care reprezintă respirația Bisericii de-a lungul acestei perioade de urcuș duhovnicesc interior spre Înviere este o rugăciune de pocăință: «Miluiește-mă, Dumnezeule, miluiește-mă!» Mila lui Dumnezeu este iubirea Lui smerită și milostivă îndreptată spre oameni”.

În continuare, Preafericirea Sa a arătat că în această perioadă a Triodului trebuie să unim rugăciunea cu pocăința și cu postul „pentru ca sufletul omului să se poată ridica din starea de cădere la o stare de înviere a sa din moartea pricinuită de păcat. Rugăciunea trebuie să înso­țească postul, pentru că dacă postul nu este însoțit de rugăciune, nu adună lumină duhovnicească în suflet. Cei care postesc doar pentru a-și păstra linia fizică, estetică a corpului, dar nu se roagă, fac un exercițiu biologic și estetic, dar nu unul duhovnicesc”. Scopul unirii postului cu pocăința și rugăciunea este dobândirea luminii Învierii Mântuitorului Hristos: „Postul este ofrandă a omului adusă lui Dumnezeu, o dăruire de sine voluntară, în înțelesul că noi oferim lui Dumnezeu jertfa postirii noastre, iar El ne dăruiește darurile Duhului Sfânt sau darurile virtuților care se cultivă începând de la Botez. Noi participăm 40 de zile tainic, mistic, la postul Mântuitorului de 40 de zile când a fost ispitit în Pustia Carantaniei și S-a luptat împotriva ispitelor venite de la diavol, ca să ne arate că nu ne putem lupta cu duhurile rele decât prin post și rugăciune. În timpul postirii nu mai contăm pe puterea noastră fizică, și nici pe ajutoare din jur, ci numai pe Dumnezeu. Și în măsura în care ne detașăm de obsesia lucrurilor materiale, trecătoare și limitate, ne unim, prin rugăciune, cu Dumnezeu Cel nelimitat și netrecător. Noi postim împreună cu Hristos Care a postit 40 de zile, iar în Săptămâna Sfintelor Pătimiri, pătimim împreună cu Hristos, ne răstignim împreună cu El, ca apoi, împreună cu El, să înviem din moartea păcatului. Această dimensiune mistică sau taină duhovnicească specifică Ortodoxiei ne arată că centrul de lumină al vieții liturgice în timpul postului este Hristos cel Răstignit și Înviat. Lui Îi cerem iertarea păcatelor, Lui Îi cerem ajutor, pentru că El este și Dreptul Judecător”, a explicat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.

În Biserica Ortodoxă, postul și rugăciunea sunt lucrări comunitare care ne adună împreună, cler și credincioși: „Postul și pocăința nu sunt doar gesturi individuale, personale, ci sunt lucrarea întregii Biserici. Noi nu postim de unul singur. În Biserică postim și ne pocăim împreună. Postul și pocăința sunt lucrări ale comunității eclesiale, bisericești, în întregimea ei. Noi postim împreună cu Biserica, ne pocăim împreună cu toți credincioșii Bisericii și cu tot clerul. Cler și popor, ierarhi, preoți și diaconi, credincioși și credincioase, împreună ne pocăim, împreună postim și prin aceasta arătăm că suntem ­trupul tainic al lui Hristos Care a postit și ne-a arătat nouă cum se dobân­dește ascultarea de Dumnezeu și cum se dobândește bucuria Învierii în sufletele noastre. Este foarte important să ne rugăm împreună cu Biserica în timpul postului, ca împreună cu Biserica să ne bucurăm în noaptea de Înviere”, a subliniat Patriarhul României.

Cântările bisericești au fost intonate de Corala „Nicolae Lungu” a Patriarhiei Române, dirijată de pr. lect. dr. Stelian Ionașcu, şi de Grupul psaltic „Tronos” al Catedralei Patri­arhale, condus de arhid. proto­psalt Mihail Bucă. Partea a doua a Canonului de pocăință al Sfântului Andrei Criteanul a fost citită ieri, în cadrul slujbei Pavecerniței Mari, de către Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal. Rânduiala specială a Canonului cel Mare continuă, la Catedrala Patriar­hală, astăzi și mâine, începând cu ora 16:00. Canonul cel Mare se va citi, în întregime, miercuri, 13 aprilie, în săptămâna a cincea a Postului Mare, când se săvârșește Utrenia zilei de joi.