Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Prezentare a iconografiei româneşti contemporane

Prezentare a iconografiei româneşti contemporane

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Marius Nedelcu - 06 Aprilie 2015

Iconografia ortodoxă este un domeniu al vieţii bisericeşti care a renăscut în România după căderea comunismului, la sfârşitul anului 1989. Mai multe despre situaţia actuală a artei iconografice româneşti şi despre iconarii români se pot afla din articolul intitulat „Noii maeştri români: Iconografie inovativă în matricea tradiţiei“, scris de monahia Atanasia Văetişi de la Mănăstirea Stavropoleus din Bucureşti şi publicată în revista online de specialitate „Orthodox Arts Journal“, foarte cunoscută în plan internaţional.

Alături de renaşterea muzicii bisericeşti ortodoxe, putem spune că iconografia contemporană constituie vârful de lance al exprimării autentice a specificului Ortodoxiei. În România, regimul comunist a rupt tradiţia formării de maeştri iconari, cel puţin la nivel instituţional, pentru că nu a existat o şcoală publică care să îşi asume formarea de iconari profesionişti. Renaşterea vieţii bisericeşti de la noi după 1989 a însemnat şi maturizarea unei noi clase de artişti bisericeşti care au căpătat, în ultimii ani, o relevanţă bine conturată. „În cei 25 de ani care s-au scurs de la revoluţia anticomunistă din Estul Europei, schimbările sunt impresionante. Astăzi este un gest comun să comanzi o icoană pentru casa ta sau să o oferi ca dar. Patru dintre cele douăsprezece facultăţi de teologie ortodoxă din ţară (România) au creat departamente de artă sacră, pregătind iconografi şi specialişti în prezervarea iconografiei medievale; şi mulţi dintre absolvenţii lor au devenit profesionişti în pictarea icoanelor şi frescelor. După regimul ateist, viaţa religioasă a renăscut în toate dimensiunile ei: artă, viaţă liturgică, viaţă parohială şi comunităţile monastice. Acum sunt noi biserici parohiale, noi mănăstiri, noi sfinţi canonizaţi şi, de asemenea, noi martiri creştini ai persecuţiei comuniste care primesc o mare venerare populară şi aşteaptă să fie canonizaţi. În acest context, icoana a devenit o prezenţă obişnuită în case şi la locurile de muncă“, arată maica Atanasia Văetişi.

În cadrul cuprinzătorului articol, maica prezintă câteva componente specifice ale iconografiei româneşti contemporane, modurile în care s-au educat şi s-au perfecţionat iconarii noştri, relaţia lor cu tradiţia românească şi cea largă, a Ortodoxiei Răsăritene. De asemenea, maica a făcut şi prezentări ale maeştrilor iconari din România contemporană care se bucură de cunoaştere şi prestigiu în ţară şi în  străinătate, ilustrând principalele lor opere.

Acest articol are meritul de a plasa în spaţiul dezbaterilor şi preocupărilor internaţionale referitoare la arta bisericească  specificul, frumuseţea, curajul şi puterea de exprimare a iconografiei româneşti contemporane, care se aşază în fruntea unor alte astfel de manifestări din celelalte ţări ortodoxe, cu care iconografii noştri se află într-un strâns dialog de cunoaştere.