Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Prezentare de carte: O nouă carte despre vechimea creştinismului în Moldova

Prezentare de carte: O nouă carte despre vechimea creştinismului în Moldova

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Dragoș Dâscă - 22 Mai 2010

Cărturar bine-cunoscut în peisajul publicistic ieşean, profesorul Gheorghe Badea a publicat, în 2009, o lucrare care demonstrează aplecarea domniei sale nu doar pentru limbile clasice şi cultura neogreacă, ci şi pentru istoria neamului românesc. Viaţa creştină în Moldova istorică până la Bogdan cel Bătrân Întemeietorul este titlul celei mai recente cărţi scrisă de Gheorghe Badea şi publicată cu binecuvântarea Înalt Preasfinţitului Petru, Mitropolit al Basarabiei şi Exarh al Plaiurilor. Această apariţie editorială este de un maxim interes nu doar pentru istorici, ci şi pentru teologi. În ultimii ani, nu puţine au fost atacurile îndreptate împotriva atât vechimii creştinismului în Ţările Române, cât şi împotriva romanizării şi, implicit, creştinării dacilor. Tinde să pară perimată afirmaţia marelui istoric şi cercetător Vasile Pârvan: "Romanismul şi creştinismul nostru sunt născute şi crescute în chip firesc, încet şi tainic, în Dacia Traiană" (Contribuţii epigrafice în istoria creştinismului daco-roman).

Lucrarea Viaţa creştină în Moldova istorică până la Bogdan cel Bătrân Întemeietorul vine să acopere un vid editorial, dar mai ales apologetic, un vid care s-a lăsat peste spaţiul publicistic românesc din ultimii ani şi care a permis proliferarea acuzaţiilor şi supoziţiilor mincinoase despre creştinismul şi Biserica primară în România. Spunem apologetic fiindcă imboldul care pare a-l fi animat pe autor este cel de a demonta diferitele şi tot mai numeroasele calomnii care doresc să surpe temelia creştină a etnogenezei poporului român. Aşadar, acest imbold este şi numitorul comun al celor patru capitole pe care este structurată cartea domnului profesor Gh. Badea. În primul capitol "Întemeierea statului independent Moldova" ne sunt prezentate argumentele istorice care susţin independenţa Moldovei în faţa pretenţiilor coroanei ungare, întreg capitolul fiind construit pe ideea combaterii teoriei descălecatului lui Dragoş, o teorie care contrazice realităţile şi dovezile istorico-arheologice şi furnizează material unei propagande care falsifică voit adevărul istoric. Argumentaţia este întărită de dovezi istorice incontestabile, însemnări ale cronicarilor precum cele din Voskresnaia letopis, Cronica lui Nestor, Anonimul lui Hase, ca să enumerăm doar câteva dintr-o listă cuprinzătoare prezentată în aceste pagini. Al doilea capitol este intitulat "Pătrunderea creştinismului în Moldova istorică". Aducând în prim-plan dovezile nenumărate despre acest proces fundamental pentru etnogeneza poporului român, autorul observă că "învăţătura creştină nu a fost transmisă ca urmare a intervenţiei unei autorităţi de stat şi nici convertirea nu s-a făcut prin dispoziţia conducătorilor politici şi de stat, cum s-a întâmplat mult mai târziu la alte popoare. La strămoşii noştri, creştinismul s-a propagat prin predica de la om la om; nu s-a propovăduit un creştinism oficial, ci unul care era urmarea naturală a comunităţii de limbă şi de civilizaţie romană" (p. 19). Urmează capitolul al III-lea: "Mărturii arheologice ale creştinismului în Moldova istorică până la Bogdan cel Bătrân Întemeietorul". Domnul profesor îşi construieşte meticulos argumentarea, începând cu prezentarea vestigiilor creştine din secolele III-V, continuând cu cele din secolele VI-VII, X-XI, XII-XIV (un subcapitol este alocat bisericilor şi mănăstirilor rupestre din spaţiul pruto-nistrean). Poate cel mai important capitol al cărţii îl reprezintă cel intitulat: "Au existat o organizare bisericească şi trepte ierarhice în Biserica Ortodoxă din Moldova înainte de Bogdan cel Bătrân Întemeietorul?" în care autorul realizează o pledoarie strălucită în favoarea fiinţării unei organizaţii bisericeşti în Moldova.

Cartea Viaţa creştină în Moldova istorică până la Bogdan cel Bătrân Întemeietorul este atât un document istoric, cât şi o argumentare iscusită, scrisă într-un ritm alert, menită a împrospăta conştiinţele şi a trezi conştiinţele.