Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Primele documente în dezbatere

Primele documente în dezbatere

Galerie foto (7) Galerie foto (7) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 22 Iunie 2016

În cadrul sesiunilor de lucru ale Sfântului şi Marelui Sinod de ieri, 21 iunie 2016, s-au dezbătut primele două documente, intitulate „Misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană” și „Diaspora ortodoxă”. În urma unei analize aprofundate a textelor, ierarhii prezenți s-au angajat într-un dialog deschis, propunând diferite amendamente.

De luni după-amiază, părinții sinodali au început lucrările propriu-zise ale Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe, întrunit în insula Creta din Grecia. În cadrul sesiunii au fost exprimate diferite propuneri pentru îmbu­nă­tățirea documentelor referitoare la misiunea Bisericii Ortodoxe în lumea contemporană şi la diaspora ortodoxă. „În data de 20 iunie a avut loc dezbaterea cu privire la tema de o importanţă deosebită pentru creştini şi pentru întreaga lume, adică misiunea Bisericii Ortodoxe în contemporaneitate. Este un text deosebit de complex. A continuat apoi dezbaterea celei de a doua teme, şi anume, diaspora ortodoxă. Această temă este în strânsă legătură, în zilele noastre, cu fenomenul migraţiei. Diaspora ortodoxă este în preocuparea tuturor Bisericilor Ortodoxe, de aceea s-a analizat situaţia diasporei ortodoxe din toate continentele lumii”, ne-a declarat Înaltpreasfinţitul Părinte Mitropolit Nifon, Arhiepiscopul Târgoviștei şi Exarh patriarhal.

Secretariatul Sinodului a centralizat amendamentele și a prezentat o variantă finală a textului despre misiunea Bisericii. „Referitor la prima temă, noi nu putem să nu dăm o mărturie în societate. Această mărturie nu este opţională. Biserica este mamă, iar o mamă îşi plânge copiii pe care i-a pierdut sau care nu o mai ascultă, sau nu-i mai înţeleg vocea. De aceea, dacă societatea în care trăim este lumească, nu este o mirare, dar Biserica trebuie să aibă capacitatea să cuprindă în ea chiar şi pe cei care nu o înţeleg”, ne-a declarat pr. conf. dr. Patriciu Vlaicu, de la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Cluj-Napoca, membru în delegaţia Bisericii Ortodoxe Române la Sfântul şi Marele Sinod. În continuare, pr. Patriciu Vlaicu a precizat că în texte se afirmă o coerenţă în ceea ce toate cele 14 Biserici Ortodoxe Autocefale au afirmat.

Referitor la cea de-a doua ­temă dezbătută ieri în cadrul ­Sinodului - diaspora ortodoxă -, pr. Vlaicu a precizat faptul că Biserica Ortodoxă nu poate să nu manifeste un dinamism instituţional, ea propunând principii ca experienţe de viaţă care inspiră realismul pastoral. „Este extraordinar că aceste adunări episcopale dovedesc faptul că Biserica nu este într-un imobilism. Biserica nu face arheologie canonică, să descopere de sub pământ principii pe care să le pună într-o vitrină şi să spună: Nu vă atingeţi de ele, că se împrăştie. Biserica le propune ca experienţe de viaţă, iar aceste experienţe inspiră realismul pastoral. Consider că şi Bisericile care nu sunt prezente aici se vor recunoaşte în texte. Problema diasporei este legată şi de problema dipticelor şi a autocefaliei. Am simţit coresponsabilitatea şi sensibilitatea participanţilor în a nu amplifica anumite dificultăţi. Nu am simţit că am fi doar zece Biserici Ortodoxe Autocefale. În tipicul Patriarhiei de Constantinopol există o practică, şi anume, atunci când două jurisdicţii, două patriarhate se întâlnesc la coliturghisire, întregul diptice se pomeneşte. Când două, trei Biserici sunt împreună, toată Biserica este împreună. Acest sentiment a fost astăzi, cu toate că au lipsit patru Biserici, nu s-a desconsiderat ­absenţa lor, ci dimpotrivă, s-a ­accentuat această dimensiune ­pozitivă”, a spus pr. Patriciu ­Vlaicu.

Tot referitor la cea de-a doua temă dezbătută, pr. prof. dr. Viorel Ioniţă ne-a spus că, în cadrul sesiunii a 3-a a Sfântului şi Marelui Sinod, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat faptul că trebuie să se ţină cont de cele patru Biserici care nu au participat la Sinod, pentru a nu se adânci mai mult neînţelegerea. Sesiunile de lucru ale Sfântului și Marelui Sinod al Bisericii Ortodoxe vor continua până pe 25 iunie și se vor încheia festiv pe 26 iunie, când Întâistătătorii Bisericilor ­Ortodoxe Autocefale vor săvârși împreună Sfânta Liturghie.

Ieri, de la ora 15:45 a avut loc o conferinţă de presă. Între participanţi s-a numărat şi Ionuţ Mavrichi, consilier patriarhal, membru al delegaţiei Bisericii Ortodoxe Române la Sfântul şi Marele Sinod al Bisericii Ortodoxe, care a evidenţiat faptul că Sinodul e începutul unei normalităţi.