De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
„Printr-o femeie, Maica Domnului, este începută izbăvirea omului căzut”
De sărbătoarea Bunei Vestiri, vineri, 25 martie 2022, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a rostit un cuvânt de învăţătură în Paraclisul istoric „Sfântul Mare Mucenic Gheorghe” din Reşedinţa Patriarhală. Preafericirea Sa a subliniat faptul că evenimentul sărbătorit în această zi reprezintă începutul lucrării mântuitoare a lui Dumnezeu în lume.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel și-a început cuvântul de învățătură remarcând faptul că troparul sărbătorii Bunei Vestiri este plin de înțelesuri duhovnicești profunde: „Troparul arată că praznicul acesta este și sărbătoarea zămislirii Fiului lui Dumnezeu ca Om, în pântecele Fecioarei, a începutului întrupării Celui care Se face Om pentru mântuirea oamenilor. Zămislirea Pruncului Iisus este realizată prin lucrarea Duhului Sfânt, din Fecioara Maria, așa cum mărturisim în Simbolul de credință ortodox. Este semnificativ faptul că întruparea Domnului nostru Iisus Hristos este numită, în troparul sărbătorii de astăzi, începutul mântuirii noastre. Mântuirea înseamnă unirea omului păcătos și muritor cu Dumnezeu Cel Sfânt și Nemuritor. Tocmai prin întruparea Fiului lui Dumnezeu, se unește firea Lui dumnezeiască cu firea omenească. Mântuirea este unirea omului cu Dumnezeu, iar numai ce este unit cu Dumnezeu este mântuit, așa cum afirmă și Sfântul Grigorie Teologul în Epistola sa către Cledonius. Omul nu se poate mântui singur, ci se izbăvește, vindecă și eliberează de păcat și de moarte numai prin unirea cu Cel care este fără de păcat și de moarte”.
În continuare, Preafericirea Sa a aprofundat noțiunea de mântuire, explicând care sunt sensurile acestui termen și cum trebuie înțeleasă lucrarea mântuitoare a lui Dumnezeu: „În cântările liturgice ale acestei sărbători ni se spune că, prin întruparea Sa, Fiul lui Dumnezeu dorește să rezidească firea umană cea căzută prin păcat, să o recreeze și să o înnoiască. Mântuirea înseamnă și o înnoire, o trecere de la o stare căzută la una de sfințenie, de la păcat la virtute. La origine, cuvântul «Mântuitor» are mai întâi înțelesul de «Vindecător». Mântuitorul ne vindecă de păcat și de moarte, motiv pentru care este numit și «Doctorul sufletelor și al trupurilor noastre». Mântuirea nu e o simplă declarație a iertării de păcate, ci o transformare a naturii umane căzute, o curățire de păcate și sfințire a ei, până la îndumnezeire. Scopul înomenirii Fiului veșnic al lui Dumnezeu este îndumnezeirea omului”.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat ce este harul pe care Arhanghelul Gavriil l-a binevestit Fecioarei Maria și de care aceasta s-a umplut, conform cuvintelor troparului. „Harul este iubirea Preasfintei Treimi arătată creației întregi și mai ales oamenilor care împlinesc voia lui Dumnezeu. Harul este adus în lume prin lucrarea lui Hristos, dar în el se vede prezența tuturor Persoanelor Sfintei Treimi. Înțelegem că harul adus de Hristos ne descoperă iubirea Tatălui și comuniunea Duhului Sfânt, așa cum spune și Sfântul Pavel în binecuvântarea sa adresată corintenilor. La sărbătoarea Sfântului Grigorie Palama din Duminica a doua a Postului, observăm că harul este lumina veșnică, necreată a Preasfintei Treimi, care a fost împărtășită ucenicilor Petru, Iacov și Ioan pe Muntele Taborului. De aceea, la Schimbarea la Față, Iisus nu a fost singur, fiindcă glasul Tatălui s-a auzit din norul luminos, iar norul, după interpretarea Sfinților Părinți ai Bisericii, este Însuși Duhul Sfânt. Harul se dăruiește oamenilor în lumea aceasta în arvună, iar după Judecata de Apoi, se dă în plinătate celor ce vor intra în Ierusalimul ceresc”, a spus Preafericirea Sa.
Patriarhul României a explicat și semnificația cuvintelor „Binecuvântată ești tu între femei!” care nu se regăsesc în troparul sărbătorii, dar apar în textul pasajului evanghelic rânduit pentru această zi: „Fecioara Maria este binecuvântată pentru că este noua Evă. Eva cea veche a fost neascultătoare, mândră și lacomă, împreună cu Adam. Prin neascultare, neînfrânare și lipsă de pocăință, Adam și Eva au fost izgoniți din Rai. Acum, însă, prin ascultare smerită, Maica Domnului acceptă să devină sălaș al întrupării Fiului veșnic al lui Dumnezeu. De aceea ea este numită Eva cea nouă. Sfântul Ioan Gură de Aur spune că, dacă păcatul a intrat în lume prin îndemnul femeii de a nu asculta de Dumnezeu, acum tot printr-o femeie, prin Maica Domnului, este începută izbăvirea omului căzut”.
La final, Preafericirea Sa a adăugat faptul că Buna Vestire a Maicii Domnului este și sărbătoarea prin care este prețuit darul vieții: „Darul Pruncului Iisus este darul vieții pentru că Mântuitorul Iisus Hristos este Dătătorul vieții veșnice și fiecare copil care se naște în lume, potrivit poruncii date de Dumnezeu la început, va trăi veșnic pe pământ și în ceruri dacă se conformează voii lui Dumnezeu în viața aceasta. Darul nașterii de prunci este și un dar al nașterii de ființe care vor trăi veșnic în iubirea Preasfintei Treimi. În ultimul timp, tinerii credincioși din Biserica noastră organizează anual, în preajma sărbătorii Bunei Vestiri, procesiunea numită «Marșul pentru viață», în cadrul căreia se scoate în evidență importanța nașterii de prunci, ajutorarea familiilor cu mulți copii și încurajarea celor care cresc sau doresc să adopte copii. Sâmbătă, 26 martie, va avea loc ediția a 12-a a «Marșului pentru viață» în foarte multe localități din țara noastră și nu numai”.