Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Prohodul Maicii Domnului, expresia evlaviei credincioşilor

Prohodul Maicii Domnului, expresia evlaviei credincioşilor

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Pr. Ştefan Sfarghie - 15 August 2014

În ajunul sărbătorii Adormirii Maicii Domnului, joi, 14 august, la Catedrala Patriarhală, slujba Privegherii şi Prohodul Maicii Domnului au fost săvârşite de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, în prezenţa a numeroşi credincioşi.

În cadrul Vecerniei unită cu Litia a fost scos epitaful Adormirii Maicii Domnului, iar după cântarea Doxologiei, clericii şi credincioşii au mers în procesiune cu Sfântul Epitaf în jurul Catedralei Patriarhale. În timpul procesiunii s-au făcut patru opriri, în cadrul cărora diaconii au rostit ectenii. La finalul slujbelor, Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul a rostit un cuvânt de învăţătură în care a le-a explicat credincioşilor importanţa istorică şi duhovnicească a sărbătorii: „Noutatea Privegherii din seara aceasta este cântarea de către cler şi credincioşi a Prohodului Maicii Domnului, o tradiţie mai veche care, iată, este reluată astăzi şi la Catedrala Patriarhală. Praznicul Adormirii Maicii Domnului este o sărbătoare străveche. În secolul al II-lea, Meliton de Sardes, într-o lucrare a sa, o aminteşte în treacăt. Faptul că o aminteşte doar în treacăt arată că praznicul acesta era o sărbătoare obişnuită, era o sărbătoare tradiţională. În secolul al IV-lea, un mare Părinte al Răsăritului, Sfântul Epifanie de Salamina, vorbeşte şi el despre tradiţia aceasta de a se serba în Biserică praznicul Adormirii Născătoarei de Dumnezeu. Or, ştiind că Sfântul Epifanie a fost un mare luptător împotriva ereziilor şi inovaţiilor, lucrul acesta arată că el apreciază sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului ca fiind una tradiţională, ce coboară până la Tradiţia Sfinţilor Apostoli. În secolul al V-lea, Iuvenalie al Ierusalimului, unde se afla mormântul Maicii Domnului din Grădina Ghetsimani, vorbeşte şi el despre tradiţia veche de a se sărbători praznicul Adormirii Maicii Domnului, iar acest lucru este amintit şi de Sfântul Dionisie Areopagitul. După anul 595, această sărbătoare a devenit din ce în ce mai strălucitoare prin faptul că mereu au fost adăugate la sfintele slujbe cântări noi în cinstea Maicii Domnului“, a spus Preasfinţia Sa. În continuare, PS Varlaam Ploieşteanul a arătat că slujba Prohodului Adormirii Maicii Domnului a fost alcătuită la începutul secolului al XVI-lea de un mare imnograf, Manuil din Corint, care „a strâns laolaltă cântări ce au apărut pe parcursul secolelor în cinstea Maicii Domnului, în care ea era înfăţişată ca apărătoare a creştinilor şi ca nădejde în încercări şi ispite, aşa cum am văzut că subliniază multe din troparele acestui Prohod“.

Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul a mai vorbit şi despre importanţa cinstirii Maicii Domnului prin slujba Prohodului: „Prohodul acesta, ca şi Prohodul Mântuitorului nostru Iisus Hristos, este expresia evlaviei, a iubirii credincioşilor faţă de Maica Domnului. Prohodul este o rugăciune cântată prin care noi cerem de la Maica Domnului ocrotire în momentele dificile ale vieţii noastre, dar, în acelaşi timp, recunoaştem adevărul fundamental, că ea este Maica Vieţii. Ea a născut pe Mântuitorul nostru Iisus Hristos, Care este Stăpân peste viaţă şi peste moarte şi Care are puterea să dăruiască viaţă veşnică şi să mute trupul preacurat al Maicii Sale în slava Împărăţiei cerurilor. În multe dintre troparele pe care le-am auzit în seara aceasta sunt amintite cuvintele de foc ale prorocilor care, cu sute de ani înainte de Întruparea Mântuitorului, au văzut-o pe Fecioara Maria fie ca scară pe care coborau şi urcau îngerii, aşa cum a văzut-o Patriarhul Iacov - Maica Domnului fiind scara pe care S-a pogorât Dumnezeu Însuşi la noi în Persoana unicului Său Fiu şi scara pe care noi urcăm de la moarte la viaţă şi de la pământ la cer; ea este lâna pe care a văzut-o Ghedeon şi care rourează pământul cu darurile dumnezeieşti şi rugul pe care l-a văzut Moise pe Muntele Sinai. Sărbătoarea aceasta este una care aduce multă nădejde, multă bucurie şi mult optimism în viaţa noastră, pentru că ne arată încă o dată că cel care crede în Hristos are viaţă veşnică“, a mai spus Preasfinţia Sa.

Credincioşii care au participat la slujbă au primit în dar cartea cu Prohodul Maicii Domnului, publicată la Editura Institutului Biblic şi de Misiune Ortodoxă.

„Întotdeauna între mamă şi fiu există o strânsă şi indisolubilă legătură“

La Catedrala Patriarhală, slujba Sfintei Liturghii la sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului a fost săvârşită de Preasfinţitul Părinte Varlaam Ploieşteanul, Episcop-vicar patriarhal, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. După citirea Sfintei Evanghelii, în care s-a vorbit despre vizita Mântuitorului Iisus Hristos în casa surorilor lui Lazăr, Marta şi Maria, şi despre dialogul cu femeia care a adus laudă Maicii Domnului, Preasfinţia Sa le-a explicat credincioşilor de ce Sfinţii Părinţi au rânduit să se citească această Evanghelie de sărbătoarea Adormirii Maicii Domnului. „Rostul citirii acestei Evanghelii astăzi la praznicul Adormirii Maicii Domnului este multiplu. Desluşim în această Evanghelie unul din multele argumente pe care Sfintele Scripturi, mai ales cele ale Noului Testament, ni le oferă pentru preacinstirea Maicii Domnului. Afirmaţia femeii necunoscute din popor, care a strigat «Fericit este pântecele care Te-a purtat şi fericiţi sunt sânii pe care i-ai supt» (Luca 11, 27), este întărită de Mântuitorul prin cuvintele: «Aşa este!» Astfel, noi creştinii trebuie să ne asemănăm acestei femei din popor care a cinstit-o pe Maica Domnului pentru slava şi cinstea ce i se cuvin Fiului ei. Pentru profunzimea şi adâncimea cuvintelor Mântuitorului, ea nu Îl laudă pe El, ci pe mama Sa, arătând că întotdeauna între mamă şi fiu există o strânsă şi indisolubilă legătură. Slava Fiului Maicii Domnului, cinstea ce I se cuvine Lui, trece în aceeaşi măsură şi asupra mamei care L-a purtat în pântece“, a spus Preasfinţia Sa.