Ziua de 15 noiembrie marchează, în Biserica noastră, atât începutul Postului Nașterii Domnului, cât și pomenirea Sfântului Cuvios Paisie de la Neamț. Între lăcașurile care îl au ocrotitor spiritual pe marele stareț isihast se numără și biserica Parohiei „Șerban Vodă” din Protopopiatul Sector 4 Capitală, care și-a sărbătorit hramul de toamnă prin rugăciune. Bogatul program liturgic care a marcat sărbătoarea comunității parohiale a debutat în ajunul zilei de pomenire a sfântului.
Recenzie: Limbajul tainic al Epifaniei
În limba greacă, eikonographia înseamnă "scriere cu imagini". Datorită influenţei Renaşterii asupra Răsăritului creştin, acest sens originar al artei iconografice aproape a dispărut. Deşi atraşi de frumoasa cromatică a icoanei, majoritatea oamenilor nu înţeleg că icoana nu este o simplă pictură ce trebuie să redea cât mai armonios proporţiile legiferate în natură, ci o transcriere în culori a dogmaticii Ortodoxiei. În cel mai influent tratat de iconografie bizantină, Erminia lui Dionisie din Furna, zugravul de icoane este sfătuit să nu deseneze după natură fiindcă ceea ce se urmăreşte este "împodobirea cu frumoasă podoabă şi închipuire cerul, duhovniceşte văzut al bisericii". Avem nevoie de cărţi despre arta "scrierii" icoanelor, cărţi care să redea sensul originar al acestei arte autentic creştine.
O astfel de carte este cea scrisă de părintele ieromonah Mihail Gheaţău: "Teofania - Scurtă incursiune biblică şi artistică în istoria icoanei "Botezul Domnului"" şi publicată în 2010 la Editura Doxologia a Mitropoliei Moldovei şi Bucovinei. Aşa cum mărturiseşte autorul: "Lucrarea de faţă, dedicată icoanei "Teofaniei de la Iordan", s-a dorit a fi şi un pretext prin care să supun atenţiei nebănuita încărcătură de frumuseţe, de putere şi de adevăr pe care o icoană poate să o tezaurizeze, potenţial cel mai adesea ignorat prin promovarea în spaţiul eclesial a unor imagini pictate într-o manieră naturalistă, câteodată frumoase, dar întotdeauna secătuite de prezenţa Duhului". Scena iconografică a Teofaniei (Arătarea lui Dumnezeu) sau "Epifania" este o imagine esenţială care adună şi animă în jurul ei toate profeţiile referitoare la întruparea şi arătarea lui Hristos. Pornind de la adevărul că pe actul Întrupării Domnului se fundamentează întreaga teologie a icoanelor, părintele Mihail Gheaţău ne poartă într-un periplu fascinant în universul mistic al icoanei Botezului Domnului. Pornind de la o amplă introducere în arta iconografiei creştine, continuând cu o discuţie despre mesajul dogmatic al icoanei Epifaniei (prefigurări ale Botezului în Vechiul Testament; Noul Testament - izvor biblic şi imagistic al icoanei Epifaniei), autorul ne pregăteşte pentru cel mai dens capitol al lucrării sale, "Icoana Botezului Domnului o posibilă interpretare artistică". În acest capitol, părintele Mihail Gheaţău realizează un adevărat curs de hermeneutică iconografică, desluşind pentru cititorii cărţii limbajul tainic al compoziţiei icoanei Epifaniei. Citind cartea "Teofania - Scurtă incursiune biblică şi artistică în istoria icoanei "Botezul Domnului"", învăţăm că sensul icoanei este mai cuprinzător decât conţinutul său. "Nu putem vorbi despre icoană în deplinătatea ei făcând abstracţie de specificul formei iconografice şi de alte elemente care ţin de conţinutul acesteia, pentru că, aşa cum nu orice vas poate primi orice conţinut, tot astfel, nu orice conţinut estetic poate deveni lăcaş şi mediator al harului" (p. 173). Părintele Mihail Gheaţău a adunat sub acelaşi titlu texte şi imagini care alcătuiesc împreună nu doar una dintre cele mai bune hermeneutici iconografice scrise în ultimii ani, ci şi o dogmatică istorică a icoanei Epifaniei care ne introduce în semnificaţiile adânci ce pun în lumină misiunea Fiului lui Dumnezeu întrupat şi angajarea Lui în planul de mântuire a lumii.