De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Rugăciuni pentru cei adormiţi
În sâmbăta dinaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi, când în Biserica Ortodoxă sunt pomeniţi cei adormiţi în dreapta credinţă (Moşii de iarnă), la Catedrala arhiepiscopală din Râmnicu Vâlcea, Sfânta Liturghie a fost oficiată de către Preasfinţitul Emilian Lovişteanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Râmnicului, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi. La finalul slujbei, arhiereul râmnicean a rostit cuvânt de învăţătură.
Numeroşi credincioşi au venit la rugăciune sâmbătă la Catedrala arhiepiscopală „Sfântul Ierarh Nicolae“ din Râmnic, la Sfânta Liturghie săvârşită de PS Emilian Lovişteanul, care a făcut şi pomenire tuturor celor trecuţi la cele veşnice. În cuvântul de învăţătură rostit la finalul Sfintei Liturghii, Preasfinţia Sa a evidenţiat importanţa şi semnificaţia pomenirii moşilor şi strămoşilor noştri trecuţi în cereştile lăcaşuri. În acest context, arhiereul râmnicean a arătat că „Moşii de iarnă“, aşa cum este numită sărbătoarea în tradiţia populară, marchează începutul sâmbetelor morţilor, în număr de şapte, care se vor încheia cu Sâmbăta lui Lazăr, înainte de Săptămâna Patimilor. De asemenea, PS Emilian a elogiat martiriul Sfinţilor 40 de Mucenici, ucişi în Sevastia, şi ei pomeniţi la această dată.
După Sfânta Liturghie, PS Emilian, înconjurat de soborul preoţilor şi diaconilor slujitori, a săvârşit slujba Parastasului pentru ctitorii şi binefăcătorii acestui sfânt lăcaş, dar şi pentru toţi creştinii ortodocşi trecuţi la viaţa veşnică.
Sâmbăta de dinaintea Duminicii Înfricoşătoarei Judecăţi poartă denumirea de „Sâmbăta morţilor“ sau, cum este cunoscută ea în popor, „Moşii de iarnă“. În această zi, Biserica Ortodoxă a rânduit să se facă mijlocire pentru toţi cei adormiţi, atât pentru drepţii din Vechiul Testament care au adormit fără să-L vadă pe Hristos, cât şi pentru cei care au murit pe neaşteptate şi fără pregătirea necesară. Prin aceste mijlociri, Sfânta noastră Biserica cere lui Dumnezeu să-i învrednicească pe cei adormiţi de milostivirea Sa, să-i judece cu blândeţe şi să-i aşeze în ceata celor care se bucură de mângâierea veşnicelor lăcaşuri.
Această rânduială pentru cei adormiţi este prezentă încă din primele secole ale apariţiei creştinismului. Din punct de vedere liturgic se face pomenirea morţilor în această sâmbătă pentru că în duminica următoare Biserica a rânduit să se facă pomenirea celei de a doua veniri a Domnului şi a Înfricoşătoarei Judecăţi. În această zi, în toate bisericile şi cimitirele ortodoxe din ţara noastră sunt înălţate rugăciuni de pomenire pentru cei adormiţi.