Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
Ședința de lucru a Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române la București
Citeşte şi: Noi hotărâri ale Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române
Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române s-a întrunit joi, 17 februarie 2022, în ședință de lucru, în Aula Magna „Teoctist Patriarhul” a Palatului Patriarhiei, sub președinția Preafericitului Părinte Patriarh Daniel. Conform tradiției liturgice, lucrările sinodale au fost precedate de săvârșirea unei slujbe de Te Deum, oficiată în Sala „Europa Christiana” din Palatul Patriarhiei.
După slujba de mulțumire săvârșită de Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului, Preasfințitul Părinte Varlaam Ploieșteanul, Episcop-vicar patriarhal și secretarul Sfântului Sinod, a dat citire, în Aula Magna, apelului nominal. Constatând prezența statutară a membrilor Sfântului Sinod, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a declarat deschisă ședința de lucru. După prezentarea câtorva dintre temele aflate pe ordinea de zi, Preafericirea Sa l-a invitat pe Înaltpreasfințitul Părinte Ioachim, Arhiepiscopul Romanului și Bacăului, să susțină meditația duhovnicească intitulată „Episcopul în fața provocărilor mileniului al 3-lea”. În cuvântul său, ierarhul a evidențiat legătura dintre evenimentele prezentului și încercările viitorului: „Provocările mileniului al 3-lea sunt prefigurate de numeroasele tulburări ale prezentului. Unele dintre acestea sunt anticipări palide ale provocărilor care se vor desfășura pe parcursul întregului mileniu. De aceea, nu se poate vorbi despre strategia pastorală a episcopului în acest context fără o analiză consistentă a prezentului și a ceea ce el pare a promite. Dintru începuturile sale, creștinismul a fost mereu atacat, lovit și răstignit în numeroase moduri. În cele mai multe cazuri a fost vorba despre o respingere brutală a distincției dintre pământesc și spiritual, pe care lumea o datorează lui Hristos și Evangheliei Sale. În viitorul pe care îl putem întrevedea, creștinismul nu mai este combătut doar prin atacul asupra fundamentelor sale, ci este lovit într-o altă manieră, mult mai sofisticată, ce are în vedere însăși concepția creștină despre viață, spiritualitatea și atitudinea care îl definesc pe creștin. Se întrevede o negare a întregului creștinism și o tendință de înlocuire a lui și a valorilor sale prin propunerea unui alt ideal, total deosebit de cel al mântuirii prin Hristos”.
În continuare, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a rostit câteva cuvinte pe baza meditației duhovnicești prezentate de ierarh. „Mileniul al 3-lea va fi tot un mileniu al diversității, dat fiind faptul că va exista în continuare o abordare foarte diferită a valorilor creștine în funcție de zona geografică. În contextul de astăzi, episcopul ortodox din România și din Occident are de-a face cu un pluralism religios crescând și cu un pluralism ideologic. Însă credința noastră nu se schimbă fiindcă pentru creștini, credința nu este ceva, ci este Cineva, este relația cu Cineva veșnic viu. Nu poți împlini Evanghelia lui Hristos fără ajutorul lui Hristos. Esența creștinismului este Hristos Cel răstignit și înviat și, indiferent câte ideologii vin și pleacă, apar și se schimbă, fundamental este adevărul central ilustrat în Epistola către Evrei: «Iisus Hristos, ieri și azi și în veci, este Același» (Evrei 13, 8). Dacă El este același, Evanghelia este aceeași, pentru că Evanghelia Îl transmite oamenilor pe Dumnezeu Cuvântul. Hristos este tainic prezent în Scripturi și în făpturi, și cea dintâi interpretare hristocentrică a Vechiului Testament a făcut-o Hristos Cel înviat din morți în drum spre Emaus. El a arătat celor doi călători, Luca și Cleopa, că centrul Sfintei Scripturi a Vechiului Testament este taina Persoanei Lui, iar această descoperire s-a desăvârșit prin Cina de la Emaus. Din cauza teologiei scolastice care, secole de-a rândul, a simplificat și sărăcit interpretarea Sfintei Scripturi, este nevoie de revenirea la interpretarea mistagogică și misionară a acesteia. Dacă explicația mistagogică lipsește și nu te introduce în misterul prezenței lui Hristos în viața oamenilor, atunci creștinismul pare a fi o simplă ideologie. Este foarte important să reținem faptul că nu este o ideologie creștinismul, ci este relația vie cu Hristos Cel răstignit și înviat, care nu va mai muri niciodată”, a explicat Patriarhul României.
Ierarhii membri ai Sfântului Sinod al Bisericii Ortodoxe Române s-au întrunit apoi în comisiile sinodale pentru întocmirea referatelor privind problemele repartizate fiecăreia. Acestea sunt: Comisia pastorală, monahală și socială; Comisia teologică, liturgică și didactică; Comisia canonică, juridică și pentru disciplină; Comisia pentru comunități externe, relații interortodoxe, intercreștine și interreligioase.