Preasfințitul Părinte Paisie Sinaitul, Episcop‑vicar patriarhal, s‑a aflat duminică, 22 decembrie 2024, în mijlocul credincioșilor parohiei bucureștene Udricani, unde a săvârșit Sfânta Liturghie.
„Sfinţii sunt rodiri ale Duhului Sfânt în lume”
În Duminica întâi după Rusalii, a Tuturor Sfinţilor, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel s-a aflat în mijlocul obştii monahale a Mănăstirii Samurcăşeşti din judeţul Ilfov. Preafericirea Sa a rostit un cuvânt de învăţătură în care a subliniat că Duminica Tuturor Sfinţilor ne arată cum lucrează Duhul Sfânt în Biserică şi în lume, „deoarece sfinţii sunt rodiri ale lucrării Duhului Sfânt în lume”.
Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, a vorbit despre însemnătatea primei Duminici după Cincizecime sau Rusalii, numită Duminica Tuturor Sfinţilor: „În primul rând, Duminica Tuturor Sfinţilor ne arată că Duhul Sfânt S-a pogorât sau a venit în lume pentru ca să-i sfinţească pe oameni. În al doilea rând, Biserica a statornicit această sărbătoare pentru a arăta că sfinţii sunt cunoscuţi şi necunoscuţi. Ei sunt mai mulţi decât cei pe care-i cunoaştem noi. În al treilea rând, Biserica a dorit să scoată în evidenţă faptul că în Împărăţia cerurilor sfinţii nu trăiesc în izolare, ci în comuniune şi conlucrare. Această sărbătoare este una care ne arată cum lucrează Duhul Sfânt în Biserică şi în lume, deoarece sfinţii sunt rodiri ale lucrării Duhului Sfânt în lume”, a reliefat Părintele Patriarh Daniel. Făcând referire la cuvintele Evangheliei citite în cadrul Sfintei Liturghii, de la Sfântul Evanghelist Matei, 10, 32-33; 37-38 şi 19, 27-30 (Urmarea lui Hristos), Patriarhul României a explicat că aceia care l-au iubit pe Hristos mai mult decât toate lucrurile din lumea aceasta sunt sfinţii. „Sfinţii sunt cei care l-au iubit pe Dumnezeu şi au renunţat la lucrurile din lumea aceasta, în sensul că nu le-au văzut ca fiind mai importante decât Hristos-Domnul, Izvorul vieţii şi al fericirii veşnice”, a spus Preafericirea Sa.
Întâistătătorul Bisericii noastre a explicat, apoi, care este scopul venirii Duhului Sfânt în lume: „Duminica Tuturor Sfinţilor urmează imediat după sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh, pentru că rostul sau scopul venirii Duhului Sfânt în lume este constituirea Bisericii, ca trup tainic al lui Hristos, El fiind capul Bisericii, prin adunarea popoarelor diferite în iubirea Preasfintei Treimi, ca urmare a credinţei lor în Iisus Hristos. Prima Duminică după Rusalii ne arată că Duhul Sfânt a venit în lume ca să sfinţească pe oameni, S-a pogorât din ceruri, ca pe noi, prin har, să ne ridice la ceruri. Duhul Sfânt doreşte sfinţirea oamenilor prin curăţirea de păcate şi prin dobândirea de virtuţi. Începutul acestei lucrări de curăţire de păcate şi de ridicare a oamenilor în virtuţi începe odată cu Sfântul Botez, iar acesta se realizează în numele Tatălui şi al Fiului şi al Sfântului Duh. Astfel, cel nou botezat intră în comuniune de iubire veşnică, eternă cu Tatăl, Fiul şi Duhul Sfânt (...). Duhul Sfânt, Mângâietorul şi Sfinţitorul, are ca rodire în lume mulţimea sfinţilor din toate veacurile şi din toate locurile. Aceştia sunt asemenea lui Hristos pentru că, în toţi sfinţii, indiferent de veacul în care au trăit, de locul în care au trăit, de vârsta pe care au avut-o, indiferent de profesia sau rangul din societate, a lucrat şi lucrează acelaşi har al Sfântului Duh”.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a reliefat și faptul că Biserica lui Hristos este comuniunea sfinţilor din toate timpurile, prin credinţa în Iisus Hristos şi prin lucrarea aceluiaşi har: „Cea mai solidă, mai puternică formă de manifestare a unităţii Bisericii este comuniunea tuturor sfinţilor. Sfinţii sunt cei mai apropiaţi oameni de Dumnezeu şi ei sunt învăţătorii noştri, prin cuvânt şi faptă, şi sunt ocrotitorii şi rugătorii noştri”.
Patriarhul României a precizat, totodată, că există mai mulţi sfinţi decât cei pe care noi îi avem trecuţi în calendar și a adus în atenţia credincioşilor prezenţi pasajul de la III Regi, capitolul al 19-lea, în care Dumnezeu i-a spus Sfântului Proroc Ilie Tesviteanul că şi-a oprit şapte mii de bărbaţi care nu s-au închinat lui Baal. „Cu râvnă am râvnit pentru Domnul Dumnezeul Savaot, că au părăsit fiii lui Israel legământul Tău, au dărâmat jertfelnicele Tale şi pe prorocii Tăi i-au ucis cu sabia; numai eu singur am rămas, dar caută să ia şi sufletul meu (...). Şi i-a zis Domnul: ... Eu însă mi-am oprit dintre Israeliţi şapte mii de bărbaţi; genunchii tuturor acestora nu s-au plecat înaintea lui Baal şi buzele tuturor acestora nu l-au sărutat (III Regi, 19, 14-18). De aici vedem că uneori, când ne considerăm noi puţini sau aproape singuri rămaşi în dreapta credinţă, Dumnezeu, tainic, mai are încă mulţi alţii, care nu se arată lumii şi sunt tainic păstraţi până în ziua din urmă a judecăţii tuturor popoarelor, când se vor arăta toţi sfinţii din toate timpurile. Biserica mai consideră că între sfinţii necunoscuţi se numără şi cei care vor fi în viitor sfinţi şi aceasta arată că Duminica Tuturor Sfinţilor are şi un caracter profetic”, a arătat Părintele Patriarh Daniel.
„Sfinţii au renunţat la ceva trecător din lumea aceasta, a evidenţiat Preafericirea Sa, dar au dobândit pe Cineva netrecător, care este Izvorul vieţii şi fericirii veşnice, pe Iisus Hristos. Duminica Tuturor Sfinţilor ne arată bogăţia diversităţii sfinţilor din neamuri diferite, din cete diferite şi frumuseţea comuniunii lor, a unităţii lor duhovniceşti.” La final, Patriarhul României a oferit bisericii Mănăstirii Samurcăşeşti mai multe cărţi apărute la Editurile Patriarhiei Române. Credincioşii prezenţi au primit din partea Preafericirii Sale iconiţe în semn de binecuvântare.