Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Sfinţirea cea Mare a Apei la Catedrala patriarhală

Sfinţirea cea Mare a Apei la Catedrala patriarhală

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Știri
Un articol de: Cristian Constantin Bostan - 04 Ianuarie 2012

Mâine, 6 ianuarie, întreaga Biserică Ortodoxă sărbătoreşte Botezul Domnului nostru Iisus Hristos în apele Iordanului de către Sfântul Ioan Botezătorul. Cu acest prilej, în toate bisericile parohiale sau mănăstireşti se face Sfinţirea cea Mare a Apei, aşteptată de toţi credincioşii, pentru că este singura dată când se săvârşeşte această slujbă. Tot în ziua Bobotezei, în unele eparhii se urmează tradiţia aruncării în apă a crucii.

La Catedrala patriarhală, slujbele dedicate praznicului Botezului Domnului nostru Iisus Hristos încep chiar din această dimineaţă, când de la ora 7:00 este săvârşită slujba Ceasurilor Împărăteşti. "Ceasurile Împărăteşti se săvârşesc numai de trei ori pe an: în Ajunul Crăciunului, acum, în Ajunul Bobotezei, şi în Vinerea cea Mare din Săptămâna Patimilor. Acestea se numesc "împărăteşti" pentru că odinioară, mai ales la Constantinopol, participa însuşi împăratul la săvârşirea lor. Împăratul Imperiului Bizantin lectura o parte din psalmii din rânduiala acestor Ceasuri. Ele se numesc împărăteşti, atât pentru că sunt săvârşite înaintea unui praznic împărătesc, dar şi pentru că la această slujbă participau împăratul şi toată curtea imperială. Era, aşadar, un eveniment important nu doar pentru Biserică, ci şi pentru întreg imperiul", a declarat părintele arhim. Timotei Aioanei, Mare Eclesiarh al Catedralei patriarhale şi Exarh cultural al Arhiepiscopiei Bucureştilor.

După Ceasuri va urma Sfânta Liturghie a Sfântului Vasile cel Mare, unită cu Vecernia, urmată de Sfinţirea cea Mare a Apei, după rânduiala lăsată de Sfinţii Părinţi ai Bisericii Ortodoxe.

"Se ştie că Agheasma Mare sau Sfinţirea cea Mare a Apei se săvârşeşte de două ori pe an, pe 5 ianuarie, în Ajunul Botezului Domnului, şi în ziua praznicului Bobotezei", a mai adăugat părintele arhim. Timotei Aioanei. După sfinţirea apei, preoţii slujitori de la Catedrala patriarhală vor merge cu agheasmă la Reşedinţa patriarhală şi la spaţiile din jurul catedralei, pentru a binecuvânta, conform datinii, toate aşezămintele Administraţiei Patriarhale. De asemenea, în această seară, începând cu ora 16:00, vor fi săvârşite slujba Pavecerniţei Mari şi Litia.

Programul slujbelor în ziua Botezului Domnului

"În ziua praznicului Botezului Domnului, slujitorii de la Catedrala patriarhală vor săvârşi Miezonoptica, Utrenia şi Sfânta Liturghie a Sfântului Ioan Gură de Aur, cu rânduiala Sfinţirii celei Mari a Apei. La slujbă va fi prezent şi Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, alături de soborul catedralei. Credincioşii care vor veni la Catedrala patriarhală vor primi Agheasma Mare, pentru a o duce în casele lor sau ale apropiaţilor, Patriarhia punând la dispoziţie, ca de obicei, 12 vase mari cu apă sfinţită, cu o capacitate totală de câteva tone, o cantitate suficientă pentru fiecare dintre credincioşi", a spus părintele arhim. Timotei Aioanei, care a adăugat şi câteva cuvinte lămuritoare despre Agheasma Mare, care se sfinţeşte doar de Bobotează: "Se ştie că această agheasmă se înmulţeşte. O picătură de Agheasmă Mare pusă într-un butoi de apă face ca toată apa să se sfinţească, după cum şi mărturisim, prin cântare, în debutul slujbei de Sfinţire a Apei, că, "astăzi, firea apelor se sfinţeşte", deci întreaga fire a apelor. De aceea există peste tot în lumea ortodoxă obiceiul de a merge la marginea râurilor a fluviilor sau chiar a mărilor, pentru a sfinţi apa".

În unele eparhii, de regulă în cele de la malul Dunării sau al Mării Negre, există tradiţia ca episcopul locului sau un preot să arunce crucea în ape, iar oamenii cu evlavie se aruncă pentru a o recupera şi pentru a o aduce înapoi preotului sau episcopului care a aruncat-o, pentru a primi binecuvântare.