De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Sinaxă monahală în Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului
La Mănăstirea „Mihai Vodă” din Turda, județul Cluj, a avut loc joi, 14 noiembrie, sinaxa monahală, în cadrul căreia s-au întâlnit 170 de stareţi, stareţe şi duhovnici de la mănăstirile din Mitropolia Clujului, Maramureșului și Sălajului. Lucrările sinaxei monahale s-au desfășurat în prezența a trei ierarhi din cadrul mitropoliei, sub președinția Înaltpreasfinţitului Părinte Andrei, Arhiepiscopul Vadului, Feleacului şi Clujului şi Mitropolitul Clujului, Maramureşului şi Sălajului.
Înaltpreasfințitul Părinte Andrei a oficiat Sfânta Liturghie, în biserica mănăstirii, împreună cu Preasfințitul Părinte Petroniu, Episcopul Sălajului, și Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, Arhiereu-vicar al Episcopiei Maramureșului și Sătmarului.
În cadrul slujbei, Înaltpreasfinţia Sa a rostit un cuvânt de învățătură despre lupta duhovnicească a călugărilor: „Sfântul Pavel subliniază că există o luptă continuă între cel rău cu slugile lui şi cei buni, care vor să facă voia Domnului”. Ierarhul a amintit că „în 1959, când s-a dat decretul 410 împotriva călugărilor şi unele mănăstiri au fost închise şi mulţi dintre călugării tineri daţi afară, s-a argumentat că cinul monahal nu e de nici o trebuinţă, că oameni tineri pierd vremea, lenevesc, fiind închişi în mănăstiri. Şi tocmai în împrejurarea respectivă, fără să declare război împotriva stăpânirii, părintele Dumitru Stăniloae a scris un studiu intitulat «Sensul ascezei monahale»”. În acest studiu, după cum arată Părintele Mitropolit Andrei, părintele Stăniloae scria că „nici pe departe călugărul sau călugăriţa să fie un om trândav, ci este un luptător, un cavaler în slujba Duhului Sfânt, pornit la luptă cu toate răutăţile din lumea aceasta. Şi cele trei patimi care le generează pe celelalte sunt iubirea de plăcere, iubirea de avere şi iubirea de mărire, iar împotriva lor călugărul îşi asumă trei voturi: împotriva iubirii de plăcere - fecioria, împotriva iubirii de avere - sărăcia, şi împotriva iubirii de mărire - ascultarea. Zice părintele Stăniloae că monahul este luptătorul cel mai hotărât în slujba Duhului, este cavalerul eminent al Duhului Sfânt. El se lasă scris cu condeiul Duhului”.
De asemenea, ierarhul a amintit că, în lupta sa, călugărul are nevoie de bărbăţie, a cărei expresie este asceza, cea care nu ucide, nu nimiceşte trupul, ci îl întăreşte: „Asceza nu este omorârea trupului, ci omorârea morţii din noi”. La finalul cuvântului său de învăţătură, Părintele Mitropolit Andrei a remarcat că „luptători ai duhului, împotriva relelor suntem noi, toţi creştinii, şi garda de onoare a Bisericii creştine, garda de luptă o constituie monahii, care, şi lucrul acesta îl observăm, sunt din ce în ce mai puţini, dar mai sunt şi ne rugăm lui Dumnezeu ca izvorul lor să nu sece”.
În cadrul Sfintei Liturghii teologul Gabriel Cristian Măhălean a fost hirotonit diacon.
La finalul slujbei, Părintele Mitropolit Andrei a acordat Ordinul „Mihai Vodă” pentru clerici exarhului mănăstirilor din Episcopia Maramureșului și Sătmarului, arhim. Macarie Motogna, și exarhului din Episcopia Sălajului, arhim. Mina Pletosu.
Lucrările sinaxei au fost prezidate de Părintele Mitropolit Andrei, care a adresat celor prezenți un cuvânt duhovnicesc. Au luat cuvântul Preasfințitul Părinte Petroniu și Preasfințitul Părinte Timotei Sătmăreanul, care a transmis mesajul Preasfințitului Părinte Iustin, Episcopul Maramureșului și Sătmarului.
Arhim. Samuel Cristea, duhovnicul Seminarului Teologic Ortodox din Cluj-Napoca, a susținut referatul „Importanța lecturării Sfintei Scripturi de către monahi”. Au fost aduse la cunoştința participanţilor ultimele hotărâri ale Sfântului Sinod în ceea ce priveşte buna rânduială a vieţii monahale, iar participanții au discutat teme de actualitate din viața bisericească și monahală, precum importanța citirii Sfintei Scripturi și acțiuni misionare și filantropice în rândul semenilor.