Duminică, 3 noiembrie, Preasfințitul Părinte Emilian Crișanul, Episcop-vicar al Arhiepiscopiei Aradului, a săvârşit Sfânta Liturghie în Parohia Olari, Protopopiatul Arad, înconjurat de un sobor de preoţi şi diaconi, se arată pe site-ul arhiepiscopiaaradului.ro.
Spectacolul „În vremea aceea...“, pe scena ieşeană
Arhiepiscopia Iaşilor, prin Centrul Cultural Misionar Doxologia, şi Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ - Iaşi au avut bucuria de a găzdui, cu binecuvântarea IPS Părinte Mitropolit Teofan, un inedit eveniment cultural-artistic, ce a avut loc ieri, 31 martie 2015, la Casa de Cultură a Sindicatelor din Iaşi, începând cu ora 18:00, intrarea fiind liberă.
Este vorba de fresca muzicală sacră „În vremea aceea…“, o transpunere în scenă realizată de Arhiepiscopia Tomisului, în parteneriat cu secţia Artă sacră a Facultăţii de Teologie Ortodoxă, din cadrul Universităţii „Ovidius“ din Constanţa.
Spectacolul este o transpunere pe note muzicale a mesajului evanghelic ce ilustrează patimile lui Iisus, începând cu momentul aducerii Sale în faţa lui Pilat şi continuând cu momentul morţii şi cel al Învierii. Spectatorii ieşeni s-au bucurat de o reprezentaţie de excepţie a artiştilor veniţi de la Constanţa, printre care: Alexandru Chiriac, Gabriela Dobre, arhimandrit Vartolomeu Trofin, arhimandrit Adrian Ioan Clinciu, diacon Florian Popa, Mădălin Băldău, Ionuţ Cristinel Boancheş, precum şi arhidiaconii: Mihai Urzicana, Corneliu Chivu şi Doru Emanuel Pantazi.
La finalul celor aproape două ore de muzică de calitate, au luat cuvântul Înaltpreasfinţitul Teofan, Mitropolitul Moldovei şi Bucovinei, şi Înaltpreasfinţitul Teodosie, Arhiepiscopul Tomisului, iniţiatorul acestui proiect. „Văzându-i pe Pilat, pe Iisus, pe mama Sfântă, vedeam dincolo de tot ceea ce s-a întâmplat atunci (n.r.: în 1960), reluarea şi prelungirea acelui moment, tot ceea ce trăiau cei peste 2.000 de călugări care cu un an înainte au fost izgoniţi din mănăstiri şi erau în închisori. (…) Această scriere a fost ajutată de tot strigătul acelor oameni, bărbaţi şi femei, călugări, preoţi de mir sau creştini care sufereau atunci precum Hristos pe Cruce. De aceea, dincolo de ani şi de decenii, îi mulţumim părintelui autor pentru că a încercat să se transpună pe sine în toată acea ambianţă a lui Hristos care a pătruns în celulă şi a încercat să mângâie cu rana Sa rănile celor care se aflau acolo“, a menţionat IPS Teofan.
Înaltpreasfinţitul Teodosie a precizat că tabloul cu Maica Domnului este extrem de sugestiv deoarece „Maica Domnului adună toată durerea patimilor Domnului în inima ei. Dacă în celelalte tablouri vedem izul muzicii din Israel, al muzicii orientale, la Maica Domnului vedem şi izul românesc, inspirat din bocetul de jale; chiar de aici, din Moldova, este inspirat autorul, care atât de frumos aşază pe acest tablou plângerea Maicii Domnului la care participă şi cerul, şi dealul Golgotei, şi florile, şi iarba şi tot ce ne înconjoară.“ De asemenea, Înaltpreasfinţia Sa a ţinut să mulţumească tuturor artiştilor care au contribuit la punerea în scenă a acestei opere.
Fresca în nouă tablouri a fost compusă de pr. Ion Popescu Runcu, iniţial ca un oratoriu pentru solişti, cor bărbătesc şi pian. Ulterior, compozitorul Constantin Arvinte a regândit opera pentru a putea fi interpretată cu orchestră simfonică. În prezent, spectacolul beneficiază de aportul a numeroşi artişti (solişti, corişti şi membri ai orchestrei), sub bagheta dirijorului arhimandrit Ion Iulian Dumitru, asistent universitar la Facultatea de Teologie Ortodoxă din Constanţa. „În vremea aceea…“ a fost susţinut de Corala „Armonia“, a Arhiepiscopiei Tomisului, prima şi singura care a pus în scenă acest spectacol după moartea compozitorului.
Spectacolul „În vremea aceea…“ va fi susţinut şi la Roman, astăzi, 1 aprilie, la Casa de Cultură din localitate, şi la Bacău, mâine, 2 aprilie, la Teatrul de Vară „Radu Beligan“, ambele evenimente având loc începând cu ora 18.00, intrarea fiind liberă.