„Taina cea din veac ascunsă și de îngeri neștiută”, Nașterea din Fecioara Maria a Fiului lui Dumnezeu devenit Om, a fost prăznuită cu multă solemnitate și bucurie la Catedrala Patriarhală din
Teză de doctorat despre dreptate şi judecată, la facultatea de teologie ortodoxă din Iaşi
Pe data de 18 decembrie 2014, la Facultatea de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi a avut loc ultima susţinere de doctorat din acest an. Teza i-a aparţinut domnului George Codruţ Ţapciuc şi a purtat titlul „Noţiunile de dreptate şi judecată în Vechiul Testament“.
Preşedintele comisiei de doctorat a fost pr. prof. univ. dr. Cristinel Teşu de la facultatea de teologie ortodoxă din Iaşi, iar conducătorul ştiinţific a fost pr. prof. univ. dr. Petre Semen, tot de la facultatea de teologie ortodoxă din Iaşi. Referenţii tezei de doctorat au fost pr. prof. univ. dr. Ioan Chirilă de la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca, prof. univ. dr. Stelian Tofană, tot de la Universitatea „Babeş-Bolyai“ din Cluj-Napoca, şi pr. prof. univ. dr. Constantin Oancea de la Universitatea „Lucian Blaga“ din Sibiu.
„Determinant este faptul că în limbajul ebraic dreptatea este un act al judecăţii lui YHWH, prin care El urmăreşte o restaurare a creaţiei la dimensiunea iniţială. Este acelaşi principiu prin care Apostolul Pavel alcătuieşte învăţătura sa despre îndreptarea omului în Hristos. După cum s-a remarcat, dreptate este un termen juridic doar atunci când prin el se înţelege o normă strictă prin care se realizează o separaţie în cazul unei dispute sau a inechităţilor sociale. Faptul că dintr-o privire generală legea însăşi are un caracter normativ scoate în evidenţă funcţionalitatea Torei în drumul omului spre desăvârşire. Înţelegerea juridică a termenului de dreptate adaugă şi celui de judecată aceeaşi eroare, ceea ce face ca legătura dintre cele două noţiuni să ne trimită cu gândul la un tribunal public de judecată, unde, pe baza dovezilor, cel acuzat îşi primeşte în consecinţă urmarea faptelor sale. Exegeza vechi-testamentară nu anulează dimensiunea distributivă (justiţia distributivă) a dreptăţii, atât în acţionarea lui Dumnezeu în creaţie, cât şi în realizarea relaţiilor interumane, însă caracterul mântuitor şi restaurator al dreptăţii primează în toate structurile scrierilor ebraice. La o primă lecturare a profeţilor preexilici dreptatea lui Dumnezeu nu este decât o manifestare a mâniei Sale în sens uman şi o prevestire a pedepsei, care de cele mai multe ori este egală cu moartea sau robirea de către neamurile străine. Specificul ameninţător al limbajului din cărţile profeţilor sau uneori din cel al Psalmilor are un caracter profilactic şi reproduce în stil antropomorfic dorinţa lui Dumnezeu de a-Şi salva poporul din delăsarea spirituală şi din degradarea socială. Gândirea biblică nu face o separaţie între sensul juridic şi cel etico-moral al cuvântului dreptate. Mai mult de atât, aceeaşi unitate este observabilă şi în cazul cuvântului judecată, care este inseparabil de dreptate“, a subliniat candidatul în susţinerea lucrării.
După susţinerea tezei de doctorat, a urmat citirea referatelor membrilor comisiei, după care, la finalul şedinţei, i-a fost acordat domnului George Codruţ Ţapciuc titlul de doctor în teologie. Evenimentul academic s-a încheiat cu jurământul de credinţă şi de fidelitate faţă de Biserica strămoşească depus de noul doctor în teologie, ceremonie care a avut loc în capela facultăţii. (Tudorel Rusu)