Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Vom avea un Dicţionar al istoriei şi filosofiei religiilor

Vom avea un Dicţionar al istoriei şi filosofiei religiilor

Un articol de: Gheorghe Cristian Popa - 19 Martie 2010

În şedinţa de lucru a Permanenţei Consiliului Naţional Bisericesc, care s-a desfăşurat pe 18 martie în Sala Sinodală din Reşedinţa patriarhală, sub preşedinţia Preafericitului Părinte Patriarh Daniel, s-a hotărât elaborarea unui Dicţionar de istoria şi filosofia religiilor.

Coordonatorul acestui proiect va fi părintele profesor univ. dr. Nicolae Achimescu (foto), titularul Catedrei de istoria şi filosofia religiilor de la Facultatea de Teologie Ortodoxă "Dumitru Stăniloae" din Iaşi. Despre necesitatea şi motivaţiile întocmirii Dicţionarului de istoria şi filosofia religiilor, părintele profesor Nicolae Achimescu ne-a spus: "La noi în ţară există mai multe enciclopedii ale religiilor, cum ar fi cea a lui Mircea Eliade redactată în 16 volume, dar, în general, acestea nu sunt scrise de autori care să aibă cunoştinţe de teologie şi sunt elaborate într-o notă de detaşare de ceea ce înseamnă, de fapt, o religie. În aceleaşi timp, sunt şi prea vaste, nereuşind să prezinte mulţumitor multe dintre religii şi nici nu au specificul pe care noi dorim să-l dăm acestui dicţionar. Din aceste motive, Părintele Patriarh Daniel a propus elaborarea unui Dicţionar de istoria şi filozofia religiilor care să se rezume la marile religii contemporane, universale. Este vorba în principal de creştinism, iudaism şi islamism, care sunt monoteiste, dar şi de celelalte religii, care sunt şi ele universale, dar nu sunt religii monoteiste: hinduismul, budismul ş.a. Era necesară şi o abordare din perspectiva relaţiei dintre religiile autohtone, dominante într-un anume spaţiu geografic, şi creştinism. De exemplu, în ţările arabe, chiar dacă majoritar este islamismul, coexistă comunităţi creştine şi atunci trebuie văzut dacă există un dialog între aceste religii. Un alt exemplu îl constituie existenţa unor comunităţi creştine în Asia, în Extremul Orient (Japonia, China, Coreea), unde religia dominantă este budismul. În aceste cazuri se urmăreşte, aşadar, observarea relaţiei religiilor majoritare cu acele comunităţi creştine acolo unde există".

Lucrare de referinţă din punct de vedere misionar-pastoral

Întocmirea Dicţionarului de istoria şi filosofia religiilor se va realiza în mai multe etape. În primă fază, se va alcătui un colectiv de redacţie format din profesori şi specialişti în domeniu. Începerea efectivă a lucrărilor va fi precedată de o şedinţă în care se vor stabili exact criteriile de elaborare. "Am propus Preafericitului Părinte Patriarh Daniel ca acest dicţionar să poarte amprenta unor autori care sunt şi teologi, în special, profesori şi specialişti în domeniul istoriei religiilor care predau în facultăţile de teologie din ţară. Aceştia vor forma un grup echilibrat numeric, un grup suplu care să se mişte repede şi să fie eficient. Va trebui să găsim specialişti pe domenii", a mai spus pr. prof. Nicolae Achimescu.

Dicţionarul va reprezenta un instrument de lucru necesar din mai multe puncte de vedere:

În primul rând, va fi util din punctul de vedere didactic-teologic, pentru că va fi pus, în principal, la dispoziţia profesorilor, studenţilor şi elevilor de la facultăţile de teologie ortodoxă şi seminarele teologice liceale. În al doilea rând, va fi util din punctul de vedere educaţional-religios, deoarece va constitui un instrument de lucru de un real folos pentru profesorii de religie din şcolile publice, care, în contextul actual multicultural, multilingvistic dar şi multireligios, primesc foarte multe întrebări despre celelalte religii iar răspunsul la acestea trebuie să fie unul documentat. Nu în ultimul rând, utilitatea dicţionarului se va regăsi şi în spaţiul mediatic-jurnalistic pentru jurnaliştii din presa bisericească şi laică, care, neavând de unde să se informeze, scriu uneori despre unele probleme legate de religie care nu sunt întemeiate. Dicţionarul va fi o lucrare de referinţă şi din punctul de vedere misionar-pastoral deoarece, după cum afirmă pr. prof. Nicolae Achimescu, "astăzi mai mult ca oricând avem nevoie de un alt tip de pastoraţie fiindcă trăim într-un mediu care este mult mai complex ca odinioară tocmai datorită faptului că lumea de după anii â90 se conturează tot mai pregnant ca o lume pluralistă şi din punctul de vedere religios. De aceea trebuie să avem informaţii fundamentate pentru a răspunde prin dialog la întrebările care ne vin pe diferite teme privind alte religii, alte confesiuni, alte credinţe şi practici religioase."

Dicţionarul de istoria şi filozofia religiilor se va finaliza în aproximativ un an.