Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Frauda prin telefon

Frauda prin telefon

Galerie foto (2) Galerie foto (2) Educaţie
Data: 16 August 2022

Smartphone-urile și tabletele sunt practic niște minicalculatoare la purtător. Demult nu le mai folosim doar pentru a efectua apeluri, ci și pentru opera­țiuni bancare, cumpărături online sau navigare pe internet. Aceste telefoane inteligente au un nivel de securitate mai scăzut față de calculatoare, prin urmare trebuie să fim mai atenți când le folosim.

Mereu suntem expuși la amenințări digitale, pe care în majoritatea ca­zu­rilor nici măcar nu le con­știen­tizăm. Noile tehnologii, ca parte integrantă din viața noastră per­sonală și profesională, vin la pachet cu riscuri noi, pe care le întâm­pinăm de data aceasta în mediul virtual. Vestea bună este că putem să dezvol­tăm ușor o conduită în mediul digital care să ne protejeze și chiar să ne ferească de a fi ținta acestor atacuri.

În primul rând, să înțelegem care este scopul acțiunilor ostile din mediul digital. Ele pot încerca perturbarea sau blocarea serviciilor online pe care le accesăm sau, în mod direct pentru noi, ele pot în­cerca să sustragă sau să distrugă date personale cu acces restric­țio­nat, cum ar fi datele de pe card sau mesajele noastre.

Aceste fraude online nu sunt doar legende urbane sau subiecte de film. Ni se poate întâmpla ori­când. Cu orice comandă pe Inter­net, cu orice plată a unei facturi de pe telefon sau pur și simplu cu o căutare pe Internet, putem pierde bani de pe card sau putem oferi acces unor persoane necunoscute, care se vor folosi de dispozitivele noastre pen­tru activități ilegale, fără ca noi să știm.

Când primim mesaje neașteptate cu link-uri către pagini web (site-uri) şi care ne cer să completăm formu­lare, date personale, trebuie să le ignorăm sau să le ștergem. Niciodată o instituție publică sau pri­vată nu ne va cere vreo infor­ma­ție sensibilă, prin mesaje sau e-mai­luri. Cel mai probabil este cine­va care încearcă să ne fraudeze, într-un fel sau altul.

Vânzările online comstituie o modalitate preferată a persoanelor rău-voitoare de a ne sustrage datele de pe card. Prin urmare, dacă avem orice dubiu privitor la cel care ne vinde un produs este bine să încer­cam să găsim acelaşi produs pe un site în care avem încredere sau să optăm pentru plata ramburs, la livrare.

Câteva reguli de securitate în mediul online

Întrucât folosim telefoanele smart­phone zilnic, trebuie să ştim câteva reguli elementare de secu­ritate în mediul digital. Cu acestea putem să reducem considerabil pericolele într-un mod ușor de aplicat și aproape în totalitate gratuit:

Cu cât instalam mai multe apli­cații, cu atât creștem mai mult gradul de risc. Ideal este să evităm să instalăm aplicații de care nu avem cu adevărat nevoie. În plus, atunci când ele ne cer acces la pozi­ționarea geografică, la agenda de contacte sau registrul de apeluri telefonice, și noi bănuim că nu au nevoie de acestea pentru a func­ționa, ar trebui să le restricționăm.

După ce am folosit o aplicație și ştim că nu o vom mai utiliza altă dată, e indicat să o ștergem.

Folosim întotdeauna un cod PIN sau o parolă pentru blocarea și de­blo­carea telefonului sau calcula­torului,

Dacă avem date importante în telefon, cum ar fi agenda de con­tacte, notițe sau orice altceva care ar putea să ne trebuiască, încer­căm să le salvăm din când în când și pe un alt device sau suport extern.

Întotdeauna aplicăm actualiză­rile de securitate pe care ni le cer device-urile cât mai repede pentru a nu rămâne descoperiți cu eventu­ale găuri de securitate în softul tele­fo­nului.

Niciodată nu permitem salvarea parolelor, în special pentru aplicațiile bancare sau aplicațiile prin care gestionăm serviciile de consum și plata facturilor la diverșii furnizori de utilități.

Ideal este să încercăm criptarea și a memoriei telefonului. În caz că ne este furat dispozitivul, acest lucru va împiedica atacatorii să acceseze date prin procedee fizice. Pentru criptarea memoriei telefonului mobil, puteți accesa setările de securitate ale acestuia.

O situație în care ne expunem la riscuri suplimentare și pe care o conștientizăm mai rar este atunci când călătorim. Fie că suntem în deplasare de serviciu sau plecăm în concediu trebuie să fim atenți la câteva aspecte în plus:

În primul rând ar trebui să ne luăm cu noi doar device-urile și informațiile strict necesare. Dacă știm că în concediu nu vom folosi prea mult laptopul, mai bine îl lăsăm acasă.

Dacă vrem să fim siguri că nu pierdem date, e bine să facem o copie a lor înainte de plecare.

Putem aplica pe ecranul tele­fonului sau al laptopului o folie care îi împiedică pe cei din jur să tragă cu ochiul la activitatea noastră și să ne observe o parolă sau altă infor­ma­ție.

Pe cât posibil ar trebui să ținem funcțiile WiFi și Bluetooth dezacti­vate.

Evităm pe cât posibil să conectăm echipamente străine, cum ar fi car­duri de memorie, dizpozitive USB sau chiar să alimentăm printr-un cablu străin.

Deși nu are legătură cu dispozi­ti­­vele noastre, ar fi bine să nu anun­­țăm pe platformele de social media faptul că suntem plecați sau să postăm eventualele foto­gra­fii după ce ne-am întors din con­cediu.

Desigur, acesta nu este un ghid absolut împotriva amenințărilor la care suntem supuși zi de zi în mediul online, dar sunt primii pași către o conduită preventivă, pentru a ne proteja informațiile importante și a ne feri de prejudicii. Cei care produc device-urile și programele fac tot posibilul ca să ne protejeze, dar până la urmă noi suntem primul zid de apărare și, totodată, cel mai bun senzor de identificare a eventualelor pericole. Prin urmare, haideți să dezvoltăm o cultură în a fi conștienți de aceste pericole și a ne informa asupra modalităților în care putem să ne ferim de ele.

(Pagină realizată în parteneriat cu ANIS cu sprijinul companiei Marlin Motion)

Citeşte mai multe despre:   ANIS  -   online  -   internet