Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Educaţie și Cultură Educaţie Ghid pentru cumpărături în siguranță pe internet

Ghid pentru cumpărături în siguranță pe internet

Galerie foto (3) Galerie foto (3) Educaţie
Data: 11 Octombrie 2022

Tot mai mulți români cu acces la internet au început să facă cumpărături online. Potrivit datelor Institutului Naţional de Statistică, în 2021, procentul românilor care au folosit vreodată internetul a fost de aproape 89%. Dintre aceș­tia, 44% au cumpărat ceva online cel puțin o dată pe parcursul anului, ceea ce ne plasează pe penultimul loc în clasamentul european, media europeană fiind de 63% din utilizatorii de internet. Chiar și așa, România a cunoscut un salt spectaculos în timpul pandemiei, când procentul celor care au achiziționat online s-a dublat, de la 22% cât era în 2019.

Comerțul electronic a crescut accelerat în România, pe măsură ce oamenii au descoperit beneficiile acestui canal pentru cumpărături: economisesc timp, deoarece nu mai sunt necesare deplasările la magazin, găsesc prețuri mai bune, servicii adaptate nevoilor personale, dar și o gamă variată de produse. Mai mult, comenzile pot fi plasate la orice oră din zi sau din noapte, folosind doar un dispozitiv conectat la internet. Vă oferim câteva sfaturi extrem de utile care vă vor ajuta să vă efectuați cumpărăturile online în siguranță. Ne vom referi doar la cumpărăturile din magazine online, nu și la cele din anun­țurile unor persoane fizice pe diferite site-uri specializate sau platforme social media, la care ar trebui oricum să fiți extrem de vigilenți.

Comerțul electronic este un canal sigur pentru cumpărături, iar efectuarea plăților cu cardul este recomandată, fiindcă toate tranzacțiile rămân înregistrate de bancă, iar recuperarea banilor în cazul unui retur este simplă și rapidă. Cu toate acestea, înainte de a cumpăra produse de la un magazin online, clien­ții sunt sfătuiți să țină cont de câteva recomandări, pentru a se asigura că magazinul vizat este de încredere. Iată cinci lucruri la care să fiți atenți atunci când vreți să achiziționați ceva online:

■ Un avertisment cu privire la seriozitatea comerciantului apare atunci când acesta acceptă doar plata ramburs. De cele mai multe ori, acești comercianți vând produse de calitate îndoielnică sau comit evaziune fiscală. Plata cu cardul înseamnă că toți banii trec prin bancă și astfel trebuie fiscalizați, or cei care încalcă legea nu își doresc acest lucru. De asemenea, plata cu cardul înseamnă că primiți factură fiscală și beneficiați de toate drepturile pe care le aveți potrivit legii, în calitate de consumator, cum ar fi dreptul la garanție. ATENȚIE!!! Nici un comerciant cinstit nu vă va cere codul PIN al cardului. Să nu introduceți niciodată, pe nici un site, codul PIN al cardului.

■ Magazinul online nu are afișate informații de contact sau datele firmei. Lipsa unui număr de telefon sau a unei adrese reale și prezența doar a unui formular online la secțiunea „contact” pot fi semne că site-ul nu aparține unui comerciant serios și că poate fi o înșe­lătorie.

■ Dacă secțiunea „termeni și con­diții” conține text în latină sau îi lipsește numele firmei care deține magazinul online, și acesta poate fi un semn că ceva nu este în regulă. De asemenea, în această secțiune ar trebui să fie explicate drepturile și obligațiile consumatorilor și oferite informații despre metodele de plată, procesarea retururilor sau despre felul în care vor fi folosite datele personale.

■ Verificați modul în care este scrisă adresa site-ului în bara de adresă. Dacă în dreptul adresei nu apare simbolul unui lacăt închis, ci un triunghi cu semnul exclamării sau textul „Not secure/nesigur”, acesta este un semn că magazinul online ar putea să nu fie de încredere. Dacă nu este site-ul unui comerciant cunoscut și nu ați mai achiziționat în trecut de pe acest site, verificați totuși dacă înde­plinește și celelalte criterii. Dacă lacătul nu este închis, atunci ar fi mai bine să evitați acel site, deoarece există riscul ca datele să vă fie furate.

■ De cele mai multe ori, ofertele prea bune ca să fie adevărate nu sunt adevărate. Este recomandată o abordare precaută și în privința magazinelor care afișează prețuri cu mult mai mici decât cele găsite în majoritatea magazinelor. Dacă acestea sunt incredibil de mici, este posibil să fie o tentativă de înșelă­torie, iar înainte de a plasa o astfel de comandă, clienții sunt încurajați să ia legătura direct cu comerciantul și să solicite mai multe detalii înainte de a face plata și de a introduce datele cardului pe site.

Cumpărăturile online sunt extrem de practice, deoarece permit economisirea timpului și compararea prețurilor într-un mod facil între mai mulți comercianți, fără a fi nevoie să vă deplasați fizic în mai multe magazine. De asemenea, după cum se poate vedea mai sus, necesită eforturi minime pentru a fi făcute în siguranță.

(Pagină realizată în parteneriat cu ANIS)

 

Citeşte mai multe despre:   internet  -   online  -   ANIS