Centrul Cultural „Socrate” al Parohiei Miroslava II cu hramul „Duminica Sfinţilor Români” şi-a deschis în această săptămână porţile pentru primele activităţi dedicate copiilor. Pentru început,
Rezultate foarte slabe la Evaluarea Naţională în mediul rural
La Evaluarea Națională, din 160.467 candidaţi înscriși s-au prezentat la toate probele 152.903 elevi, prezența fiind de 95,3%. La nivel naţional, doar 65 de candidaţi au obţinut media 10, procentul de promovare fiind de 74,4%. Obţinerea unei note de trecere la matematică a devenit în ultimii ani un demers tot mai dificil, iar pentru elevii din mediul rural această disciplină s-a transformat într-o piatră de moară care atârnă din ce în ce mai greu pe umerii lor. De asemenea, primele rezultate afişate evidenţiază că mediile de admitere la liceu vor fi în acest an mai mici decât anul trecut.
Cifrele prezentate de Ministerul Educaţiei arată că 68,7% dintre candidaţii prezenţi la proba de matematică de la Evaluarea Naţională au primit note peste 5. Însă, situaţia este mult mai delicată, în sensul că 14,55% din cei 68,7% au promovat cu note cuprinse între 5 şi 5,99. De asemenea, de la proba de matematică au absentat 7.454 de absolvenți, respectiv 4,9% din totalul celor 160.467 de înscriși. Acestora se adaugă şi elevii care au fost lăsaţi corigenţi pe vară şi nu au mai participat la examen.
Totodată, din cei 160.467 de copii înscriși la Evaluarea Națională - 97.264 de copii (60,61%) sunt din mediul urban şi 63.203 copii (39,39%) sunt din mediul rural. În mediul rural situaţia este cât se poate de gravă, deoarece din cei 63.203 elevi, 48,67% nu au obţinut nota 5, iar alţi 17,08% au obţinut note între 5 şi 5,99. În mediul urban, 20,77% au luat note sub 5 la matematică.
La limba şi literatura română, note peste 5 au luat 77,6% dintre candidaţi, astfel: 79,33% în mediul urban, 51,33% în mediul rural.
Discrepanţele între mediul urban şi cel rural sunt nu doar evidente, ci şi nepermis de mari, accesul absolvenţilor de gimnaziu la licee bune din mediul urban fiind astfel limitat.
În judeţul Dolj, doar 47,28% dintre elevii din rural au promovat examenul, iar cel mai mare număr de absenţi a fost înregistrat tot în mediul rural, potrivit unei analize a IŞJ Dolj, citată de Agerpres.
Printre punctele slabe ale sistemului de învăţământ din judeţ enumerate de IŞJ Dolj se numără existenţa unui număr mare de copii ai căror părinţi sunt plecaţi la muncă în străinătate; colaborarea slabă a părinţilor cu şcoala, în special în unităţile de învăţământ liceal şi în unităţile de învăţământ din mediul rural; absenteismul în rândul elevilor şi abandonul şcolar, în special în mediul rural; prezenţa sporadică în şcoli a personalului calificat în consilierea copiilor cu nevoi speciale; existenţa unei atitudini formale în abordarea procesului de formare continuă a unor cadre didactice; număr mare de unităţi şcolare cu predare simultană în mediul rural.
În urma publicării rezultatelor, ministrul educaţiei, Ligia Deca, a declarat că se are în vedere ca toate evaluările cu caracter naţional care trebuie să rezulte şi în planul de intervenţie personalizată să se realizeze digital, pentru a nu mai ajunge în situaţia în care să existe discrepanţe mari între rezultatul la Evaluarea Naţională şi mediile din gimnaziu.
Pentru prima dată, la Evaluarea Naţională lucrările au fost corectate în întregime folosindu-se platforma de evaluare digitalizată. (O. N.)