În ultimul timp, la tot pasul (mediatic) supraviețuirea ne este amenințată fie prin războiul ideologic și economic, cu încălzirea globală, cu o viitoare foamete, cu sistarea încălzirii cu gaz sau lemn și a
„Safe space”, locul unde elevii se relaxează şi discută cu psihologul școlar
Un spaţiu dedicat sănătăţii emoţionale a elevilor a fost amenajat la Liceul cu Program Sportiv „Iolanda Balaş Soter” (LPS) Buzău, fiind primul de acest tip din judeţ. Elevii de la LPS au contribuit la amenajarea camerei unde se pot relaxa sau primi asistenţă psihologică, aceştia clasându-se pe locul I la o competiţie naţională din cadrul proiectului „Şcoli fără bullying”. Conceptul de „Safe Space” este cunoscut şi utilizat mai ales în sistemele educaţionale din vestul Europei.
La LPS „Iolanda Balaş Soter” se amenajează în această perioadă un spațiu destinat sănătății emoționale a elevilor, un aşa-numit „Safe Space” atât de întâlnit în ţările vestice. „Nu este un concept des întâlnit în România, dar îşi poate găsi locul în fiecare instituție de învățământ, pentru a oferi un cadru sigur gestionării emoțiilor negative şi discuțiilor constructive despre sine”, a transmis Oana Matache, viceprimarul municipiului Buzău.
Proiectul este derulat de Primăria Municipiului Buzău în parteneriat cu LPS Buzău şi Organizaţia Salvaţi Copiii România şi cu contribuţia remarcabilă a elevilor ambasadori anti-bullying din acest liceu, câştigători ai premiului național „Şcoli fără bullying”.
Iniţiativa aparţine doamnei Anca Fotin, consilier în cadrul primăriei buzoiene: „Cu implicarea elevilor ambasadori anti-bullying din acest liceu, consilierului şcolar şi directorilor LPS «Iolanda Balaş Soter», primul «Safe Space» devine posibil. Proiectul «Şcoli fără bullying» nu este singurul care vorbeşte copiilor despre emoţii şi toleranţă. «Să fim prieteni - fără bullying», proiect finanţat de primăria municipiului, a adus tuturor grădiniţelor materiale educaţionale de impact gândite de Salvaţi Copiii Danemarca şi Salvaţi Copiii România pentru antrenarea comportamentelor pozitive”, a precizat, pentru Agerpres, consilierul Anca Fotin.
În acest „Safe Space”, elevii se pot relaxa şi pot purta conversaţii cu un psiholog în scopul gestionării emoţiilor negative cu care se confruntă în timpul orelor de curs sau atunci când se simt copleşiţi de anumite situaţii personale. Camera beneficiază de lumină naturală, este dotată cu o bibliotecă, fotolii comode şi jocuri, iar potrivit conducerii liceului, discuţiile dintre elevi şi psiholog ar urma să se poarte în funcţie de program, în pauze sau după orele de curs.
„Noi am fost printre cei privilegiaţi, care am beneficiat de toate acestea ca rezultat al proiectului câştigat şi nu a trebuit să investim. Spaţiul se află la un etaj al liceului, acolo mai mulţi copiii beneficiază de spaţiu, intră împreună cu psihologul sau cu un elev coordonator, au cărţi, au şi jocuri, fotolii confortabile, măsuţe, lucruri care să le ofere un cadru relaxant şi să le inducă o stare de bine. Toate aceste dotări, fotoliile, biblioteca, materialele au fost câştigate în urma competiţiei”, a precizat prof. Cătălin Cighir, directorul LPS.
Fiind primul spaţiu din judeţ amenajat astfel, iniţiativa ar putea fi un exemplu de bune practici pentru celelalte instituţii de învăţământ.
„În ţările nordice şi vestice, presiunea de pe umerii profesorilor şi elevilor este luată de multe ori de ceea ce se numeşte «Safe Space», «Safe Room» sau, pe româneşte, «camera de siguranţă», un loc unde elevii se reîncarcă, găsesc timp şi linişte să domolească un tumult emoţional. (...) Safe Space nu este un concept des întâlnit în România, dar îşi poate găsi locul în fiecare instituţie de învăţământ, pentru a oferi un cadru sigur gestionarii emoţiilor negative şi discuţiilor constructive despre sine”, a transmis şi viceprimarul municipiului Buzău, Oana Matache. (O. N.)