În primele două luni ale anului şcolar, incidenţa violenţei a fost de două ori mai mare în rândul elevilor din ciclul primar faţă de cei de gimnaziu şi de patru ori mai mare comparativ cu adolescenţii,
„Şcoala din spital” pentru elevii cu boli cronice şi afecţiuni oncologice
Copiii, preșcolarii și elevii cu boli cronice sau cu alte afecțiuni spitalizați pentru mai mult de patru săptămâni vor beneficia de învăţare individualizată sau pe grupe în cadrul unităţilor sanitare. Cadrul didactic desemnat monitor va fi în permanentă legatură cu medicul curant al copilului, astfel că, în funcţie de starea de sănătate a acestuia, vor fi programate şi orele instructiv-educative.
Un capitol din proiectul legii educaţiei aflat în dezbatere publică până în data de 24 august 2022 este dedicat preşcolarilor şi elevilor cu diferite afecţiuni care sunt nevoiţi să petreacă perioade îndelungate în spital pentru tratament sau recuperare. Pentru a asigura continuitatea învăţării în cazul acestor copii cu probleme de sănătate, Ministerul Educaţiei reglementează modul în care se va desfăşura actul educaţional. „Școala din spital” va fi organizată şi va funcţiona în cadrul instituțiilor de învățământ superior de medicină și farmacie, iar Ministerul Educației va emite metodologia-cadru de înființare, organizare și funcționare a școlilor din spital.
Procesul de învățământ din cadrul acestora va fi derulat de cadre didactice titulare în învățământ sau de cadre didactice membre ale Corpului Național al Profesorilor pentru Școala din Spital, înfiinţat de către Ministerul Educaţiei cu scopul de a forma profesori care să lucreze cu elevii. „Tratamentele pentru acești copii, pentru patologiile pe care le au, sunt de durată și foarte grele. Procesul de educație în cadrul spitalului va fi un sprijin real pentru copiii care sunt pacienți internați. Actul educațional, alături de tratamentul medical, contribuie la recuperarea și reintegrarea celor aflați în această situație”, a declarat, într-un comunicat, ministrul educaţiei, Sorin Cîmpeanu.
Copiii diagnosticați cu boli grave vor avea astfel acces nediscriminatoriu la educație, subliniază ministrul, mai ales că procesul de educaţie se va derula în concordanţă cu specificul fiecărei patologii şi cu perioada de spitalizare, respectiv a anului de studiu în care este înmatriculat elevul. Studiul va fi individualizat, faţă în faţă sau online, la patul din spital sau pe grupe în cadrul spitalului, iar programa va fi şi ea diferențiată, ținându-se cont de numărul de ore alocat.
În cadrul școlilor din spital se pot desfășura, cu aprobarea medicului șef de secție și în regim de voluntariat, şi alte activități educative sau orice alte activități extradidactice, la solicitarea făcută în numele copiilor de către părinți/reprezentanți legali ai acestora.
Ministerul Educației va elabora o programă școlară diferențiată de susținere a evaluării naționale și a examenului național de bacalaureat pentru elevii cuprinși în forma de școlarizare din spital.
Elevii cuprinși în forma de școlarizare din spital din clasa a VIII-a, pentru o perioadă mai mare de 6 luni, sunt admiși în clasa a IX-a fără susținerea evaluării naționale.
„Pe toată perioada spitalizării, se desemnează un cadru didactic monitor, care are obligația de a supraveghea parcursul educațional al preșcolarului/elevului, de a ține în permanență legătura cu unitatea de învățământ la care acesta a fost înmatriculat înainte de spitalizare și de a propune orice măsură educațională în interesul acestuia.
Antepreșcolarul/preșcolarul/elevul îndelung spitalizat are dreptul la rezervarea locului în grupa/clasa unității de învățământ preuniversitar din care provine, indiferent de perioada de spitalizare”, se subliniază în comunicatul ministerului.
În cadrul aceluiaşi proiect sunt reglementate şi situaţiile când profesorii pot fi solicitaţi să desfăşoare orele la domiciliul elevului. (O. N.)