În urmă cu 35 de ani, pe 22 decembrie 1989, era înlăturată ultima dictatură est-europeană de sorginte comunistă - cea din România. A fost un moment de mare tensiune socială, dar și un timp marcat de
„Teatrul trebuie să rămână un loc de întâlnire al adevărului“
Prin zecile de roluri de teatru şi film pe care le-a interpretat în cei aproape 50 de ani de carieră, actorul Dorel Vişan a învăţat să înţeleagă tot atâtea temperamente, personalităţi, cât şi patimi, dureri sau neputinţe. Îl ţine în pace o legătură profundă cu Dumnezeu, considerând că şansa omului spre luminare este reîntoarcerea lui către sine, către ceea ce este dumnezeiesc în el. Un interviu despre teatrul astăzi, despre adevărata libertate şi despre valorile fundamentale care înnobilează omul.
Domnule Dorel Vişan, care mai este rolul teatrului în zilele noastre? În forma aceea care să ne creeze convingerea pe care ne-o descria Eugen Ionesco, că „nu mă duc la teatru ca să primesc răspunsuri la întrebările mele, ci ca să-mi pun noi întrebări”?
Cred că Eugen Ionescu avea dreptate şi cred că teatrul aşa trebuie să fie. Sau cel puţin pentru asta a fost făcut, pentru ca oamenii să poată dialoga cu ei înşişi şi cu semenii lor. Acesta este teatrul care se făcea odată şi scoala care îi învăţa pe studenţii de la teatru cum să intri şi cum să te descurci în cotloanele sufletului, pentru că sufletul omului este un univers foarte ciudat şi tainic. Şi sufletul său, şi omul însuşi, este o continuă întrebare. Şi atunci, şi teatrul care se ocupă de om trebuie să aibă în vedere acest lucru. În credinţa mea, teatrul a fost şi trebuie să rămână un loc de întâlnire al adevărului, ca un loc de consfătuire a omului cu el însuşi şi ca un loc unde se predau învăţături pentru domolirea patimilor. Numai că teatrul nou, aşa-zis modern şi ultraexperimental, nu-l mai face pe om să-şi domolească patimile, ci în general îi răscoleşte patimile. Din cauza aceasta m-am îndepărtat de el, din cauza aceasta nu mă pot împăca cu artiştii şi cu teatrul de felul acesta, pentru că îşi pierde sensul, îşi pierde menirea şi mesajul, îşi pierde funcţia lui educativă şi ziditoare!
Dar nu toate piesele sunt aşa, mai sunt totuşi şi excepţii. Până la urmă, de ce se întâmplă asta?
Nu piesele sunt aşa, aşa le facem noi, pentru că majoritatea pieselor au fost scrise atât de bine, încât nu se mai pot rescrie. Trebuie să le lăsăm aşa cum le-a scris Shakespeare, cum le-au scris Goethe sau Caragiale şi toţi marii gânditori ai lumii. Este o manie acum în rândul regizorilor, şi mai ales în rândul regizorilor tineri care, în general, sunt instruiţi într-o şcoală a superficialităţii. Eu nu împărtăşesc deloc vorba aceea că asta cere publicul. După părerea mea, este o mare inepţie. Publicul nu cere nimic niciodată, publicul găseşte. Şi atunci trebuie să găsească ceea ce îl luminează, şi nu ceea ce îl întunecă.
Este o manie de a face ceva ce nu s-a mai făcut, or, a face ce nu s-a mai făcut nu se poate face, pentru că totul s-a mai făcut o dată. De multe ori spun. Ca să plantezi ceapă, trebuie să imiţi pe cineva şi trebuie să pui ceapa cu verdele în sus. Acelaşi lucru e şi în teatru. Trebuie să pui ideile cu rădăcina în jos, pentru ca să se dezvolte, să crească şi să transmită un mesaj.
Desigur, dacă rădăcina este la Dumnezeu, nu trebuie să te mai ocupi de ea, că are cine să se ocupe, trebuie doar să-I asculţi îndemnul. Că aşa a fost făcut omul, ca o încoronare a lucrării lui Dumnezeu, iar Dumnezeu l-a făcut pentru sine, ca să coopereze cu El şi l-a trimis pe pământ să-I continue lucrarea. Or, omul nu continuă lucrarea lui Dumnezeu, ci şi-a construit o lucrare proprie, rătăcită, o lucrare care nu mai conţine dumnezeire. Şi refuzând dumnezeirea, omul se refuză pe sine însuşi, pentru că fără Dumnezeu omul nu mai este nimic.
Aţi spus la un moment dat ca omul nu mai seamănă cu Dumnezeu. Dar de ce s-a întâmplat lucrul acesta şi ce-i de făcut?
Omul nu mai seamănă cu Dumnezeu, pentru că şi-a refuzat dumnezeirea pentru libertatea pe care nu a înţeles-o. Libertatea impune un samar, impune o responsabilitate.
Asta îl face pe om să experimenteze un fel de libertate pe care nu o înţelege şi o consideră că e dreptul de a face ce vrei, or, nu! Libertatea e dreptul de a face ce trebuie.
Fără libertate nu se poate trăi, pentru că omul, ca şi creator creat de Dumnezeu cu acest har (este singura fiinţă creată cu acest har), nu poate crea fără trei puncte de sprijin: libertatea, harul care i s-a dat şi materia lumească. Materie lumească este, depinde cum o prelucrezi. Libertatea însă este nu numai în înţelegerea libertăţii spiritului, adică să am libertatea de a crea, de a gândi, ci libertatea de a construi prin gândire şi prin trudă, şi prin suferinţă, de a construi pilde pentru ceilalţi oameni. Şi ca să construiesc o pildă trebuie să renunţ la alte lucruri. Libertatea este o continuă renunţare.
„Calea spre fericire se poate face numai prin părăsirea dorinţelor”
Din perspectiva dumneavoastră, care este legătura dintre religie şi teatru?
Eu am spus întotdeauna că vorbele care nu se pot spune în biserică nu se pot spune nici pe scenă sau dacă încerci să le spui pe scenă, atunci trebuie să le spui într-o formă în care să se înţeleagă, dar care să nu producă zgârâieturi în suflet, în minte sau în înţelegere. Deci religia şi teatrul au aceeaşi ţintă: viaţa morală, viaţa ziditoare şi în ultimă instanţă fericirea omului. Însă calea spre fericire se poate face numai prin părăsirea dorinţelor, numai prin părăsirea intenţiilor tot timpul creatoare de plăceri. Trebuie ca aceste lucruri să fie făcute măsurat, cu înţelegere, şi, cât se poate, părăsite, pentru ca omul să-şi primească seninătatea, să-şi reprimească dumnezeirea, să se încarce din nou cu energia divină, cu energia iertătoare, ca să zic aşa, care îl aduce înapoi pe calea cea bună.
Domnule Vişan, cine îi păzeşte pe paznici?
Pe paznici îi păzeşte propria lor conştiinţă care se perimează şi se strică cu fiecare clipă, pe măsură ce înaintăm în lumea civilizată. Este titlul celei mai proaspete cărţi pe care am scos-o, o culegere de texte şi articole, eseuri pe care le-am scris la revista lui Adrian Păunescu când era cu noi. Acesta este chiar titlul unui eseu publicat.
Eram după o carte de psalmi pe care am scris-o şi cu care am avut un mare succes internaţional. Fiecare psalm e ca un fel de rugăciune, ca o cântare care acoperă iubirea, ura, lacrima, frumuseţea, urâţenia ş.a.m.d. Şi având această şcoală intimă, am început cu articolele acestea pe care le-am scris la revista „Flacăra”. Şi am început cu simplitate, căci noi artiştii asta trebuie să căutăm, simplitatea. Trebuie să ne întoarcem înapoi la mit, la taină. Şi-am scris despre oamenii de la mine din sat, unde am copilărit şi unde m-am format. Primul articol a fost despre un unchi care era foarte apropiat de biserică, era prim curator la biserică şi stupar, era un om simplu, de o curăţenie sufletească şi de un exemplu extraordinar în sat. Pe mine m-a impresionat, căci acest Petre a lui Romoniţă, că aşa îi zicea lumea, a cunoscut judecata cosmică, la care puţini oameni ajung, împăcarea între viaţă şi moarte. El a ajuns la convingerea că moartea face parte din viaţă, este o continuare a vieţii, o formă de renaştere a spiritului, a sufletului care merge mai departe până ajunge în lumină, la Dumnezeu. Şi în felul acesta, am scris peste 100 de articole despre lumea noastră, despre viaţa noastră, despre necazurile noastre, despre adevărul care tot mereu este dat la o parte să se facă loc minciunii, despre lumea care-i tot mai decăzută şi, aşa cum spuneam, despre omul care tot mai puţin se aseamănă cu Dumnezeu. Îmi dau seama ce nevoie au oamenii, din ce în ce mai mult, să privească în ei, adică să se apropie de sufletul lor. E greşită vorba aceea că oamenii caută mizeria vieţii. Nu e adevărat, oamenii deja s-au săturat de ceea ce se întâmplă în jurul lor, s-au săturat de această cădere umană, de această lipsă de demnitate.