Bucuria copiilor în preajma marilor sărbători ortodoxe o văd cel mai bine profesorii de religie, care sunt de multe ori uimiți de creativitatea celor mici și, în același timp, pot să constate puritatea lor sufletească și emoția lor nealterată. Toate acestea transpar din desenele elevilor, din poezioarele lor sau din compunerile lor cu privire la viețile sfinților, la tradițiile religioase și cele populare de Crăciun și Anul Nou. În așteptarea Pruncului Sfânt care se naște în peștera din Betleem, elevii de la școlile gimnaziale „Geo Bogza” și nr. 7 din sectorul 1 al Capitalei, coordonați de profesorul lor de religie, Ionuț Tarău, și-au propus să ne bucure și pe noi cu ceea ce au desenat și au compus în preajma sărbătorii Sfântului Ierarh Nicolae, a Nașterii Domnului și a Sfântului Vasile cel Mare.
Masteratul, veriga slabă a învăţământului universitar
▲ Masteratul pare a fi veriga slabă în lanţul învăţământului superior românesc, dar experienţele pozitive recente ale universităţilor care au pregătit astfel de programe pentru 2008-2009 şi ale ARACIS ar putea îmbunătăţi situaţia, potrivit unui raport al Asociaţiei Universitare Europene (EAU), conform Mediafax, care a evaluat activitatea ARACIS pe 2007-2008 ▲
Asociaţia Universitare Europene (EAU) a evaluat, pe durata anului universitar 2007-2008, activitatea Agenţiei Române de Asigurare a Calităţii în Învăţământul Superior (ARACIS). Una dintre problemele sesizate de evaluatorii EAU în învăţământul superior românesc vizează programele de masterat. Prima serie de noi programe de masterat (al doilea ciclu Bologna) la universităţile din România va începe din toamna anului 2008, pentru prima generaţie de studenţi care au absolvit noile programe de licenţă pe o perioadă de trei ani. Numai programele acreditate de masterat vor avea dreptul să funcţioneze, iar ARACIS a lucrat în strânsă legătură cu universităţile în acest sens. Multe universităţi au fost la început destul de reticente în ceea ce priveşte desfăşurarea unui exerciţiu de autoevaluare referitor la programele lor de masterat şi a existat o discuţie politică dacă programele sub nivelul de licenţă să fie sau să nu fie supuse acreditării ori evaluării. Totuşi, universităţile care au fost supuse evaluărilor au fost mulţumite cu ceea ce au dobândit. Lipsă de programe noi de masterat În opinia Comisiei de evaluare, problema imediată la nivel de masterat pentru învăţământul superior românesc pare a fi lipsa de pregătire a sistemului în general în furnizarea de programe noi şi potrivite, din al doilea ciclu, pentru studenţii care vor absolvi în anii următori programele de licenţă Bologna. Această situaţie include întârzierile Ministerului Educaţiei în a elabora reglementările referitoare la al doilea ciclu şi o listă oficială de specializări, pe care comisia le afirmă ca realitate, nu ca declamaţie de valoare asupra necesităţii sau eficacităţii, ritmul lent al multor universităţi de a propune şi realiza programe de masterat pentru potenţialii studenţi şi trecerea acestora spre o etapă în care sunt pregătite pentru a fi supuse acreditării, lipsa de dialog a universităţilor în acest proces de planificare cu angajatorii şi alţi factori interesaţi relevanţi, şi presiunea viitoare asupra ARACIS de a se asigura că procesul de acreditare poate într-adevăr, dacă este cazul, să se desfăşoare în cel mai scurt timp disponibil. Potrivit raportului, programul de masterat este legat din multe puncte de vedere de sistemul de finanţare a cercetării şi de doctorat, şi este important ca aceste elemente diferite să rămână coerente. Totuşi, experienţele pozitive recente ale acelor universităţi care au pregătit programe de masterat pentru anul universitar 2008-2009 şi ale ARACIS oferă o bază pentru asigurarea ca această verigă să fie consolidată în anii următori, se mai arată în raport. „Reprezentanţii studenţilor întâlniţi în timpul vizitelor comisiei EUA au oferit analize clare ale provocărilor actuale ale rolului studenţilor în asigurarea calităţii din învăţământul superior românesc. Acestea includ: nevoia instituţiilor de a se concentra pe identificarea şi abordarea internă a aspectelor şi problemelor legate de calitate, decât pe concentrarea asupra aspectelor legate de asigurarea externă a calităţii; nevoia ca instrumentele îmbunătăţite să identifice opiniile şi percepţiile studenţilor; dificultăţile care rezultă din nivele scăzute ale participării studenţilor la mecanismele de feedback; nevoia de a stimula mai mulţi profesori să implice studenţii în asigurarea internă a calităţii şi să ofere feedback studenţilor; nevoia ca facultăţile care organizează mecanisme de feedback ale studenţilor să publice rezultatele acestora, astfel încât atât studenţii, cât şi profesorii să poată vedea rezultatele eforturilor lor“, potrivit raportului.