De marea sărbătoarea a Intrării în biserică a Maicii Domnului, joi, 21 noiembrie, Schitul „Vovidenia” al Mănăstirii Neamț și-a sărbătorit hramul. Cu acest prilej, Înaltpreasfințitul Părinte Teofan,
Patriarhul României la Mănăstirea Samurcăşeşti
În Duminica întâi după Rusalii, a Tuturor Sfinţilor, Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, s-a aflat în mijlocul obştii monahale a Mănăstirii Samurcăşeşti din Ilfov. Cu această ocazie, Preafericirea Sa a explicat, în cuvântul de învățătură rostit la finalul Sfintei Liturghii, motivele pentru care Biserica Ortodoxă face pomenirea tuturor sfinţilor în prima duminică după sărbătoarea Pogorârii Sfântului Duh, a oferit mănăstirii mai multe daruri, iar credincioșilor prezenți iconițe.
Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a subliniat în cuvântul de învăţătură că Biserica Ortodoxă îi pomeneşte pe toţi sfinţii în prima duminică după Rusalii pentru a arăta că rodul sau urmarea pogorârii Sfântului Duh în lume este sfințirea oamenilor. „În primul rând, rostul pogorârii Sfântului Duh este sfinţirea oamenilor. În al doilea rând, Biserica îi pomeneşte astăzi pe toţi sfinţii pentru că sfinţii sunt mulţi, din timpuri, locuri și neamuri diferite, dar ei trăiesc într-o unitate sau comuniune desăvârşită. În al treilea rând, pentru că, pe lângă sfinţii cunoscuţi, recunoscuţi de Biserică şi trecuţi în sinaxar sau în calendar, mai sunt o mulţime de sfinţi pe care numai Dumnezeu îi cunoaşte şi pe care îi va descoperi treptat în istorie, iar pe unii doar la sfârşitul veacurilor”, a explicat Preafericirea Sa. Întâistătătorul Bisericii noastre a spus că în prima duminică după Rusalii sunt pomeniţi nu doar sfinţii oameni care au vieţuit pe pământ, ci şi cele nouă cete îngereşti, adică puterile cereşti netrupeşti.
De asemenea, Preafericirea Sa a precizat că atunci când Sfântul Duh S-a pogorât peste Sfinţii Apostoli la Cincizecime, El le-a dăruit viaţa sfântă a lui Hristos Cel răstignit, înviat şi preaslăvit. „Sfântul Ioan Gură de Aur spune că trebuia ca mai întâi Hristos să aducă pe Tronul Sfintei Treimi firea umană sfinţită de El, ca ofrandă de recunoştinţă, de mulţumire adusă lui Dumnezeu Tatăl. Şi după ce Dumnezeu Tatăl a văzut sfinţenia firii omeneşti pe care a luat-o Iisus Hristos şi care a trecut prin suferinţă, prin moarte şi prin înviere, atunci a binecuvântat împăcarea omului cu Dumnezeu şi a trimis pe Sfântul Duh, a treia Persoană a Sfintei Treimi. Sfântul Duh ne aduce nouă, atunci când coboară în lume, viaţa cea sfântă, arvuna vieţii veşnice, care vine din Iisus Hristos. Deci Sfântul Duh nu este un concurent al lui Hristos, El nu-l completează, ci-L confirmă şi-L comunică, adică îl împărtăşeşte pe Hristos. Prin Sfântul Duh, Hristos nu mai este în faţa noastră, ci este în interiorul nostru (...) Sfântul Duh este tainic ascuns în sufletul omului şi îndreaptă pe fiecare om spre Dumnezeu Tatăl şi spre Dumnezeu Fiul şi ne ajută să trecem de la chipul lui Dumnezeu la asemănarea cu Dumnezeu, prin sfinţenie. Oamenii, în care Sfântul Duh a lucrat cel mai intens, cooperând cu voinţa lor liberă, se numesc sfinţi (...). Mântuitorul Iisus Hristos, prin pogorârea Sfântului Duh, vrea să înalţe firea noastră omenească, s-o cureţe, s-o înnoiască, s-o sfinţească şi să o ducă în iubirea Preasfintei Treimi, acolo unde se află El, Cel înălţat la cer”, a evidenţiat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
„Sfinţii menţin unitatea Bisericii”
În continuare, Preafericirea Sa a precizat că în Duminica Tuturor Sfinţilor noi serbăm şi unitatea Bisericii. „Fiecare sfânt, care vieţuieşte în Sfântul Duh şi în iubirea Preasfintei Treimi, are personalitatea lui. Sfinţii nu sunt multiplicaţi ca şi când ar fi un tipar care le neagă distincţia, personalitatea. Fiecare sfânt are propria personalitate, are un nume propriu şi un chip propriu. Deci, Sfântul Duh nu nivelează, nu uniformizează, ci lasă fiecare persoană să se dezvolte cu darurile pe care le oferă El la Botez, dar pe care omul le cultivă prin rugăciune şi prin fapte bune în timpul vieţii pământeşti. În această duminică noi prăznuim unitatea sau comuniunea tuturor sfinţilor. Sfinţii menţin unitatea Bisericii”, a spus Patriarhul României. Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat apoi că mai există mulţi sfinţi necunoscuţi de oameni, dar cunoscuţi de Dumnezeu: „Pe unii sfinţi, Dumnezeu îi face cunoscuţi când doreşte El. Însă important este că cine a fost sfânt pe pământ este sfânt şi în ceruri, chiar dacă noi nu cunoaştem sfinţenia fiecăruia”.
La final, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel i-a felicitat pe toţi părinţii care au dat naştere copiilor şi care îi cresc în credinţa ortodoxă, subliniind faptul că prima duminică după data de 1 iunie este Duminica părinţilor şi copiilor. „În anul 2009, Sfântul Sinod al Bisericii Ortodoxe Române a hotărât ca prima duminică după data de 1 iunie să fie declarată «Duminica părinţilor şi copiilor». Noi nu am dorit ca să fie cinstit copilul singur, izolat sau despărţit de părinţi. Copiii sunt daruri ale lui Dumnezeu pentru familie, pentru Biserică şi pentru societate. Unele familii au crescut copii în credinţă, în aşa fel încât mai mulţi membri ai familiei au ajuns sfinţi. Din familia Sfântului Vasile cel Mare, cinci persoane sunt trecute ca sfinţi în calendar. Deci, fiecare copil este un posibil sfânt, un rugător pentru noi, dacă a fost educat, crescut în credinţă şi dacă a învăţat de mic să se roage, să iubească pe Tatăl, pe Fiul şi pe Sfântul Duh şi pe toţi sfinţii lui Dumnezeu, în frunte cu Maica Domnului”, a arătat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
La final, Întâistătătorul Bisericii noastre a oferit bisericii Mănăstirii Samurcăşeşti tămâie naturală din Oman, precum şi mai multe cărţi cu conţinut religios apărute la Editurile Patriarhiei Române. Credincioşii prezenţi au primit din partea Preafericirii Sale iconiţe în semn de binecuvântare.