Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Dobrușa, un miracol teluric cu parfum celest
Cine călătorește pe domeniul de la Dobrușa rămâne încântat de frumusețea fără seamăn a locului. Nu este o frumusețe singulară, pământul românesc mustind de astfel de locuri, dar spațiul despre care vorbim are valențe cu adevărat minunate. Rareori se oferă o asemenea priveliște, până departe, ochiului căutător de frumuseți celeste.
Locul pare a fi frate cu cel de la Cozia, întrucât se află aproape de malul Oltului. Dacă privești de pe balconul Mănăstirii Cozia în luciul Oltului, îți vezi chipul oglindit în apele care curg agale, ducând cu ele bucuriile, tristețile și dorurile pământului. La Dobrușa, Oltul este ceva mai departe. Îl privești din pridvorul conacului, ca dintr-un amvon agățat de cer, și-l vezi în toată splendoarea, bucurându-te de prezența lui, știind că în preajmă pământurile sunt mănoase, iar oamenii se bucură de darurile primite de la Dumnezeu, prin truda mâinilor lor.
În celelalte părți, privești până departe viile, livezile și pădurile. Dealurile domoale, nici prea înalte, nici lipsite de frumusețe, adăpostesc în unduirile lor mănăstirea cu hramul „Sfântul Pantelimon“, ridicată pe pământul familiei Stoica, și Schitul Dobrușa, cu o istorie de câteva veacuri bune.
Conacul Dobrușa și zona dimprejur continuă istoria schitului cu același nume, aflat nu prea departe, sub ocrotirea căruia, într-un veac și jumătate, întinderile înveșnicite din ramuri genealogice, crama, podgoria și oamenii locului se află. De asemenea, ne duce cu gândul la Mănăstirea Dobrușa de dincolo de Prut, unde a existat o intensă viață duhovnicească și o icoană minunată a Maicii Domnului, ocrotitoarea celor aflați pe valurile acestui veac.
Mănăstirea Dobrușa din Basarabia este un loc de rugăciune situat la 20 km de orașul Șoldănești. Cel mai probabil, așezarea călugărească a fost întemeiată în anul 1772 de către monahul Ioasaf, venit de la Mănăstirea Probota, Suceava, care a ridicat o biserică de lemn, împreună cu un alt monah, Eufimie, din Mănăstirea Curchi. În 1890, Mănăstirea Dobrușa număra 89 de monahi și frați, toți moldoveni, în afara egumenului Porfirie, rus de neam. Până în 1863, slujbele se oficiau în limba română, însă, ulterior, a fost impusă limba slavonă în cult. Biblioteca mănăstirii cuprindea multe cărți românești tipărite în Principatele Române în secolele 17 și 18. În 1960, Mănăstirea Dobrușa din Republica Moldova a fost transformată în școală- internat pentru copiii cu nevoi speciale, care a funcționat până în 1994, când credincioșii satelor din zonă au solicitat în mod repetat redeschiderea mănăstirii.
Povestea fascinantă a familiei care stăpânea acest ținut, pe care l-a pierdut într-o zi, așa cum s-au pierdut alte nenumărate loturi de pământ ale celor care au reprezentat mult pentru națiunea română, atunci și acum, arată destinul unora veniți de departe, care au gustat paharul pribegiei, dar și-au găsit rostul într-un anumit loc și timp în ținuturile însoritei Oltenii, ocrotită de Cuviosul Nicodim de la Tismana.
Domeniul pentru care așezăm în rama timpului frânturi de minunată istorie este atestat documentar către cea de-a doua jumătate a veacului al 19-lea. Pe la începutul secolului trecut, Iancu Râmniceanu, directorul Băncii din Drăgășani, cel mai mare dintre cei 17 copii ai unei familii de boieri din Gorj, ale cărei rădăcini coboară în timp câteva secole, și Maria, venită din Macedonia, din zona Bitolia, ținutul de clisură vlahă, bunicii distinsei farmaciste Emilia Chirițescu, au reamenajat și extins podgoria, cumpărată de ei. Când au preluat proprietatea, conacul, veritabilă emblemă a podgoriei, era deja zidit din anii 1904-1905 de către meșteri italieni, care s-au stabilit în diferite perioade în zona despre care vorbim. E drept, la începutul veacului al 20-lea au venit din Italia din pricina stării precare în care se aflau țara, economia și familiile lor, mulți dintre negustorii ori constructorii cu deosebită pricepere (competență) stabilindu-se în zona Drăgășani, la Târgu Jiu și în alte locuri.
Impresionează frumusețea construcției, o clădire nu exagerat de mare, cu un stil arhitectural de înaltă clasă, cu simetrii și asimetrii bine echilibrate, cu o nobilă intrare principală și o splendidă terasă, cu vedere către viile din spatele conacului. Intrarea elegantă, monumentală, cu un turn înălțat pe două etaje, străjuit de scări și împodobit cu balcoane susținute de coloane și arcade, ca în arhitectura palatelor brâncovenești, precum Mogoșoaia sau Potlogi, din care se inspiră, încântă privirea prin armonie și echilibru. Pe latura dinspre vie, deschiderile cu arcade susținute de coloane se desfășoară și de o parte și de alta a turnului central, transformând fațada într-un foișor ce amintește de incintele mănăstirilor brâncovenești din zona Vâlcei.
Familia Râmniceanu a reușit să transforme Dobrușa, până-n 1950, într-un loc al tradițiilor românești și macedonene, al frumuseților unei familii binecuvântate cu mari daruri, osârduitoare, evlavioasă și binefăcătoare, elevată și preocupată de buna gospodărire a domeniului.
Familia Stoica, doamna Irinel, născută Chirițescu, fiica moștenitoare a familiei Râmnicenilor, dimpreună cu soțul ei, domnul Valeriu, a redobândit proprietatea în 1997. Rareori se întâmplă să vezi în familia unor demnitari și profesori universitari, cu multiple preocupări cărturărești și administrative, deosebitul simț al gospodăririi, al lucrurilor trainice și al aleselor înfăptuiri, vecine cu zidirile voievozilor și boierilor de altădată.
Orice popas la Dobrușa ne duce cu gândul la bogăția înțelesurilor din punct de vedere teologic, liturgic, întrucât, aflându-ne în preajma strugurilor, a viei, nu putem să nu ne gândim la sensurile adânci, dincolo de puțina noastră pricepere, ale Tainei Euharistiei.
Îmi amintesc de o vizită pe care am făcut-o la via Mănăstirii Simonos Petras, unde se nevoiesc în vremea lucrărilor câțiva călugări osârduitori. Au acolo un paraclis în care săvârșesc Laudele și uneori Sfânta Liturghie. Am remarcat istorisirile lor despre culesul viei și pregătirea vinului liturgic, întrebuințat la săvârșirea Sfintei și Dumnezeieștii Euharistii. La fel mi-au vorbit unii părinți greci, inclusiv slujitorii din Frăția Sfântului Mormânt, despre strugurii culeși târziu în anumite podgorii, cum sunt cele din Insula Samos, Cipru, Creta, Santorini și din alte locuri, care pregătesc special vinuri pentru Sfânta Liturghie.
Strugurii se culeg târziu, în luna noiembrie, înainte de instalarea timpului rece. Este atât de dulce vinul, încât, chiar și atunci când se adaugă o cantitate mare de „căldură” (apă fierbinte), înainte de momentul împărtășirii, firea vinului nu se schimbă. Vinul liturgic, cum este și cel de la Sfântul Mormânt, se poate împărți dintr-un potir în altele, pentru a fi cuminecați credincioșii numeroși, prezenți la marile sărbători ale Ortodoxiei.
Viile de la Dobrușa transmit același mesaj tainic al podgoriilor de pe Valea Iordanului, de la Latroun, din Galileea, de pe coastele și văile Italiei, Franței, din insulele Greciei, din pământurile Basarabiei ori de dincolo de Ocean, în America (California), Chile, Australia și Noua Zeelandă, unde se întâlnesc locuri care par a fi din aceeași matcă.
Diferitele vinuri bisericești Nama, EvDokimon (de la Mănăstirea Vatoped), La Grande Commanderie (vinul Sfântului Ioan, din Cipru), vinul Rousseau Babette (Văile Darling, Stellenbosch și Constantia, Africa de Sud), vinul Nama Byzantine (Muscat Tyrnavos, Grecia), Muscat Kourtaki Samos (din soiul de struguri Moschato Aspro, din insula Samos), Mavrodaphne Patras (produs din soiul de struguri Mavrodaphne, în orașul Aigio din Peloponez), podgoriile de la Sfântul Eustatie de la Mylopotamos (cel mai mare metoc athonit al Mănăstirii Marea Lavră), cele de la Mănăstirea Xenofont, Schitul Prodromu (reamenajate în ultima perioadă), Jercălăi, Valea Călugărească, Bucium, Cotnari sunt din aceeași stirpe cu bogăția licorilor din viile Dobrușei.
Dumnezeu lucrează întotdeauna prin oamenii harnici și buni la inimă! La Dobrușa, istoria se îmbină cu prezentul, o familie care redobândește un astfel de teren, după mulți ani de nedreptate și înstrăinare, se bucură să vadă cum darurile Cerului rodesc în podgoriile românești de tradiție unde se păstrează soiurile românești de altădată, iar oamenii satelor din jur participă la culesul strugurilor, înnodând, prin prezența lor, tradiția dinainte de 1950, când, în mod plenar, luau parte la astfel de bucurii și se comportau cu bunăvoință față de stăpânii casei și ai podgoriei. Comuniunea era reciprocă!
Vila Dobrușa și domeniul dimprejur este un loc care ne cheamă să căutăm frumusețea care va salva lumea, să păstrăm tradițiile, cum s-a întâmplat cândva, locurile care ne amintesc de frumusețea pământului românesc și de darurile îmbelșugate pe care Dumnezeu le oferă la tot pasul.
Podgoria Dobrușa, cunoscută nu doar în România, ci și dincolo de hotarele ei, se învecinează cu domeniile Isărescu, Știrbey, Iordache, păstrători și continuatori ai aceleiași tradiții viticole.
Între calitățile de căpătâi ale ostenitorilor de la Dobrușa sunt păstrarea soiurilor de tradiție și implementarea în circuit a unora noi. Astfel, în domeniul de aproape 50 de hectare al acestei istorice proprietăți întâlnim Negru de Drăgășani, Merlot, Cabernet Sauvignon, Fetească neagră, Pinot noir și Alutus, iar dintre soiurile albe, Tămâioasă românească, Sauvignon blanc, Fetească regală, Pinot gri și Crâmpoșie selecționată.
După preluarea proprietății, în 1997, s-a lucrat mult, mai bine de zece ani, pentru refacerea și readucerea ei la viață, iar în anul 2011, la sărbătoarea Rusaliilor, a fost inaugurată crama Avincis și s-au lansat primele vinuri. Pentru realizarea proiectului Ansamblul de arhitectură și peisagistică Domeniul Vila Dobrușa - Crama Avincis, arhitectul Alexandru Beldiman a primit premiul Academiei Române.
Acest loc a devenit drag și deschis, un loc al iubitorilor de frumos, al oamenilor de cultură, al celor îndrăgostiți de pictură și muzică.
La Dobrușa, proprietatea este ocrotită de vetrele monahale Schitul Dobrușa și Mănăstirea „Sfântul Pantelimon”, cea de-a doua înălțându-se într-un ritm accentuat, să fie casă primitoare și loc de creație și dialog pentru numeroși ierarhi și slujitori ai Bisericii, demnitari, politicieni de vocație, arhitecți, pictori, familii de tradiție din țară și străinătate, unii dintre ei de viță nobilă, jurnaliști din țară și străinătate, ambasadori, degustători internaționali, somelieri, artiști lirici, instrumentiști, interpreți de nai, ocarină, caval. Aici se desfășoară proiecte culturale, în special în locul numit Poiana apostolilor, aflat la câteva sute de metri depărtare de Conacul Dobrușa. De asemenea, în atmosfera aristocrată de la conac s-au ținut Concertele de la Conac, eveniment care cunoaște deja mai multe ediții, cu participarea unor grupuri muzicale și a artiștilor recunoscuți, din țară și străinătate.
Locul a prilejuit pentru mulți cărturari și oameni iubitori de frumos posibilitatea înfiripării unor înțelepte dialoguri, moderate de domnul Valeriu Stoica și de doamna Irinel, alături de mama, Emilia Chirițescu, de Andreea și cei apropiați din familia lor.
Am fost fascinat poposind într-o zi de pregătire pentru strângerea strugurilor, când via se afla la maturitate. Printre butașii răspândiți în acest spațiu am găsit struguri tăiați și așezați pe țărână, parcă într-un ritual care vine de departe. Mi s-a spus că strugurii încă neajunși la maturitate sunt sortați și unii sacrificați, pentru ca cei rămași să se dezvolte calitativ și nu cantitativ, din ei rezultând „vinul cel bun”.
Un astfel de proiect ne arată o dată în plus bogăția și frumusețea pământului românesc. Dacă am întâlni mai des astfel de făptuiri, lumea, țara, ar arăta altfel!
Oamenii care trăiesc într-o asemenea poveste, care închină lui Dumnezeu gândurile și rugăciunile lor, care întâmpină cu drag călătorii se fac următori ai lui Avraam, cel primitor și bun la inimă, care L-a găzduit pe Dumnezeu la Stejarul de la Mamvri, în chipul celor trei îngeri.
Vizita într-o podgorie ne îndeamnă să descoperim înțelesuri adânci, dincolo de cele care ar putea fermeca ochiul și încânta mintea. Trebuie să tragem mreaja la adânc, după cum le-a spus Mântuitorul ucenicilor, și vom afla acolo rod bogat.
La Dobrușa, orice călător va trebui să privească răsăritul de soare, dar și apusul lui. Cele mai frumoase imagini sunt cele întâlnite înainte de lăsarea întunericului și la începutul zilei. Frumusețea din acest loc este nepereche.