Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Drumul crucii pentru creştinii turci

Drumul crucii pentru creştinii turci

Un articol de: Cornel Cadar - 25 Iunie 2010

Episcopul Luigi Padovese, vicar apostolic în Turcia, a fost asasinat la Iskenderun, în ziua de 3 iunie. Se dusese să lucreze şi să studieze într-o casă pe care o folosea în acest scop la câţiva kilometri de sediul său. Uciderea s-a produs prin lovituri de cuţit date de către şoferul său Murat Altun, turc, de peste patru ani în serviciul prelatului. Mons. Padovese se născuse în Milano în anul 1947 şi de acolo plecase ca frate franciscan capucin pentru a deveni apoi vicar apostolic de Anatolia şi preşedinte al Conferinţei Episcopilor din Turcia. Fusese hirotonit preot în anul 1973 şi consacrat episcop în anul 2004.

În ultimii ani, Biserica Catolică din Turcia a fost supusă în mod repetat ameninţărilor şi violenţelor. Dar şi creştinii ortodocşi şi cei protestanţi au avut parte de discriminări, agresiuni şi violenţe. Un articol de pe MissiOnLine (5 iunie 2010) trece în revistă mai multe fapte care dau ideea unui lung drum al crucii pentru creştinii din Turcia: "un ecumenism al suferinţei zilnice", subliniază articolul.

La 5 februarie 2006 la Trabzon (Trebisonda), lângă Marea Neagră, a fost ucis pr. Andrea Santoro, 60 ani, din Roma. La 9 februarie, acelaşi an, slovenul franciscan Martin Kmetec a fost ameninţat în parohia sa din Smirna de un grup de tineri care strigau: "Vă ucidem pe toţi". La 11 martie, un om înarmat cu un cuţit a intrat în parohia din Mersin, ameninţându-l cu moartea pe Roberto Ferrari, capucin italian. La 3 iulie, un preot francez de 70 de ani, pr. Pierre Brunissen, a fost rănit cu un cuţit într-o stradă din Samsun: el redeschisese la 5 martie biserica unde fusese paroh pr. Santoro.

În anul 2007, la 19 ianuarie, jurnalistul armean Hrant Dink a fost ucis la Istanbul. La 18 aprilie, misionarul german Tilmann Geske, 46 de ani, şi doi convertiţi turci Necati Aydin (35 de ani) şi Ugur Yuksel (32 de ani), creştini evanghelici, au fost măcelăriţi în sediul editurii Zirve, la Malatya, unde se tipăreau Biblii în limba turcă. În septembrie apar polemici cu privire la cântecul "Nu vă faceţi planuri", interpretat de turcul Ismail Turut şi scris de Ozan Arif, poet foarte apreciat de ultranaţionalişti. "Nu mai trageţi clopotele", spune cântecul, în timp ce pe video apare chipul pr. Andrea Santoro; puţin mai departe, la cuvintele "cel care vinde patria noastră va muri", apare trupul lui Harant Dink, jurnalistul armean ucis. În noiembrie, fără preaviz, începe demolarea capelei dedicate Schimbării la Faţă (sec. al XVII-lea), situată în faţa şcolii teologice din Halki. Doar protestele superiorului şi ale mitropolitului Meliton fac ca edificiul să nu fie complet distrus. Acte vandalice au loc şi la o biserică din Kadikoy, vechiul Calcedon. La 16 decembrie, părintele capucin Adriano Franchini, 65 de ani, din care 27 petrecuţi în Turcia, a fost agresat de un tânăr. La 31 decembrie, un tânăr încearcă să incendieze biserica protestantă "Sfântul Pavel" din Antalia şi vrea să îl ucidă pe pastorul Ramazan Arkan. Poliţia reuşeşte să oprească atentatul la timp.

În anul 2008, în iulie, încep polemici la Trabzon legate de un centru comercial a cărui structură înglobează un far în formă de cruce. Oraşul e cunoscut ca fiind locul unde fusese asasinat pr. Santoro şi fusese pregătită uciderea jurnalistului Dink. În luna august, câţiva lideri musulmani au deschis proces împotriva mănăstirii din Mor Gabriel, acuzându-i pe călugări de prozelitism şi susţinând că mănăstirea a fost ridicată pe o veche moschee.

În anul 2009, în septembrie, la Istanbul, au fost profanate 90 de morminte într-un cimitir din apropierea unei vechi mănăstiri ortodoxe. Presa locală ignoră episodul. În luna decembrie încep polemicile după descoperirea că sediul pentru Afaceri Interne al Turciei se află într-o clădire sechestrată comunităţii creştine ortodoxe în anii â90. Clădirea este în Istanbul, în cartierul Ortakoy.

Turcia a fost primul pământ de misiune din istoria Bisericii. Aici Evanghelia a ajuns de la Ierusalim datorită predicării Sfântului Pavel care a fondat numeroase comunităţi. Locuri ca Antiohia, Tars, Efes, Milet, Perga, Smirna, Galaţia. Niceea, Calcedon aparţin istoriei creştinismului.

Articolul citat oferă şi o statistică. Astăzi, în Turcia, există 0,15% creştini, dintr-o populaţie de 70 de milioane de locuitori. În total sunt 125.000-130.000 de creştini, în mare parte ortodocşi: 80.000 sunt armeni (prezenţi aproape toţi la Istanbul), 10.000 de rit siriac (în Istanbul şi Smirna), 10.000 de rit arab (în majoritate în sud, dependenţi de Patriarhia de Antiohia) şi 3.000 de rit grec (ţin de patriarhul Bartolomeu I, de la Istanbul). Catolicii sunt circa 30.000: 20.000 de rit latin în trei dioceze: Istanbul, Smirna şi Anatolia; 2.000 armeni catolici (în majoritate emigraţi din Iran), 1.000 de siro-catolici şi ceilalţi caldei. Există în Turcia şi câteva mii de creştini protestanţi.