Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Moderna detaşare

Moderna detaşare

Un articol de: Monalisa Bobe - 10 Aprilie 2011

A face şi a şti poartă în ele lumi diferite, dar care au menirea de a ne restitui, până la urmă, acelaşi univers. "Teoria ca teoria, dar practica ne omoară", vulgarizăm, fără să ştim prea bine ce spunem. Există un nivel al evoluţiei spirituale când creierii îmbătaţi de ambrozia doctrinelor (să zicem religioase) nu ne ajută mare lucru. Când teoria rămâne în urma practicii, când a face e mai greu decât a şti, e semn că adeziunea noastră profundă e în altă parte decât în spaţiul ideilor de-a gata. Ceea ce nu înseamnă, ne liniştesc alţii mai învăţaţi ca noi, că o exigenţă a calităţii umane ar fi dreptul de autor asupra ideilor. Nicidecum. Numai autenticitatea stărilor pe care le implică ataşamentul faţă de aceste idei, da. Şi ce fel de ataşament poate fi mai autentic decât acela "în Duh şi Adevăr"? Dar... să nu vorbim despre ce nu ştim.

La un alt nivel de evoluţie, raportul între a şti şi a face se mai echilibrează, astfel încât a face e mai uşor, iar a şti, mai dificil. A şti redevine orizontul lui a face, dar nici aici lucrurile nu-s deloc simple. Primejdia formei goale e la un pas. Pe urmă, şi ameţeala orgoliului satisfăcut e foarte greu de substituit cu alt tip de autogratificare.

Ceva parcă mai puternic decât noi, se pare, face să oscilăm între aceste două moduri de a fi în lume.

Însă, ca şi cum imperfecţiunea inerentă unor atare atitudini nu ar fi de ajuns, faldurile lor infinite ne mai pun înainte şi mirajul broderiilor - variaţiuni pe aceeaşi temă, şi aşa ne trezim că dispreţuita Faptă nu-şi mai are loc în palatul nostru fermecat, tapetat nu cu atlasuri şi oglinzi veneţiene, ca-ntr-un frumos poem, ci cu talazuri de gând şi fetişuri de orice... Umilă, Fapta se resemnează cu statutul de "mătură nefolosită", căci nu avem nevoie să făptuim spre a ne curăţi vederea, adică spre a cunoaşte: pe noi nu ne mai atinge nimic, neataşându-ne de nimic. Avem în locul Faptei senina detaşare. Izvorâtă, pasămite, dintr-o cunoaştere hărăzită numai celor puţini.

Ce se vede e că a îmbrăţişa o asemenea optică echivalează cu a ne croşeta nefericire după nefericire, oricât şi oricum le-am căuta cu nesaţ compensări iluzorii. Fireşte, mai rămân cele nevăzute de ochiul, nu-i aşa?, comun, prea comun, însă nu e totuşi splitul interior-exterior un semn al... inadecvării drumului ales?

Adevărata Detaşare, practicată de adepţii urcuşului spiritual, e plină de sens, şi nu vidă de conţinut, cum apare caricatura ei modernă, camuflată într-un soi de exerciţiu al distanţei cu valoare gnoseologică şi ontologică, dar mai pertinent numită cu alt termen: o tulburare a sensibilităţii. Cu cauze decelabile şi nu fără legătură cu oscilaţia sus-amintită. Adevărata Detaşare înseamnă a purta în tine lumea spre alte lumi, şi nu a te lepăda de ea, a primi tot ce vine din lume ca efemer, dar a te cutremura simţind această fragilitate oriunde o întâlneşti. Adică la tot pasul.