Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
O tâlcuire creştin-ortodoxă a crizei
Probabil că cei mai mulţi dintre noi vor fi surprinşi să afle că, în sensul cel mai propriu, în gândirea părintelui Galeriu găsim răspunsuri aplicate şi folositoare multora dintre problemele şi dificultăţile cotidiene pe care ni le ridică actuala criză economică.
Semnificaţia de profunzime a multiplelor crize ce se manifestă la confluenţa mileniilor doi şi trei - crize existenţiale, spiritual-morale, conceptuale, politice, dar şi economice - este o temă asupra căreia părintele Galeriu a meditat mult. Meditaţiile sale s-au constituit, putem spune, într-o veritabilă tâlcuire ortodoxă a duhului vremurilor noastre. Tâlcuire care înseamnă atât punerea unui "diagnostic", cât şi fixarea unui "tratament". În centrul viziunii privind diagnosticul stă ideea că la rădăcina tuturor tipurilor de crize prin care trece societatea umană contemporană se află "desfigurarea chipului lui Dumnezeu din om". Pentru părintele Galeriu, cauza ultimă a crizei economice (ca parte a crizelor multiple de care vorbeam mai sus) nu este nici piaţa, nici statul - cauze la care se referă principalele curente ce se confruntă în planul gândirii economice -, ci omul însuşi. Ca rădăcină a crizei, "desfigurarea chipului lui Dumnezeu din om" înseamnă că omul "s-a îndepărtat de vocaţia sa şi s-a sustras propriilor lui responsabilităţi faţă de Dumnezeu şi de lume". Iar îndepărtarea de vocaţie şi sustragerea din faţa responsabilităţilor se vădesc, spune părintele, "în două fenomene principale: o criză de identitate a individului şi un sentiment general că existenţa nu are nici un sens". Cât priveşte tratamentul, ideea este aceea că "reconstrucţia societăţii şi a lumii, la fel ca orice altă activitate autentic umană, trebuie să se realizeze pe trei niveluri diferite: spiritual, moral şi economic. Aceste trei elemente trebuie aşezate în această ordine ierarhică, deoarece elementul spiritual, împreună cu cel moral, trebuie să sprijine elementul economic". Şi atunci, care este mai exact "reţeta" pe care o propune părintele pentru tratarea crizei? Mai întâi, el precizează că omul singur, fără ajutorul lui Dumnezeu, nu poate aplica eficient tratamentul preconizat: "Omenirea nu poate fi salvată de un om pentru că nu este simplu-umană, ci divin-umană. Atunci, numai Dumnezeu-Omul ne poate salva!". Apoi, părintele Galeriu ne spune: "Dumnezeu Însuşi ne-a dat deja o soluţie - şi anume, mesajul mântuirii vestit de Mântuitor: "Pocăiţi-vă şi credeţi în Evanghelie!" (Marcu 1, 15)". Adică, metanoia, transformarea gândirii. Şi, precizează părintele: "Omul trebuie să treacă printr-o transformare radicală, o prefacere crucială în modul său de gândire, la toate nivelurile - ontologic, existenţial, spiritual şi moral". Aceasta înseamnă că trebuie să redevenim hristocentrici, modelul nostru fiind unul divin-uman, restaurarea şi reedificarea conştiinţelor noastre făcându-se "avându-L pe Hristos drept sursă a harului, icoană şi Model, şi ca sursă a puterii transformatoare". Şi mai înseamnă că trebuie să învăţăm iubirea, întrucât "într-o lume încă marcată de proliferarea fricii şi conflictelor, totul trebuie zidit în duhul iubirii".