Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Opinii Repere și idei Sfântul Grigorie Teologul sau paradoxurile teofaniei

Sfântul Grigorie Teologul sau paradoxurile teofaniei

Galerie foto (1) Galerie foto (1) Repere și idei
Un articol de: Nicușor Deciu - 25 Ianuarie 2015

Descoperirea Sfin­tei Treimi, a Dum­ne­ze­ului înaintea că­ruia ne închi­năm, a fost dintotdeauna tema cea mai fascinantă care a preo­cu­pat gân­direa omului. A ex­pri­­ma, în­să, ceea ce depăşeşte pu­terea de cu­prindere a minţii o­meneşti nu este un lucru cu to­tul la în­de­mâ­nă. Teologia Bi­se­ricii a avut ne­voie de câteva se­cole pentru ca Pă­rinţii cei pur­tători de Duh să for­muleze în­tr-un grai omenesc a­decvat în­văţătura revelată despre Dum­nezeu. În acest sens, la Gri­­gorie Teologul întâlnim, pro­ba­bil, cea mai frumoasă şi mai de­săvârşită expresie a dogmei trinitare:

„Dumnezeu a existat dintot­dea­­una, şi există, şi va exista; sau, mai bine zis, El este veş­nic. Pentru că «a existat» şi «va e­xista» sunt secţiuni ale timpului şi ale firii noastre cur­gă­toa­re; însă termenul «este veşnic» (fi­inţează veşnic) exprimă eter­ni­­tatea, şi prin aceste cuvinte Se numeşte pe Sine, când i Se des­c­operă lui Moise pe Muntele Si­nai. Căci El are concentrată în Sine întreaga «fiinţare», care nici nu a început vreodată, nici nu va înceta vreodată, precum fi­inţa unui ocean fără de margini şi fără hotar, care de­pă­şeş­te orice noţiune de timp şi de fi­re, şi care ar putea oarecum doar în umbră să fie reprezentat cu mintea. Şi de către a­ceas­ta într-un chip foarte în­tu­ne­cos şi modest, nu după ceea ce este El în Fiinţă, ci după a­ce­lea care sunt în jurul Lui, ca să-şi formeze prin cele adunate din afară de către imaginaţie o a­numită imagine a adevărului, ca­re înainte de a fi reţinută îi sca­pă şi înainte de a fi cuprinsă cu mintea dispare.“

Trecând în revistă textele Pă­rin­ţilor, observăm că ei nu in­sis­tă foarte mult pe o descrie­re a re­laţiilor intratrinitare, ci îşi în­dreap­tă atenţia mai de­gra­­bă a­su­pra ieşirii lui Dum­nezeu spre lu­me, a Iconomiei dum­nezeieşti aşa cum se nu­meş­te aceasta în lim­bajul teolo­gic, în care se află şi planul cre­ă­rii omului şi al mân­tuirii lui în Hristos, precum şi anumite în­ţelesuri despre Fi­in­ţa cea ina­c­cesibilă. De asemenea, po­si­bilitatea credinciosului, fie ea şi limitată, a cunoaşterii lui Dum­nezeu prin har repre­zin­tă o preocupare deosebită a teo­lo­giei patristice. Aici este pre­zen­­tă, desigur, o strategie a lui Dum­­nezeu de a-l atrage pe cre­din­­cios într-o sinergie a teogno­siei, pentru ca în acest fel ini­ţi­a­ti­va să nu vină exclusiv din par­tea Dumnezeirii, iar omul să-şi pu­nă în lucrare libertatea şi ca­li­tăţile chipului dumneze­iesc, fă­ră să cadă, prin urmare, în­tr-o pa­sivitate extremă, chiar în pri­vin­ţa pătimirii lucrurilor dum­ne­zeieşti şi mai presus de min­te din cadrul acestei expe­ri­eri, ci să de­vină un prilej po­tri­vit pentru ca omul să-şi înalţe gân­direa la ce­le înalte, întâm­pi­­nând astfel po­­go­râ­rea cea ne­gră­ită a lui Dum­nezeu spre el. Ia­tă de ce, con­ti­nu­ând să ur­mă­rim demon­stra­­ţia Sfân­tului Gri­gorie, aflăm că:

„Această imagine străluc­eş­te în mintea noastră, iar a­ceas­ta se întâmplă, dacă este cura­tă, precum vederea fulgerului care trece cu iuţeală. Mie mi se pa­re că se face aceasta, pe de o par­te, pentru ca mintea să se în­tindă spre Acela care poate de­veni înţeles cu mintea (pentru că, dacă ar fi cu desăvârşire de neînţeles, vom fi fără nădej­de şi fără dispoziţie pentru a mai întreprinde ceva faţă de Cel de neatins), iar pe de alta, ca prin ceea ce este de neînţeles cu mintea să provoace minu­na­rea, prin minunare să creeze o mai mare dorire, prin dorire să ne curăţească, iar prin curăţie min­tea noastră să fie făcută în chip dumnezeiesc (teomorfă). De­­venind în acest fel, îndrăz­nesc să spun că ne aflăm cu Dum­nezeu ca într-o relaţie de în­rudire. Dumnezeu Se uneşte cu dumnezeii şi îngăduie să fie cu­­noscut, după putinţă, la fel de mult pe cât îi cunoaşte El pe cei ce-L cunosc“ (Sfântul Gri­go­rie Te­ologul, Cuvântul La Paşti).

Putem încheia scurta noas­tră expunere a temei desco­pe­ri­rii lui Dumnezeu, conchizând că pentru teologia ortodoxă, Dum­­­nezeu este sau fiinţează veş­­nic, dar într-un mod diferit de acela în care omul expe­ri­men­­­­tează propria sa existenţă, a­­tât de diferit încât nu poate fi cu­­prins în nici un fel de mintea o­­menească, care este creată şi li­­mitată. O anumită imagine im­­­perfectă, în raport nu cu ce­ea ce este Dumnezeu în Fiinţa lui, ci cu atributele Lui, sau cu Ico­­no­mia Lui, se iveşte în min­tea cu­răţită de patimi şi în­dum­­nezeită doar prin harul cu­noaş­­terii oferit făpturii de Fă­că­­torul ei. Chiar şi atributul veş­­­niciei pe care îl posedă Dum­­nezeu nu poa­te fi explicit în­­ţe­legerii decât în chip „negativ“, printr-o com­pa­­raţie cu tim­­pul finit, căci „veş­nicia - spu­­ne Teologul -, nu poa­te fi mă­surată“.

Citeşte mai multe despre:   Sfantul Grigorie Teologul