Un sultan luminat și reformist, Abdul-Medjid, a reușit să pună la loc în 1852 steaua de argint furată din Biserica Nașterii Domnului din Betleem, pe care scria așa: „Hic de Virgine Maria Jesus Christus natus es
Sinceritatea unei măști
Vi s-a întâmplat vreodată să vorbiți cu un om și să aveți impresia că vorbiți cu o mască? Nu ați privit cu mirare momentul când masca v-a zâmbit? Dacă ați trăit astfel de clipe a fost pentru că acea persoană nu era sinceră, ci interpreta un rol social. Celebrul motiv al lumii ca teatru (care l-a preocupat atât de mult pe Eminescu) nu este depășit istoric, ci doar s-a mutat de pe scenă, unde culegea aplauze, în viața de zi cu zi.
Astfel de oameni nu au neapărat ceva împotriva dumneavoastră, ci pur și simplu, ca urmare a unui lung șir de experiențe nefericite și neînțelese corect, au înlocuit iubirea cu teama. Din acest motiv și-au acoperit chipul cu o mască, efect al unei reacții de prevedere, de autoapărare. O încercare de a reface echilibrul social.
Dar asta nu e totul, ci doar o interpretare rapidă, simplificatoare. Pentru că simbolul măștii nu este în realitate chiar atât de simplu. Iată ce ne povesteşte Giovanni Papini, în Gog: „Am cumpărat ieri trei măşti japoneze, antice, autentice. Îndată le-am agăţat pe peretele camerei mele şi nu mă mai satur privindu-le. Omul e mai artist decât natura. (…) Cum se face că omul îşi acoperă toate părţile corpului, până şi mâinile, cu mănuşi şi lasă goală partea cea mai importantă: faţa?”. De ce e masca atât de importantă? Papini explică: „Anticii şi primitivii, în multe cazuri mai inteligenţi decât noi, întrebuinţau şi întrebuinţează şi acum măştile în actele cele mai grave şi mai frumoase ale vieţii lor. Cei dintâi romani, cum fac şi astăzi sălbaticii, îşi puneau măştile în război, când atacau pe duşmani. Vrăjitorii şi preoţii aveau măşti de ceremonie, pentru descântece şi rituri. Actorii greci şi latini nu jucau niciodată fără mască. În Evul Mediu, membrii unei asociaţii aveau obrazul acoperit cu o glugă, cu două găuri pentru ochi. Şi-mi vine în minte Profetul Voalat din Khorasan… Consiliul celor zece din Veneţia, Masca de Fier… Război, artă, religie, justiţie: nu se făcea nimic important fără mască.”
Acesta ar fi rolul „oficial”. Dar există şi unul ascuns, când vine vorba de măştile nevăzute, mobile. Masca devine periculoasă pentru că îşi creează în timp propria ei realitate (ca portal spre o altă lume) pe care purtătorul se dovedeşte incapabil să o gestioneze. În această situaţie, omul este înghiţit de mască. Astfel este exclusă posibilitatea făţărniciei (meşteşugul de a-ţi acoperi faţa cu o altă faţă) pentru că dualitatea fiinţei este dizolvată în realitatea măştii. Ca în orice dependenţă, ca în orice viciu, omul se consideră stăpânul măştii lui. Dar rolurile se inversează, masca îşi arogă drepturi supreme, până ce persoana sucombă îndărătul cortinei şi nimeni nu o mai poate resuscita. În primul rând, pentru că nimeni nu îşi dă seama că a murit. Memoria se șterge, adevărurile sunt estompate treptat până la confuzie totală şi până la întunecare.
Așadar, în timp, lucrurile s-au complicat şi mai mult. Rolul măştii, mereu oscilant între revelare şi ascundere, s-a eschivat el însuşi din faţa unei interpretări obiective, s-a acoperit de confuzie. Obişnuiţi din vechime ca omul să se identifice cu masca lui, ceea ce asigura un anumit tip de confort, nimeni nu acceptă cu bucurie ideea că identificarea poate fi pierdută.
A avea chip înseamnă a-ţi recunoaşte apartenenţa divină. A-l acoperi înseamnă a te dezice de această apartenență, a încerca o aventură pe cont propriu.