Cartea „Preoți ortodocși bănățeni cu Sfânta Cruce sub tricolor - Decembrie ´89”, avându‑l ca autor pe părintele Ionel Popescu, vicar eparhial al Arhiepiscopiei Timișoarei, a fost tipărită cu
Spre Împărăţia Luminii, cu nădejde şi smerenie
Lumină şi bucurii negrăite izvorăsc acum din Mormântul gol, unde fusese aşezat pentru puţin timp Trupul purtător de viaţă al Celui care dăruieşte tuturor viaţă veşnică.
Uimire, teamă, lacrimi şi omeneşti păreri avuseseră în zilele acelea ucenicii Domnului, martori ai Sfintelor Pătimiri din cetatea unde trebuia să domnească pacea...
Ca întotdeauna în istorie, nedreptăţile s-au ţinut lanţ. Învinuiri, scenarii meschine, urmăriri şi delaţiuni preocupau pe mai-marii poporului şi ai sinagogii.
Imnograful a reţinut perfect atmosfera: Acum se întinge condeiul răspunsului de judecată de la judecătorii cei nedrepţi şi Iisus Se judecă şi Se osândeşte spre răstignire şi împreună pătimeşte făptura, văzând pe Domnul pe Cruce; Cel ce pătimeşti după firea Trupului pentru Mine, Bunule, Doamne, slavă Ţie.
Judecăţi omeneşti nedrepte şi orgolii ce aveau să fie înlăturate prin Învierea Celui fără început şi fără sfârşit.
Învierea Domnului a schimbat la propriu şi la figurat Ierusalimul, cu autorităţi şi sumedenie de persoane ostile Celui care venise ca lumea să aibă viaţă şi încă din belşug să aibă.
Aducându-ne aminte de îndelunga răbdare a Domnului, de umilinţele şi smerenia fără margini ce le-a avut, nu putem spune decât: Slavă îndelung-răbdării Tale Doamne, Slavă Ţie Doamne, Slavă Ţie!
Tristeţea aducerilor aminte de atunci şi din fiecare săptămână a Sfintelor Pătimiri se risipeşte odată cu salutul vestitor de biruinţă că Hristos a înviat.
În aceste zile de bucurie deplină auzim de multe ori cântându-se în biserică: „Acum toate s-au umplut de lumină: şi cerul, şi pământul, şi cele dedesubt. Deci să prăznuiască toată făptura Învierea lui Hristos întru care S-a preaslăvit“.
Toate sunt pline de lumină. Nu este vorba doar de lumânările care pur şi simplu inundă planeta, ci mai ales de lumina din suflete adunată prin pocăinţă şi mărturisire, rugăciuni, privegheri, meditaţii, fapte bune, între acestea aflându-se iertarea şi iubirea vrăjmaşilor. Dintre toate virtuţile pe care le-a amintit perioada Sfântului şi Marelui Post al Păresimilor, poate cel mai greu de împlinit este tocmai iertarea pe care trebuie s-o oferim altora.
De cele mai multe ori rămânem restanţieri, neîmplinitori ai poruncii Domnului: „Iubiţi pe vrăjmaşii voştri, faceţi bine celor ce vă fac rău şi rugaţi-vă pentru cei ce vă vatămă şi vă prigonesc, ca să fiţi fiii Tatălui vostru Celui din Ceruri“, şi uităm că Mântuitorul Iisus Hristos a murit pe Cruce iubindu-Şi vrăjmaşii şi rugându-Se pentru iertarea prigonitorilor.
Iertarea şi iubirea vrăjmaşilor sunt proprii oamenilor care se află aproape de Dumnezeu prin viaţa şi trăirea lor, celor care nu mai privesc înapoi, celor care au puterea să treacă peste nimicnicii omeneşti, orgolii şi lucruri mărunte. Dacă suntem realişti, trebuie să recunoaştem că orice virtute se împlineşte cu un anumit efort, de cele mai multe ori cu multă osteneală şi cu răbdare fără margini. Iertarea parcă-i cea mai grea. Mai ales când se realizează în mod deplin, fără să mai rămână în suflet vreo umbră de răutate, oricât de mică ar fi ea.
Săptămâna care succedă sărbătorii Învierii Domnului este caracterizată de caracterul doxologic al slujbelor în comparaţie cu săptămâna care precedă praznicul şi în care întâlnim mai ales rugăciunile şi cântările de pocăinţă. Dacă ascultăm cu atenţie alcătuirile liturgice ale imnografilor, descoperim bucuria lor exprimată ca bucurie a Bisericii întregi în aceste zile de negrăită prăznuire. Se adaugă apoi şi cuvântul marelui Arhiepiscop al Constantinopolului alcătuit pentru Sfânta şi luminata Zi a slăvitei şi mântuitoarei Învieri: „De este cineva bine-credincios iubitor de Dumnezeu să se bucure de acest praznic frumos şi luminat. De este cineva slugă înţeleaptă, să intre, bucurându-se întru bucuria Domnului său...“
După cum spune dumnezeiescul Ioan Gură de Aur, acum toţi îşi primesc răsplata, cei din ceasul întâi, cu plata cea dreaptă, cei din ceasul al treilea cu mulţumire să prăznuiască, cei din ceasul al şaselea şi al nouălea, nicidecum îndoindu-se. Cei din ceasul al unsprezecelea, netemându-se din pricina întârzierii, căci darnic fiind Stăpânul, primeşte pe cel de pe urmă ca şi pe cel dintâi, odihneşte pe cel din al unsprezecelea ceas ca şi pe cel ce a lucrat din ceasul dintâi; şi pe cel de pe urmă miluieşte, şi pe cel dintâi mângâie; şi aceluia plăteşte, şi acestuia dăruieşte; şi faptele le primeşte, şi gândul îl ţine în seamă, şi lucrul îl preţuieşte, şi viaţa o laudă... Cuvintele inspiratului arhipăstor subliniază bunătatea Stăpânului faţă de toţi lucrătorii din via Sa, dar accentuează că unora le plăteşte (după dreptate, pentru multă osteneală), iar altora dăruieşte (după nemăsurata Sa bunătate, fără să merite de fapt cei în cauză). Aici se arată, iară şi iară, negrăitele taine ale lui Dumnezeu şi marea Sa milostivire, care copleşeşte toată făptura.
Doar atât, că mulţi dintre noi nu venim către El nici în ceasul al unsprezecelea, nici în al doisprezecelea, preferând să rămânem departe, în lumea păcatului, în uitare de Dumnezeu şi de noi înşine.
Sărbătoarea Învierii Domnului reînnoieşte în noi nădejdea mântuirii şi bucuria comuniunii cu Cerul şi cu cei din preajmă. Trebuie să ne deschidem sufletul şi să-L primim pe Cel care a răsărit din mormânt iertare tuturor. În aceste zile nimeni nu trebuie să se tânguie pentru păcate. Domnul a biruit puterea morţii, a întunericului, a păcatului, a urii, a uitării, a pierzării.
Biruinţa Sa asupra morţii este şi biruinţa noastră. Avem încredinţarea că vom învia şi noi în ziua aceea şi vom fi împreună cu Domnul vieţii veşnice întru Împărăţia Sa.
Săptămâna Luminată a împrumutat numele şi strălucirea de la luminata şi sfânta Zi a Paştilor. În acest răstimp, atmosfera liturgică a Bisericii este icoană a negrăitelor frumuseţi pregătite celor care iubesc Persoanele Preasfintei Treimi şi lumea Sfinţilor. Lumânările de ceară curată, strălucirea veşmintelor, podoabele bisericilor, cântările şi rugăciunile alcătuite cu duh doxologic de Sfinţii Părinţi şi imnografi creştini arată bucuria tuturor şi lumina adusă în lume de Biruitorul întunericului şi al morţii.
Niciodată în tot cursul anului liturgic bisericesc nu întâlnim mai multă nădejde de mântuire şi nu-L simţim pe Dumnezeu mai aproape de noi.
De la slujbe, cântări, rugăciuni obişnuite, gesturi şi până la salutul vestitor de biruinţă „Hristos a înviat“, toate mărturisesc că suntem martorii unei minuni negrăite, care a schimbat mersul istoriei şi a dat tuturor lucrurilor un sens profund.
Până şi slujba de înmormântare a creştinilor sau a clericilor în această perioadă conţine doar cântări de nădejde şi bucurie, cu încredinţarea că Cel ce a înviat din morţi ne va învia şi pe noi, cei căzuţi în multe păcate. Creştinii evlavioşi consideră moartea ca o zi de Paşti, adică o trecere de la pământ la cer, din stricăciune la nestricăciune. Aceşti oameni nu se tem de moarte pentru că vor să fie împreună cu Hristos în veci.
Mântuitorul ne spune tuturor celor ce cred în Învierea Lui: Bucuraţi-vă! Nu vă temeţi! Eu am biruit moartea.