În 18 decembrie 1892, la „Mariinsky Theatre”, în Sankt Petersburg (Rusia), sub bagheta dirijorului italian Riccardo Drigo, avea loc prima reprezentație publică a baletului „Spărgătorul de nuci”, de Piotr Il
Cea mai mare catastrofă navală din istoria României
În dimineața zilei de 10 septembrie 1989, la ora 8:00, nava „Mogoşoaia”, cu o capacitate de 160 de pasageri, dar având la bord 216 pasageri și 9 membri ai echipajului, pornise în cursă din portul Galaţi spre comuna Grindu, situată la câţiva kilometri, pe malul tulcean al Dunării. Tot atunci, un convoi bulgăresc, format din împingătorul „Petăr Karanicev” şi şase barje, cu o lungime totală de 191 de metri, naviga în amonte, spre portul Ruse. Membrii echipajului bulgăresc nu au respectat regulile de navigaţie şi au intrat în coliziune cu ambarcațiunea românească, ce s-a scufundat în zona numită Cotul Pisicii, scrie Agerpres. Cei nouă membri ai echipajului şi 207 pasageri din cei 216 aflaţi la bordul navei „Mogoșoaia” și-au pierdut viața. Accidentul este considerat cea mai mare catastrofă navală din istoria României.
Responsabil de tragedie a fost considerat comandantul remorcherului bulgăresc, Gheorghi Petrov Anghelovschi, ulterior arestat, care a făcut în România doar două luni de puşcărie. După Revoluţia din 1989, acesta a fost extrădat în Bulgaria, unde nu a mai executat nici o zi de detenţie, deşi a fost condamnat de către Înalta Curte de Casaţie şi Justiţie la zece ani de închisoare.
Timp de trei zile, în presa locală s-a păstrat tăcerea asupra catastrofei, deşi la „mica publicitate”, la rubrica „decese”, zeci de familii anunţau pierderea celor dragi. Tragedia a fost menţionată abia pe 13 septembrie în „Viaţa nouă”, ziar care apărea la Galaţi, printr-un articol foarte scurt intitulat „Accident naval pe Dunăre”.