La 25 noiembrie 2018, în anticiparea Centenarului Marii Uniri, un sobor impresionant de ierarhi, condus de Sanctitatea Sa Bartolomeu, Arhiepiscopul Constantinopolului-Noua Romă și Patriarh Ecumenic, și de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, consacra „singurul edificiu reprezentativ al Centenarului României reîntregite”. La șase ani de la acest moment istoric, în urma eforturilor susținute ale echipelor de muncitori, Catedrala Mântuirii Neamului se înfățișează în peisajul urban agitat al Capitalei ca o oază luminoasă de liniște, în care orice om poate să se oprească, să se regăsească pe sine în legătură tainică cu Dumnezeu, dătătorul a tot binele.
„Alege şcoala!“, un proiect care aduce speranţă la Hudeşti
Lişna Nouă din judeţul Botoşani este una dintre localităţile care se stinge, fiind prea departe de civilizaţie. Singurul copil din acest cătun parcurge aproape şase kilometri până la şcoala din Hudeşti. Eleva a fost inclusă acum doi ani în programul "Alege şcoala!".
Pe uliţa satului trece cu privirea atentă, pe o bicicletă, o fetiţă blondă cu ochi albaştri, îmbrăcată sărăcuţ, dar curat. În spate are ghiozdanul pregătit cu toate cărţile de şcoală. Se uită atent petru că este destul de greu să meargă mai mult de şase kilometri de la căsuţa ei aflată la Lişna Nouă până la şcoala din centrul Hudeştiului. Pe fetiţă o cheamă Mihaela Pascariu şi este în clasa a IV-a la Şcoala Generală Hudeşti. Provine dintr-o familie săracă în care singurul venit constă în alocaţia de întreţinere a copilului. Cu acordul consiliului parohial, familia Pascariu foloseşte un teren agricol cu titlu gratuit al parohiei Başeu - Hudeşti, Protopopiatul Darabani. Pe faţa fetiţei se citeşte însă un zâmbet. Se bucură că se întâlneşte cu colegii. Mai sunt doar câteva case la Lişna Nouă şi ea este singurul copil de acolo. Ştie, de asemenea, că dacă merge la şcoală, va putea să-şi ajute părinţii. Au mai fost copii de acolo care au terminat şcoala, dar acum este un băiat care a abandonat-o înainte de clasa a V-a. Azi, dacă îl întâlneşti, îţi poate spune că lucrează la o stână şi îi este ruşine că citeşte foarte greu şi nu poate să scrie. Oricum se simte cum încet, dar sigur Lişna Nouă se stinge, fiind prea departe de civilizaţie. Să ne întoarcem însă la fetiţa noastră. Când am anunţat că facem întâlniri catehetice cu copiii, am întâlnit-o din nou stând cuminte şi sorbind fiecare cuvânt, dorindu-şi să înveţe cât mai multe despre credinţa noastră, bucurându-se când a învăţat să picteze icoane pe sticlă. Luna aceasta urmează să primească un cadou pentru că a scris o mică rugăciune pentru copiii care nu merg la şcoală. S-ar fi putut număra printre aceştia, dar Dumnezeu a dat putere şi înţelepciune părinţilor ei să o trimită la şcoala din centrul comunei. Cu bicicleta către şcoală, pe un ger cumplit Aceasta este poate doar una din poveştile reale ale copiilor înscrişi în proiectul "Alege şcoala!", iniţiat de Patriarhia Română. Precum această elevă mai sunt, însă, mulţi alţii care nu au posibilitatea de a beneficia de şansa de a învăţa. Acest proiect a oferit oportunitatea de a înţelege cât de important este să fii educat, să ai o moralitate creştină şi să ai şcoală pentru ca apoi să ai asigurat viitorul. Micile daruri primite din partea parohiei şi din partea proiectului "Alege şcoala!" sunt importante pentru aceşti copii. Un ghiozdan simplu la care s-au adăugat şi câteva rechizite pot însemna foarte mult pentru un copil care nu ştie dacă mâine va ajunge la şcoală. Să amintim doar că, iarna trecută, fetiţa de care vorbeam la început a fost luată cu salvarea din cauza unui şoc hipotermic. Bicicleta ei n-a mai funcţionat pe o temperatură de -20 de grade. Drumul de şase kilometri făcut pe jos până la şcoală a fost epuizant pentru ea. Totuşi continuă să meargă la şcoală. Credem că peste câţiva ani o vom întâlni pe această fetiţă, ca pe mulţi alţii care au plecat din familii sărace, şi ne va face mândri de faptul că suntem români. Proiectul "Alege şcoala!" s-a încheiat la nivel naţional, dar ecourile lui rămân în bisericile de parohie şi în sufletele copiilor participanţi.