Ziarul Lumina utilizează fişiere de tip cookie pentru a personaliza și îmbunătăți experiența ta pe Website-ul nostru. Te informăm că ne-am actualizat politicile pentru a integra în acestea și în activitatea curentă a Ziarului Lumina cele mai recente modificări propuse de Regulamentul (UE) 2016/679 privind protecția persoanelor fizice în ceea ce privește prelucrarea datelor cu caracter personal și privind libera circulație a acestor date. Înainte de a continua navigarea pe Website-ul nostru te rugăm să aloci timpul necesar pentru a citi și înțelege conținutul Politicii de Cookie. Prin continuarea navigării pe Website-ul nostru confirmi acceptarea utilizării fişierelor de tip cookie conform Politicii de Cookie. Nu uita totuși că poți modifica în orice moment setările acestor fişiere cookie urmând instrucțiunile din Politica de Cookie.
x
×

CAUTĂ ÎN ZIARUL LUMINA




Până la:

Ziarul Lumina Actualitate religioasă Știri Avva şi ucenicul

Avva şi ucenicul

Un articol de: Pr. Ioniță Apostolache - 02 Noiembrie 2010

Figură harismatică, dar mai ales profetică, bătrânul îşi poartă pecetea învestiturii, nu de la oameni, ci de la Dumnezeu. Aceasta face ca acţiunea pe care o exercită asupra ucenicului să fie oarecum asociată de raportul dintre duhovnic şi credincios în scaunul spovedaniei. Cu toate acestea, rolul avvei poate fi cu mult mai extins, deoarece el sfătuieşte nu numai la Spovedanie, ci în multe alte împrejurări. Prin raportul cu discipolul său, dar mai ales prin calităţile extraordinare pe care le dezvoltă, avva ar putea fi aşezat cu uşurinţă alături de marile figuri ale Scripturii. Cu toate acestea, modelul suprem în care se dezvoltă ca părinte este Mântuitorul Hristos, Părintele nostru prin excelenţă.

Pe lângă învăţătorul său, pe lângă avva, fratele monah este teknon, adică fiu după trup, cum ne arată Sfânta Scriptură: "Copiii mei, acestea vi le scriu, ca să nu păcătuiţi, şi dacă va păcătui cineva, avem Mijlocitor către Tatăl, pe Iisus Hristos cel drept" (I Ioan, 2, 1). Aceasta este relaţia care se dezvolta în Noul Testament între apostoli, învăţători şi ucenicii lor. Astfel, Sfântul Apostol Pavel subliniază adesea în epistolele sale legătura patriarhală pe care a dezvoltat-o cu fiii săi duhovniceşti. Ei sunt noii născuţi după credinţă (nepioi) pe care îi hrăneşte mai întâi cu "laptele curgător al învăţăturii de bază a credinţei creştine şi mai apoi cu hrana solidă a învăţăturilor mai profunde" (Fairy von Lilienfeld). Modelul paternităţii prin excelenţă este legătura veşnică care există între Dumnezeu Tatăl şi Dumnezeu Fiul. Este o paternitate fără început şi irepetabilă în care Dumnezeu nu devine tată, ci este Tată (părinte) potrivit naturii Sale dumnezeieşti. Pe de altă parte, Fiul este "unul născut" (monogenesis) şi "întâiul născut" (protogenesis), de aceeaşi fiinţă cu Tatăl "prin care toate s-au făcut" (cf. Crezului ortodox). În acest sens, Dumnezeu este Părinte Creator al tuturor fiinţelor zidite, al tuturor fiinţelor raţionale, pecetluite cu efigia Sa. "El este Creatorul care împreună cu Înţelepciunea, Mama noastră, le-a născut şi le-a chemat la existenţă pe toate" (Ierom. Gabriel Bunge). La acest act al paternităţii dumnezeieşti ia parte nemijlocit şi Fiul care, încă din Vechiul Testament, sub chipul Înţelepciunii (Sofia) a condus poporul ales, prin prefigurări şi tipuri, la adevărata paternitate spirituală din Noul Testament, acolo unde, sub chipul Logosului înomenit, ne mântuieşte pe toţi în chip desăvârşit.