După ce zilele de luni și marți ale săptămânii trecute au fost dedicate conferințelor preoțești din protopopiatele Câmpulung Moldovenesc și Rădăuți, marți, 12 noiembrie 2024, a fost rândul
Binecuvântarea Iordanului la Reședința Patriarhală din Capitală
La finalul slujbei Sfințirii mari a apei oficiate joi, 5 ianuarie, la Catedrala Patriarhală din București, soborul și psalții sfântului lăcaș au mers în procesiune la Reședința Patriarhală pentru tradiționala binecuvântare cu Agheasmă Mare care se săvârșește în ajunul Bobotezei. Aici au fost întâmpinați de Preafericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, care a rostit un cuvânt de învățătură despre importanța acestui moment.
La finalul rânduieii Sfințirii apei care se săvârșește în ajunul și în ziua praznicului Botezului Domnului, soborul și psalții Catedralei Patriarhale au mers, potrivit tradiției, în procesiune la Reședința Patriarhală cu un vas cu Agheasmă Mare și icoana pe care este zugrăvită scena Botezului Domnului.
După ce au fost întâmpinați în Salonul „Sfinților Români” de Preafericitul Părinte Patriarh Daniel, membrii Grupului psaltic „Tronos” al Catedralei Patriarhale au cântat troparul „În Iordan botezându-Te Tu, Doamne” și condacul sărbătorii. Momentul s-a încheiat cu un polihroniu.
În cuvântul de învățătură rostit, Preafericitul Părinte Patriarh Daniel a spus că Botezul Domnului are o dimensiune cosmică. „În mod deosebit, remarcăm că în slujba Ceasurilor și apoi în cântările din cadrul Sfintei Liturghii unită cu Vecernia s-a spus că S-a arătat în lume astăzi Cel care a făcut lumea. Adică în lume S-a arătat la râul Iordanului Hristos, Fiul lui Dumnezeu Cel veșnic, în Care, prin Care și pentru Care a fost făcută lumea. Când Dumnezeu a făcut lumea, în planul Lui, Fiul Său Cel veșnic este în centrul atenției și El primește de la Dumnezeu Tatăl lumea ca dar și apoi este rânduit ca să vină în lume pentru a arăta iubirea Tatălui față de lume și a întoarce lumea spre a mulțumi Tatălui. (…) Acum, în apele Iordanului, Hristos Domnul nu vine ca simplu om din această lume, ci drept Creatorul, Ziditorul lumii. Se sfințește firea apelor odată cu Botezul Său în Iordan, după cum s-a sfințit pântecele Fecioarei când S-a zămislit din ea și s-a sfințit peștera din Betleem când S-a născut în interiorul ei și S-a culcat în iesle. Acum se sfințesc apele Iordanului și toată firea apelor. Creatorul vine în formă văzută, în chip de om în creația Sa. De aceea, Botezul Domnului are o dimensiune cosmică”, a reliefat Patriarhul României.
„Botezul Domnului în Iordan este temelia botezului creștin”
Totodată, Preafericirea Sa a explicat care este diferența dintre botezul practicat de Sfântul Ioan Botezătorul și Sfânta Taină a Botezului în Biserică: „În troparul acestei sărbători se spune că «închinarea» sau «adorarea» Treimii S-a arătat. Este o sărbătoare în care nu este vorba doar despre o persoană deosebită care se arată, ci de arătarea întregii dumnezeiri a Sfintei Treimi, a Tatălui, a Fiului și a Duhului Sfânt. Sărbătoarea aceasta a Botezului Domnului este temelia pentru botezul creștin în numele Preasfintei Treimi. Botezul lui Ioan era în apă, dar era dat spre iertarea păcatelor, însă nu oferea harul mântuitor. Harul mântuitor vine prin lucrarea Duhului Sfânt în botezul săvârșit în numele Tatălui, al Fiului și al Duhului Sfânt sau botezul creștin. Botezul Domnului în Iordan este temelia botezului creștin”.
De asemenea, Întâistătătorul Bisericii noastre a subliniat că prin botezul creștin primim iertarea păcatelor, începutul unei vieți noi și demnitatea de fiu după har al lui Dumnezeu. „În ajunul sărbătorii acesteia, preoții vin de la biserică cu apă sfințită. Se vine cu Agheasma Mare la casele credincioșilor pentru a binevesti, împreună cu icoana Botezului Domnului, sărbătoarea în care deja am intrat cu Sfânta Liturghie unită cu Vecernia. Se vine pentru a aduce binecuvântarea Sfintei Treimi în fiecare casă, dar și pentru a aminti fiecărui creștin ortodox că el a fost botezat în numele Tatălui, al Fiului și al Sfântului Duh. Așa cum a zis Dumnezeu Tatăl la Botezul lui Iisus în Iordan: «Acesta este Fiul Meu Cel iubit întru Care am binevoit» (Matei 3, 17), și la botezul fiecărui om Dumnezeu spune tainic aceste cuvinte. Prin faptul că oamenii cred în Hristos, se botează în numele Preasfintei Treimi, ei sunt înfiați, nu sunt simpli robi, ci primesc calitatea de fii. Primim iertarea păcatelor, în primul rând a păcatului strămoșesc, dar și începutul unei vieți noi și demnitatea de fii după har ai lui Dumnezeu. Sfântul Vasile cel Mare spune că prin botez primim și arvuna învierii, căci prin botez deja omul se îndreaptă spre viața veșnică. Biserica pregătește pe cei botezați spre învierea cea de obște. Mai întâi spre învierea sufletului din moartea păcatului prin botez și prin pocăință, dar și pregătirea pentru învierea cea de obște. De aceea, Sfântul Maxim Mărturisitorul a numit Biserica «laboratorul învierii». Botezul este un mare dar, darul iertării păcatelor și începutul unei vieți noi, viața în Hristos sau în Duhul Sfânt, darul înfierii și arvuna învierii”, a precizat Preafericitul Părinte Patriarh Daniel.
La final, toți participanții la această rânduială au primit binecuvântarea Patriarhului României prin stropirea cu Agheasmă Mare.