Comunitatea din Satu‑Nou (Belceşti), județul Iași, atât de frumos unită în jurul părintelui paroh Andrei Florariu şi al preotului slujitor Vasile Florariu, va participa sâmbătă, 9 noiembrie, la sfinţirea ca
„Biserica a fost în favoarea unirii Principatelor Române“
Unirea Principatelor Române a fost serbată la Catedrala patriarhală din Bucureşti ieri, 24 ianuarie, printr-o slujbă de Te Deum, cu acest prilej fiind pomenit domnitorul Alexandru Ioan Cuza şi toţi făuritorii Unirii de la 1859. La slujbă au participat Prea Fericitul Părinte Daniel, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române, Prea Sfinţiţii Vincenţiu Ploieşteanul, Ciprian Câmpineanul, Sebastian Ilfoveanul, părinţi consilieri patriarhali şi ai Arhiepiscopiei Bucureştilor, cărora li s-au adăugat numeroşi credincioşi.
În cuvântul de învăţătură rostit la încheierea slujbei de Te Deum, Părintele Patriarh Daniel a evidenţiat maniera în care s-a implicat Biserica în realizarea Unirii de la 1859. De asemenea, Patriarhul Bisericii Ortodoxe Române a subliniat că cele mai importante momente din şirul evenimentelor care au condus, în cele din urmă, la unirea Moldovei cu Ţara Românească, au fost marcate de slujba de Te Deum: „slujba de Te Deum are o semnificaţie deosebită în viaţa poporului român, deoarece, în primul rând, mulţumim lui Dumnezeu pentru darurile primite de la El, între ele aflându-se şi darul unităţii noastre de cuget şi simţiri“. În continuare, redăm pe larg cuvântul de învăţătură rostit ieri de Părintele Patriarh Daniel, la Catedrala patriarhală din Bucureşti. „Conştiinţa naţională a fost cultivată prin credinţă şi cărţi de cult“ Actul unirii Principatelor Române din 24 ianuarie 1859 este deodată rodul maturizării conştiinţei naţionale a românilor şi al unei situaţii internaţionale favorabile lor. Exprimată în secolul al XV-lea de către domnitorul moldovean Ştefan cel Mare şi Sfânt, care spunea Occidentului că Moldova este „o altă Valahie“, adică o altă Ţară Românească, sau în anii 1600-1601 de către domnitorul muntean Mihai Viteazul, prin unirea vremelnică a Munteniei, Transilvaniei şi Moldovei într-un singur stat, conştiinţa naţională a fost cultivată prin credinţă şi cultură de către Biserică, mai ales prin cărţile de cult în limba română tipărite în Moldova, Ţara Românească şi Transilvania şi răspândite în toate provinciile româneşti. De pildă, dacă unii cronicari moldoveni, precum Grigorie Ureche, afirmau originea latină a moldovenilor, muntenilor şi ardelenilor, mitropoliţi ai Moldovei, ca Sfinţii Varlaam şi Dosoftei, în secolul al XVII-lea, tipăreau cărţi de cult şi de învăţătură ortodoxă pentru „toată seminţia românească“. Urmând pilda înaintaşilor lor şi folosind împrejurări istorice favorabile, conducători politici şi ierarhi păstori ai românilor din Moldova şi Ţara Ro-mânească au cultivat şi consfinţit, la mijlocul secolului al XIX-lea, unitatea de cuget şi simţire, de limbă şi de credinţă a Principatelor Române, exprimând în acelaşi timp dorinţa vie şi necesitatea istorică a libertăţii şi unităţii naţionale atât pe plan politic, cât şi pe plan bisericesc. Astfel, după Războiul Crimeii (1853-1856), s-au creat condiţii favorabile unirii Principatelor Române, deoarece Tratatul de pace încheiat la Paris, la 18/30 martie 1856, între cele şapte Puteri europene de atunci se ocupa şi de Principatele Române, facilitând reorganizarea lor politico-socială. De fapt, se dorea crearea unui stat tampon între imperii ca Turcia, Rusia şi Austria. Ca urmare, s-a creat o comisie europeană la Bucureşti din reprezentanţi ai celor şapte Puteri, cu scopul de a înţelege mai bine care sunt aspiraţiile politice şi sociale ale celor două Principate Române. În acest sens, au fost organizate Divanurile Ad-hoc, în care reprezentanţii sau delegaţii poporului să-şi exprime voinţa lor politică şi socială. Atunci s-au format pretutindeni comitete unioniste, care doreau ca în Divanurile Ad-hoc să fie aleşi deputaţi favorabili unirii Moldovei cu Ţara Românească. Întrucât Turcia (împreună cu Anglia şi Austria) era ostilă unirii Principatelor Române, care aspirau la independenţă, a încercat să o împiedice prin caimacamii săi în Moldova, Teodor Balş (1856-1857) şi Nicolae Vogoride (1857-1858). Între partidul unionist şi partidul separatist era o mare luptă. Biserica, prin ierarhii ei şi prin cei mai luminaţi dintre monahi şi preoţi, a fost în favoarea unirii Principatelor Române. „Comitetul Unirii era susţinut şi de mulţi oameni ai Bisericii“ În Moldova, cei mai înflăcăraţi susţinători ai Unirii din partea Bisericii au fost: mitropolitul Sofronie Miclescu, arhimandritul Neofit Scriban, pe atunci profesor la Seminarul Teologic de la Socola (Iaşi), care a scris două lucrări, prima purtând titlul „Unirea şi neunirea Principatelor“, iar cea de-a doua „Foloasele Unirii Principatelor Române“, arhimandritul Melchisedec Ştefănescu, pe atunci rector al Seminarului Teologic din Huşi, care a rostit în catedrala episcopală din Huşi o înflăcărată predică în favoarea Unirii, aceasta fiind apoi tipărită sub titlul „Jertfă pentru Unirea Principatelor“. Comitetul Unirii înfiinţat la Iaşi era susţinut şi de mulţi oameni ai Bisericii: ierarhi, egumeni, profesori de seminar, protopopi, preoţi, diaconi şi călugări. Unii dintre ei au suferit prigoană din partea autorităţilor politice ostile Unirii. Primele alegeri pentru Divanul Ad-hoc în Moldova au fost anulate de Turcia, sub presiunea puterilor europene, datorită abuzurilor făcute de autorităţile comandate de caimacamul Nicolae Vogoride pentru a împiedica victoria unioniştilor. Însă, după noile alegeri, în Divanul Ad-hoc al Moldovei, Biserica era reprezentată de ierarhi ca membri de drept: mitropolitul Sofronie Miclescu, ca preşedinte al Divanului Ad-hoc, arhiereul Nectarie Hurmuziu, locţiitor de episcop la Roman, şi arhiereul Ghenadie Şendrea, locţiitor de episcop la Huşi. Pe lângă aceşti membri de drept, au fot aleşi alţi doi deputaţi din partea mănăstirilor neînchinate (arhiereul Filaret Scriban, de la Mănăstirea Socola, şi arhiereul Calinic Miclescu, de la Mănăstirea Slatina), precum şi trei deputaţi din partea clerului din oraşele reşedinţă de eparhii (arhimandritul Neofit Scriban, la Iaşi, arhimandritul Melchisedec Ştefănescu, la Huşi, şi preotul Dimitrie Matcaş, la Roman). Toţi aceştia erau în favoarea Unirii. „Episcopul Clement al Argeşului a dus la Iaşi vestea dublei alegeri a lui Cuza“ Lucrările Divanului Ad-hoc s-au deschis la 22 septembrie 1857, cu o slujbă de Te Deum în biserica „Sf. Nicolae“ - Domnesc din Iaşi, şi au fost prezidate de mitropolitul Sofronie Miclescu, care a vorbit despre unitatea de neam şi de credinţă a românilor din Moldova şi Ţara Românească: „Moldo-românii de astăzi sunt toţi tot una - spunea el -, ei au o origine, un sânge, o patrie, o istorie, o credinţă, un Dumnezeu. Să ne silim dară să fim aşa, ca să fim vii şi ca să învieze întru noi iubita noastră Patrie“. În şedinţele din 7 octombrie şi din 20-21 decembrie 1857 s-au conturat cele mai importante orientări ale unui program de reorganizare politico-socială în favoarea Unirii şi a reorganizării Principatelor Române. Între acestea figura şi dorinţa de autocefalie bisericească. Adunarea electivă din 5/17 ianuarie 1859 de la Iaşi, prezidată de mitropolitul Sofronie Miclescu, l-a ales domn pe colonelul Alexandru Ioan Cuza. În Ţara Românească, în Divanul Ad-hoc, Biserica a fost reprezentată de mitropolitul Nifon, de Sfântul Calinic, episcop al Râmnicului, episcopul Filotei al Buzăului şi de episcopul Clement al Argeşului, ca membri de drept, precum şi de alţi deputaţi clerici: arhimandriţii Atanasie Stoenescu, de la Mănăstirea Sadova, şi Ieronim, de la Mănăstirea Bistriţa, şi protopopii Iancu Sachelarie, din Bucureşti, Constantin, „protonotariul“ Episcopiei de Râmnic, Vasile Serea, „catihetul“ de la Buzău, şi Constantin, iconomul de la Argeş. Divanul Ad-hoc şi-a deschis lucrările la 30 septembrie 1857, prin slujba de Te Deum săvârşită la Mitropolia din Bucureşti. Lucrările au fost prezidate de mitropolitul Nifon, care a vorbit despre importanţa Unirii Principatelor, iar ceilalţi ierarhi au fost activi în comisiile de lucru. Adunarea Electivă de la Bucureşti, din 24 ianuarie 1859, a fost prezidată de mitropolitul Nifon, care, după alegeri, a prezentat numele domnitorului ales, şi anume Alexandru Ioan Cuza, acelaşi om care fusese ales şi ca domnitor al Moldovei. Episcopul Clement al Argeşului a condus delegaţia care a dus la Iaşi vestea alegerii domnitorului moldovean Alexandru Ioan Cuza şi ca domn al Ţării Româneşti. Când Alexandru Ioan Cuza a venit la Bucureşti, la începutul lunii februarie 1859, acesta a fost întâmpinat cu mare bucurie de clerici şi popor, întrucât el devenise simbolul Unirii Principatelor Române. „Prin Te Deum mulţumim lui Dumnezeu pentru darul unităţii“ Astăzi, am săvârşit slujba de Te Deum şi ca amintire a multelor slujbe de Te Deum care s-au săvârşit în toate momentele solemne şi importante ale lucrărilor pentru Unirea Principatelor. Cu o slujbă de Te Deum s-au început lucrările Adunărilor Ad-hoc din Moldova şi Ţara Românească, cu slujba de Te Deum s-au început lucrările Adunării Elective din Moldova, care l-a ales pe Alexandru Ioan Cuza ca domn al Moldovei, şi tot cu slujba de Te Deum s-a început şi Adunarea Electivă de la Bucureşti, care l-a ales domnitor tot pe Alexandru Ioan Cuza. Deci, Te Deum-ul, care însemnează, în limba latină, „pe Tine, Dumnezeule, Te lăudăm“, are o semnificaţie deosebită în viaţa poporului român, deoarece, în primul rând, mulţumim lui Dumnezeu pentru darurile primite de la El, între ele aflându-se şi darul unităţii noastre de cuget şi simţiri. Darul unităţii de limbă şi de credinţă este sfânt şi trebuie să-l apărăm şi să-l cultivăm, să-l promovăm şi să-l evidenţiem în momentele cele mai sfinte ale lucrării noastre în calitate de cetăţeni creştini, având vocaţia de a sfinţi pământul românesc prin credinţă şi prin lucrări bineplăcute lui Dumnezeu şi folositoare poporului nostru. Aşadar, în fiecare an, în ziua de 24 ianuarie, dorim ca în această Catedrală, pe dealul Mitropoliei din Bucureşti, să fie săvârşită o slujbă de Te Deum, nu numai ca amintire a faptului că Biserica, prin rugăciune, prin cuvânt, prin îndemn şi prin cărţi tipărite, a fost activă în lucrarea de Unire a Principatelor Române, ci şi pentru ca să cerem ajutorul lui Dumnezeu în păstrarea şi cultivarea darului unităţii naţionale, ca pe o lumină transmisă din generaţie în generaţie, ca pe o făclie de Înviere spirituală şi ca pe o coroană a demnităţii noastre româneşti. ▲ Parastas, la Iaşi, pentru domnitorul Cuza În cadrul manifestărilor dedicate împlinirii celor 149 de ani de la Unirea Principatelor Române, la Mănăstirea „Sfinţii Trei Ierarhi“ din Iaşi s-a oficiat o slujbă de parastas pentru domnitorul Alexandru Ioan Cuza, înmormântat în biserica mănăstirii ieşene, dar şi pentru celelalte personalităţi care au contribuit la înfăptuirea marelui eveniment de la 1859. Soborul de preoţi a fost condus de consilierul cultural al Arhiepiscopiei Iaşilor, pr. Nicolae Dascălu, alături de care s-au aflat protopopii de Iaşi 1 şi Iaşi 2, părintele Constantin Andrei şi părintele Vilie Doroşincă, stareţul Mănăstirii „Sfinţii Trei Ierarhi“, arhim. Clement Haralam, stareţul Mănăstirii Golia din Iaşi, arhim. Vitalie Danciu, precum şi alţi slujitori. Au participat la slujbă mai mulţi demnitari, veniţi la Iaşi pentru a sărbători Unirea Principatelor, amintind aici pe Mircea Geoană, preşedintele PSD, şi alţi membri ai acestui partid, primarul Gheorghe Nichita, preşedintele Consiliului Judeţean, Lucian Flaişer, intelectuali şi reprezentanţi ai Armatei Române. La sfârşit, părintele Nicolae Dascălu a arătat că biserica mănăstirii ieşene este un simbol al unităţii de neam, care trebuie să fie una dinamică, în lăcaşul de cult fiind înmormântaţi trei mari domnitori reprezentativi pentru poporul român: Vasile Lupu, Dimitrie Cantemir şi Alexandru Ioan Cuza. Evenimentul s-a încheiat cu depunerea coroanelor de flori la mormântul domnitorului. (Ş.M.) ▲ Consilieri patriarhali hirotesiţi iconomi stravrofori Tot ieri, după încheierea slujbei de Te Deum săvârşite cu prilejul împlinirii a 149 de ani de la Unirea Principatelor, în paraclisul patriarhal „Sfinţii Constantin şi Elena“ Patriarhul Daniel i-a hirotesit în rangul de iconom stavrofor pe următorii părinţi consilieri patriarhali: pr. Michael Tiţa, consilier (Sectorul relaţii bisericeşti şi interreligioase), pr. Valer Ulican, (Tipografia Institutului Biblic), pr. Florin Şerbănescu (Sectorul patrimoniu cultural), pr. Costel Stoica (Biroul presă, comunicaţii şi relaţii cu mass-media), pr. Augustin Rusu (Cancelaria Sfântului Sinod), pr. Mircea Uţă (Sectorul comunităţi externe), pr. Nicolae-Dorel Moţoc (Sectorul Biserica şi Societatea), pr. Gheorghe Ispas (Biroul Catedrala patriarhală), pr. Radu Boraciu (Atelierele Institutului Biblic), pr. Ionuţ Corduneanu (consilier juridic), pr. Cristian Popa (Asociaţia „Diaconia“), pr. Mihai Iordache, (secretar patriarhal), pr. Valentin Fătu (secretar Sectorul comunităţi externe). De asemenea, părintele diacon Nicolae Dima, directului Televiziunii Trinitas, a fost hirotesit arhidiacon.