Praznicul Naşterii Domnului a adunat şi în acest an mulţimi de credincioşi la Catedrala Mitropolitană din Sibiu. Sfânta Liturghie din ziua marelui praznic a fost săvârşită de
Bisericile Ortodoxe de rit vechi sărbătoresc Crăciunul
▲ Diferenţa de 13 zile este dată de faptul că Bisericile Ortodoxe de rit vechi
nu au preluat calendarul iulian îndreptat sau gregorian ▲ Sărbătoarea Naşterii Domnului este ţinută ca şi în celelalte Biserici Ortodoxe care au îndreptat calendarul ▲ Creştinii de rit vechi sărbătoresc de ieri, 7 ianuarie, praznicul Naşterii Domnului (Crăciunul). Astfel, Patriarhia Ierusalimului, Biserica Ortodoxă Rusă, Biserica Ortodoxă din Serbia, Biserica Ortodoxă din Georgia şi Ucraina, mănăstirile de la Muntele Athos şi o parte din credincioşii din Republica Moldova sunt de ieri în sărbătoare. De asemenea, lipovenii, ucrainenii, sârbii sau grecii de la noi din ţară sărbătoresc de ieri Crăciunul, conform vechiului calendar iulian care este decalat cu 13 zile faţă de calendarul oficial, cel gregorian. „Această deosebire de dată a sărbătorilor cu dată fixă din cursul anului bisericesc ţine de fapt de două calendare diferite pe care le utilizează astăzi Bisericile Ortodoxe. Este de vorba de calendarul iulian neîndreptat şi de calendarul iulian îndreptat, pe care îl ţinem noi în Biserica Ortodoxă Română“, a declarat pentru Radio Trinitas titularul Catedrei de Liturgică şi decanul Facultăţii de Teologie Ortodoxă „Dumitru Stăniloae“ din Iaşi, pr. Viorel Sava. Diferenţă doar de dată Îndreptarea calendarului iulian nu s-a realizat în toate Bisericile Răsăritene, astfel încât astăzi unii creştini ortodocşi ţin sărbătorile cu o întârziere de 13 zile. „Calendarul, alcătuit în anul 46 î. d. Hr. de astronomul alexandrin Sosigene, avea anumite deficienţe care au dus la întârzierea, la rămânerea în urmă a anului calendaristic faţă de anul astronomic. Această diferenţă s-a mărit în timp şi a devenit sesizabilă, aşa încât în Apusul Europei, în anul 1582, calendarul a fost îndreptat, diferenţa de zece zile care era atunci între anul astronomic şi cel calendaristic a fost suprimată şi, în sfârşit, s-a produs o primă reformă calendaristică. La începutul secolului al XX-lea, Bisericile Ortodoxe Răsăritene au trebuit să treacă şi ele la reformă, la îndreptarea calendarului. De atunci şi până în prezent, nu toate Bisericile Ortodoxe au reuşit să treacă la calendarul îndreptat. Cu toate acestea, din punct de vedere ritualistic, din punctul de vedere al solemnităţii nu există nici o diferenţă între Biserica Ortodoxă Română şi Biserica Ortodoxă Rusă, ci doar data diferă. Aşadar, Crăciunul este ţinut în tradiţia ortodoxă de două ori“, a continuat pr. Sava. Crăciunul se sărbătoreşte şi în Republica Moldova Şi o parte dintre creştinii din Republica Moldova sărbătoresc în această zi Naşterea Domnului sau Crăciunul. „Creştinii, înainte de Naşterea Domnului, postesc, se mărturisesc, se împărtăşesc şi aşteaptă cu dragoste Naşterea lui Hristos, chiar dacă în Mitropolia Basarabiei avem şi parohii care prăznuiesc Naşterea lui Hristos după calendarul nou, aşa cum se prăznuieşte în România. Cu toate acestea, se simte o atmosferă de sărbătoare. Indiferent când prăznuim Naşterea lui Hristos, noi trebuie să-L lăudăm pe Hristos, să fim fiii lui Hristos şi fiii lui Dumnezeu. Tradiţiile sunt ca şi la noi, în sensul că se umblă şi aici cu colindul“, a declarat pentru Radio Trinitas IPS Petru, Mitropolitul Basarabiei (Ş. MĂRCULEŢ)